در ابتدای این نشست بیانیه‌ای خوانده شد که در مذمت جریان مسموم قاچاق کالای پوشاک در کشور و مشکلات متعددی بود که تولیدکنندگان این حوزه با آن روبه‌رو هستند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «در آستانه رونمایی از سند چشم‌انداز ۲۰۲۹ صنعت پوشاک ایران که در برگیرنده اهداف قابل تحقق، شیوه‌ها و الزامات آن در خصوص جذب سرمایه، اشتغال، فرهنگ، صادرات و محیط کسب و کار ایران است، لازم و ضروری می‌داند تا بخشی از الزامات حقیقی این صنعت را به سمع و نظر قوای سه‌گانه به‌ویژه دولت برساند تا ضمن صیانت و مراقبت از دستاوردهای فعلی، با نگاهی خردمندانه و معطوف به مصالح و منافع ملی، با ایستادن در سمت صحیح در میان توفان‌های منطقه‌ای، به طور موثر و شفاف همراه کارآفرینان و جامعه شایسته ایران گام بردارند.»

در ادامه سومبات هاکوپیان رئیس هیات‌مدیره انجمن پوشاک ایران با اشاره به مشکلاتی که قاچاق برای تولیدکنندگان این صنعت به وجود آورده گفت: متاسفانه قاچاق کالا سازمان یافته است و باید با آن مقابله جدی‌تری داشت. مافیای قاچاق سعی می‌کند در همه ارکان و بخش‌ها نفوذ کند و این نفوذ زیاد همراه با فساد مالی بوده که امنیت اقتصاد کشور را به خطر انداخته است. بنابراین بی‌توجهی به این موضوع قطعا تبعات بیشتری برای اقتصاد کشور و تولیدکنندگان داشته باشد.

وی یادآور شد: زنجیره ارزش بسیار بزرگی در صنعت پوشاک وجود دارد و برای کشورهای دیگر آن قدر اهمیت دارد که در نشست‌های سیاسی نیز رایزنی‌هایی در این خصوص انجام می‌شود. این فعال و کارآفرین صنعت پوشاک کشور در ادامه به میزان ورود کالای قاچاق پوشاک به کشور پرداخت و گفت: اطلاعات و آمار دقیقی از واردات پوشاک به کشور نداریم ولی طبق اعلام‌های رسمی حدود سه میلیارد دلار قاچاق پوشاک داریم که عموما از طریق مناطق آزاد، ته‌‌لنجی و کولبری و… به کشور وارد می‌شود. به هر صورت باید توجه داشت که خرید کالای قاچاق خارج کردن ثروت از کشور است.

هاکوپیان با بیان اینکه هزینه تحریم به تولیدکنندگان داخلی تحمیل می‌شود گفت: تعطیلی کارگاه‌‌های کوچک ‌‌ نشان‌‌ از افزایش نفوذ قاچاق دارد و در این بین فقط واردکنندگانی که به صورت غیررسمی و قاچاق پوشاک وارد می‌کنند از این فرصت سود می‌‌برند. در صورتی که از ورود کالای قاچاق از سوی مسوولان مربوطه جلوگیری‌‌ شود، تولیدکننده داخلی به راحتی می‌تواند نیاز داخل را برطرف کند.

وی با اشاره به ارزش ۱۰ میلیارد دلاری بازار پوشاک ایران گفت: ممکن است آمار مربوط به پوشاک قاچاق دقیق نباشد، اما مشاهدات میدانی حاکی از این است که واحدهای کوچک در حال تعطیلی و واحدهایی که قاچاق می‌‌فروشند در حال رشد هستند. رئیس هیات‌مدیره انجمن پوشاک ایران با بیان اینکه اولین عامل قاچاق این است که تولیدکنندگان در شرایط تحریم، برای تامین مواد اولیه باید هزینه بالاتری بپردازند ادامه داد: این در حالی است که کالای قاچاق هیچ هزینه‌‌ای پرداخت نمی‌‌کند. همچنین در سال‌های گذشته حتی تابلوهای شرکت‌هایی که ستاد اعلام کرد قاچاق هستند، جمع نشده است‌‌. در مجموع عامل ورود کالای قاچاق به کشور این است که سود دارد.

وی با بیان اینکه برندهای ایرانی قادر به رقابت با کالاهای جهانی هستند گفت: این پوشاک‌ها از لحاظ کیفیت و تنوع نیاز ۹۰ میلیونی کشور را تامین می‌کنند. امروز صنعت پوشاک توانایی برندسازی دارد و پاسخگوی نیاز کشور است و حتی قابلیت صادرات دارد. برداشتن ممنوعیت واردات تاثیری در از بین رفتن قاچاق پوشاک ندارد. زمانی که واردات پوشاک آزاد بود ۶۰ میلیون دلار سهم واردات از مبادی رسمی بود و ۶ میلیارد دلار از طریق قاچاق وارد می‌شد. هاکوپیان در پایان با بیان اینکه متاسفانه با توجه به برخی مشکلات مانند تحریم و…، صادرات پوشاک ایران نزدیک به صفر شده است گفت: در دو دهه اخیر به خاطر مشکلات گردش مالی امکان صادرات پوشاک فراهم نشده است. با این حال در صنعت پوشاک حدود ۵۰۰‌هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند که با اشتغال غیرمستقیم جمعیت ۲.۵میلیون نفری را شامل می‌شود. در ادامه این نشست رحیم چگنی رئیس هیات‌مدیره شرکت تعاونی تامین نیازهای صنعت پوشاک ایران نیز با اشاره به آثار سوء قاچاق بر روی این صنعت گفت: ۱۲۰ تولیدکننده قوی در صنعت پوشاک فعال هستند که برندهای معروف و با کیفیتی را ثبت کرده اند.

وی افزود: واردات قاچاق پوشاک آرام آرام منجر به تعطیلی کارگاه‌های کوچک می‌شود این نوع واردات به دنبال تضعیف تولید داخلی است. این فعال صنعت پوشاک کشور با بیان اینکه پوشاکی که از کشورهای دیگر به صورت کیلویی و قاچاق وارد ایران می‌شود از نظر محیط‌زیستی و استاندارد قابل پذیرش نیستند، ادامه داد: به صورت عمده کالاهایی در این صنعت وارد کشور می‌شود که از لحاظ کیفیت غیر‌استاندارد هستند و چون از مبادی غیر‌رسمی وارد می‌شوند مالیات و تعرفه‌های دیگر را شامل نمی‌شوند از این رو ارزان هستند. چگنی در پایان تاکید کرد: صنعتگران و تولیدگران نیازمند حمایت‌های مردمی در خرید پوشاک ایرانی هستند. کالاهایی باکیفیت، با قیمت مناسب و تنوع در برندهای مختلف در داخل کشورمان عرضه می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد