سرمایه گذاری

افزایش ۸۳ درصدی سرمایه‌گذاری پروانه‌های بهره‌ برداری

پایگاه خبری دنیای برند، سعید زرندی در گفت‌ وگو با شاتا ضمن اشاره به استمرار سیاست‌های وزارت صمت در راستای تسهیل حمایت و مانع زدایی از تولید گفت سیاست ها و اقدامات بخش دولتی در کنار همت و اراده بخش خصوصی موجب تداوم رشد و پویایی در حوزه تولید و صنعت کشور بوده است و بر اساس آمار اعلام شده از سوی دفتر آمار و فرآوری داده های وزارت صمت در سه ماهه نخست امسال شاهد اتفاقات خوبی در حوزه صنعت و معدن بودیم.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با یادآوری سیاست های تسهیل صدور مجوزها و ابلاغیه‌های درون سازمانی وزارت صنعت برای حذف قوانین و مقررات مزاحم تولید، از رشد ۳۱.۸ درصدی مجوزهای تاسیس و رشد ۲۵.۳ درصدی پروانه های بهره برداری بخش صنعت در سه ماهه نخست سال‌جاری خبر داد و تصریح کرد: در سه ماهه ابتدای سال جاری حدود ۱۰ هزار و ۷۱۴ فقره جواز تاسیس با سرمایه گذاری بیش از ۲۷۱ هزار میلیارد تومان صادر شده است که موجب ایجاد ۲۸۸ هزار و ۹۶ فرصت شغلی در کشور شده است؛ درخصوص پروانه‌های بهره‌برداری نیز حدود هزار و ۵۷۲ فقره پروانه در بازه زمانی مذکور با سرمایه گذاری بیش از ۴۶ هزار میلیارد تومان در حوزه صنعت صادر شده و ۳۹ هزار و ۵۶۶ فرصت شغلی را ایجاد کرده است.

بر اساس توضیحات زرندی در حوزه معدن نیز در ۳ ماهه نخست ۱۴۰۰، پروانه های اکتشافی با رشد بالغ بر ۸ درصد به ۲۲۱ فقره افزایش پیدا کرده و گواهی کشف های صادر شده نیز با رشد نزدیک به ۴ درصد به ۱۰۷ فقره رسیده است.

وی با تاکید بر اهمیت حوزه معدن و برنامه های وزارت صمت برای حداکثر بهره برداری از این منابع، رشد پروانه های اکتشاف و گواهی های کشف را به معنای افزایش جذابیت این حوزه برای سرمایه گذاران اعلام کرد و گفت: هزینه‌های گواهی‌های کشف با رشد نزدیک به ۵۷ درصد به ۳۳۳ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است؛ در سال‌های اخیر اهتمام جدی در وزارتخانه و سازمان های تابعه برای بهره برداری حداکثری در حوزه معدن شکل گرفته است و بر اساس آمار و گزارشات مربوط به ۳ ماه نخست سال، ۱۲۱ پروانه بهره برداری با اشتغال زایی بیش از هزار نفر، در کشور صادر شده است.

زرندی در بخش دیگر صحبت‌های خود بر ضرورت برنامه ریزی برای حفظ و ارتقاء نرخ رشد تولید محصولات صنعتی و معدنی در کشور تاکید کرد و جذب سرمایه و ایجاد بازار جدید را لازمه تداوم تولید دانست و افزود: نگاه وزارت صمت یک نگاه حمایت از تولید است و به همین منظور رویکرد تولید صادرات محور و واردات مبتنی بر تولید مورد توجه قرار دارد.

وی در ادامه از استمرار رشد تولید در محصولات پتروشیمی، لوازم خانگی، فولاد خام، انواع سواری، سیمان، کاتد مس و دیگر محصولات منتخب صنعتی و معدنی در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: میزان تولید محصولات پتروشیمی در سه ماه نخست امسال با رشد بیش از ۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۹، به حدود ۱۶ میلیون تن ارتقاء پیدا کرده است، لوازم خانگی نیز با رشد حدود ۳۰ درصدی به بیش از یک میلیون دستگاه رسید؛ فولاد خام و کاتد مس نیز به ترتیب رشد ۷.۵ درصدی و ۹.۴ درصدی را تجربه کردند.

معاون طرح و برنامه در ادامه میزان تولید خودروی سواری را در سه ماه اول امسال، با رشد ۶.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۹، بیش از ۲۱۳ هزار دستگاه اعلام کرد و گفت: تولید شمش آلومینیوم نیز در این سه ماه، با رشد حدود ۴۰ درصدی، نزدیک به ۱۳۶ هزار تن بوده است و همانطور که پیش‌تر اشاره کردم تغییر رشد در بسیاری از محصولات صنعتی و معدنی مثبت بوده است.

لاستیک خودرو (با نرخ رشد ۱.۶ درصد)، انواع کاغذ ( با رشد ۱۴.۴)، کارتن (با رشد ۲.۸)، نئوپان (با رشد ۹.۹) ، نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی. الیاف مصنوعی (با رشد ۱۰.۴)، ظروف شیشه‌ای (با رشد ۷.۶)، کاشی و سرامیک (با رشد ۲۲.۷)، شیشه جام (با رشد ۳۱.۵)، از دیگر محصولاتی بودند که زرندی به آن‌ها اشاره کرد.

منبع: شاتا

همچنین ببینید

Img20230724132753399

پیام تبریک رئیس اتاق ایران به مناسبت نوروز 1403

یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر الیل و النهار یا محول الحول و الاحوال، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *