زعفران

تلاش تجار افغانستانی در برند سازی زعفران به نام خود

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: از طرفی بازاریابی برای اغلب تولید کنندگان خرد زعفران و صنایع بسته بندی که اغلب در مناطق روستایی و به دور از مراکز تجاری به سر می برند کارآسانی نیست و درحال حاضر به دلیل عدم سازماندهی مناسب و رقابت ناسالم توسط صادرکنندگان در خارج از کشور و ضعف بسته بندی مطابق سلیقه و فرهنگ مردم کشورهای هدف صادراتی و تلاش تجار افغانستانی در برند سازی زعفران به نام خود، نگرانی هایی در خصوص این محصول ارزآور بوجود آمده است.

پایگاه خبری دنیای برند، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد می‌شود کنسرسیوم صادراتی زعفران با محوریت بازار سرمایه در قالب بورس و مشارکت فعال وزارتخانه های مسوول با هدف تنظیم طرح و آئیین نامه صادراتی اختصاصی این محصول منحصر به فرد ایران تشکیل گردد.

حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر در نامه‌ای به رییس جمهوری افزود: زعفران یکی از محصولات اساسی و مهم و دارای مزیت صادراتی در بخش کشاورزی کشور بویژه خراسان بزرگ می‌باشد به طوری که این منطقه با سطح زیرکشت ۱۲۰ هزار هکتار، بیش از ۴۵۰ تن زعفران خشک در سال تولید می کند.

وی ادامه داد: معیشت بالغ بر ۲۰۰ هزار خانوار بهره بردار بطور مستقیم به زعفران وابسته است و با توجه به ضرورت توسعه صادرات غیرنفتی، اشتغالزایی دانش‌آموختگان بخش کشاورزی و کاهش مهاجرت روستائیان، لازم است به منظور بازاریابی موفقیت آمیز، تولید کنندگان زعفران و صنایع بسته بندی (صنعتگران) بتوانند محصولات خود را مطابق کمیت و کیفیت، طرح، قیمت، و زمانبندی مورد درخواست خریدار عرضه کنند.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

وی افزود: باید با مدیریت صحیح و هدایت تولید کنندگان و صادر کنندگان زعفران به صورت اختصاصی در قالب بازار سرمایه (بورس) دسترسی به بازارهای جهانی یا کشورهای هدف صادراتی فراهم گردد اما به دلیل نبود قوانین و سازوکارهای مناسب در تولید و صادرات زعفران، در آینده نزدیک شاهد صدمات بسیار به تجارت این محصول مهم خواهیم بود.

حجت الاسلام پژمان‌فر در این نامه مهمترین موانع صادرات زعفران را نبود صنایع عصاره گیری زعفران، ضعیف بودن مکانیزاسیون در برداشت و تمیز کردن گل این گیاه و افزایش هزینه حمل و نقل زعفران و بسته بندی آن عنوان کرد و ادامه داد:  وجود انحصار خرید بازارهای طرف تجاری ایران، فروش فله‌ای این محصول ارزشمند، بسته بندی نامناسب، عدم تبلیغات کافی برای معرفی ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده زعفران، کم توجهی به ایجاد برند صادراتی زعفران ایران از جمله مشکلات برای رونق تجارت این محصول مهم است.

وی به نداشتن آگاهی از قوانین و مقررات حاکم بر بازارهای هدف در این حوزه اشاره و بیان کرد: تقلب‌هایی که برخی از واسطه ها حین خرید و فروش انجام می‌دهند و عدم حضور موثر  اداره استاندارد و برخوردهای قانونی بازدارنده برای موارد مربوط به تولید زعفران تقلبی از دیگر مشکلات پیش روی تجارت زعفران است.

این نماینده مجلس گفت: شایسته است کنسرسیوم صادراتی با مشارکت فعال وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور خارجه، معاونت اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان استاندارد ملی نسبت به تنظیم طرح و آئیین نامه صادراتی اختصاصی این محصول استراتژیک اقدام نماید.

منبع: ایرنا

همچنین ببینید

هوش مصنوعی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

شرکت‌های پیشروی جهان در زمینه هوش مصنوعی متعهد می‌شوند که از ایمنی آنلاین کودکان محافظت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *