رشد ۷۳ درصدی حجم مبادلات

رشد ۷۳ درصدی حجم مبادلات تجاری ایران به عمان

پایگاه خبری دنیای برند، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان در نشست هماهنگی سفر وزیر صمت به عمان با حضور بخش خصوصی، از رشد ۷۳ درصدی حجم مبادلات خارجی کشورمان به عمان خبر داد. ‎

به گزارش شاتا، محسن ضرابی در این نشست که با حضور وزیر صمت برگزار شد، با بیان این مطلب، افزود: در ۱۰ ماهه اول ۱۴۰۰ بهیک میلیارد دلار حجم تجارت خارجی با عمان رسیدیم که تا پایان سال به ۱.۲ میلیارد دلار خواهیم رسید.

تمرکز بر ۶ محور برنامه ۵ ساله دولت عمان برای ارتقای صادرات کشورمان

وی همچنین با بیان اینکه نقشه راه برای صادرات به کشور عمان با مشارکت بخش خصوصی و اتاق مشترک تدوین شده است، گفت: دراین نقشه بر شش محور برنامه پنج ساله دولت عمان مانند استارتاپ ها، نانو و دانش بنیان‌ها تمرکز شده است.

در اکثر کالاهای وارداتی عمان مزیت صادراتی داریم

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با یادآوری اینکه واردات به عمان در سال ۲۰۲۰، حدود ۲۴ میلیارد دلار بوده است، اضافهکرد: در اکثر کالاهای وارداتی به کشور عمان ما مزیت صادراتی داریم.

حضور اولین هیئت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سفر وزیر صمت به عمان

ضرابی همچنین با اشاره به سفر وزیر صمت به عمان، ادامه داد: اولین هیئت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در معیت وزیر صمت بهعمان سفر می‌کند و امیدوارم که راهگشای توسعه مبادلات اقتصادی و افزایش حجم تجاری دو کشور باشد.

معدن، شیلات، گردشگری و صادرات مجدد موضوعات مهم هستند

وی در ادامه با بیان اینکه معدن، شیلات، گردشگری و صادرات مجدد موضوعات مهم است، تصریح کرد: در این سفر دو شرکت مطرحمعدنی، سه شرکت دارویی و تجهیزات پزشکی، دو شرکت در حوزه انرژی و پنج شرکت در حوزه مواد غذایی و آبزیان وزیر صنعت، معدنو تجارت را همراهی می کنند.

استفاده از ظرفیت قرارداد موافقت‌نامه تجارت آزاد عمان با ۱۶ کشور

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با اعلام اینکه عمان قرارداد FTA (موافقت‌نامه تجارت آزاد) با ۱۶ کشور عربی- آفریقایی،آمریکا، سنگاپور و ۴ کشور اروپایی (سوئیس، لیختن اشتاین، نروژ، سوئد) دارد، گفت: این به آن معنی است که ما می‌توانیم محصولاتتولیدی و کالاهای خودمان را از طریق عمان با تعرفه گمرکی صفر به این کشورها صادر کنیم.

ضرابی در ادامه با بیان اینکه عمان به چند جهت برای فعالان اقتصادی کشورمان دارای اهمیت است، گفت: عمان با واردات ۲۴ میلیارددلاری بازار بسیار خوبی برای کالای ایرانی است. سهم ما از این بازار در سال ۹۲ معادل ۷/ ۰ درصد بود و در سال ۹۷ به ۳.۶ درصدرسید که می‌توانیم تا ۱۰ درصد از این بازار را در دست داشته باشیم.

عمان پایگاه بسیار خوبی برای صادرات مجدد کالای ایرانی است

وی در خصوص استفاده از ظرفیت صادرات مجدد از عمان، ادامه داد: دوم اینکه عمان پایگاه بسیار خوبی برای صادرات مجدد کالایایرانی است. بعضی از کشورها بازار بسیار مناسبی برای کالاهای ایرانی است ولی به جهت روابط نامطلوب سیاسی، امکان صادراتکالاهای ما به این کشورها فراهم نیست، در حالی که از طریق عمان می‌توانیم کالاهای‌مان را به این کشورها صادر کنیم.

نقش اتاق مشترک ایران و عمان سیر صعودی صادرات به عمان

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان در پایان با بیان اینکه طی این سال‌ها روند تعامل و تبادل اقتصادی رو به رشدی را با اینکشور تجربه کرده‌ایم که ایجاد اتاق مشترک ایران و عمان در این سیر صعودی نقش موثری داشته است، گفت: در بهمن‌ماه ۹۲ که شورایبازرگانان ایران و عمان به اتاق مشترک ایران و عمان تبدیل شد، حجم تجارت سالانه میان دو کشور تقریبا ۲۲۱میلیون دلار بود و بعد ازسال‌ها تلاش این مجموعه با همکاری سفرای محترم دو کشور این حجم مبادلات در پایان سال ۹۷ به یک‌ میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلاررسید.

مهمترین دغدغه های بخش خصوصی

گفتنی است فعالان بخش خصوصی در این نشست در حضور وزیر صمت به بیان مهمترین نقطه نظرات خود در حوزه‌های مختلف کاریپرداختند.

رجیستر شدن دارو با سرعت بیشتر، استفاده از ظرفیت کنسرسیوم صنایع غذایی کشور مان برای صادرات به عمان، بکارگیریظرفیت‌های پرورش میگو و گونه های پر منفعت آبزیان مانند صدف خوراکی اسکالو، موضوعات مرتبط با بیمه، تامین اجتماعی، ارزشافزوده و حمل کانتینری از مهمترین دغدغه های بخش خصوصی بود که در این جلسه مطرح شد.

فعالان اقتصادی همچنین مواردی از جمله تمرکز بیشتر بر صادرات مواد معدنی به عنوان، توجه به موضوع سلول های بنیادی و بانکخون، صادرات شیرینی، شکلات و لوازم خانگی تاکید داشتند.

سفر وزیر صمت به عمان و شرکت در اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور

وزیر صمت کشورمان از ۱۹ تا ۲۱ بهمن ماه به منظور شرکت در کمیسیون مشترک ایران و عمان در رأس یک هیئت دولتی و خصوصیمتشکل از بخش های مختلف اقتصادی، به این کشور سفر می کند.

دو کشور در جریان نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک قرار است در زمینه های اقتصادی و به ویژه سرمایه گذاری تجاری، صنعتی،معدنی، حمل و نقل هوایی، دریایی و ترانزیت، حوزه انرژی، خدمات فنی و مهندسی، گردشگری، فرهنگی و… رایزنی کنند.

همچنین ببینید

Img20230724132753399 310x165 - پیام تبریک رئیس اتاق ایران به مناسبت نوروز 1403

پیام تبریک رئیس اتاق ایران به مناسبت نوروز ۱۴۰۳

یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر الیل و النهار یا محول الحول و الاحوال، …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x