صادرات

افزایش ۱۷ درصدی صادرات و کاهش ۱۶٫۵ درصدی واردات

پایگاه خبری دنیای برند، معاونت طرح و برنامه در گزارشی میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در ۲ ماه نخست سال جاری را ۱۶٫۹ میلیون تُن اعلام کرد که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۹۹، حدود ۱۷ درصد رشد داشته است.

معاونت طرح و برنامه وزارت صمت در گزارشی آمار مقدماتی واردات و صادرات کالاهای غیرنفتی در ۲ ماهه اول سال ۱۴۰۰ را منتشر کرد؛ بر اساس این گزارش حجم تجاری خارجی کالاهای غیرنفتی در این بازه زمانی از نظر وزنی ۲۲٫۲میلیون تُن و از نظر ارزشی نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار برآورد شده است؛ این در حالی است که برای ۲ ماه نخست سال ۹۹، حجم تجارت خارجی این گروه از کالاها از نظر وزنی ۲۰٫۸ میلیون تُن و از نظر ارزش ۹٫۳ میلیارد دلار اعلام شده بود.

این گزارش در ادامه با اشاره به کاهش ۱۶٫۵ درصدی واردات کالا در فروردین و اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، حجم کالاهای وارداتی را ۵٫۳ میلیون تُن و ارزش آن‌ها را ۶٫۵ میلیارد دلار اعلام کرده است.

پیشتر وزارت صمت بارها اعلام کرده است که سیاست واردات مبتنی بر تولید را در دستور کار خود قرار داده است؛ به این معنا که بیشترین واردات کالاها مربوط به کالاهای اساسی و واسطه‌ای و مواد اولیه تولید هستند به طوریکه در سال گذشته حدود ۸۵ درصد واردات کشور را شامل شده است.

در خصوص صادرات نیز با توجه به تشدید تحریم‌های اقتصادی و تلاش دشمنان برای جلوگیری از درآمدهای ارزی کشور در سال‌های اخیر و محدودیت‌هایی که برای صادرات در حوزه نفت برای کشورایجاد شده بود؛ صادرات کالاهای غیرنفتیبه عنوان منبع درآمد ارزی کشور مورد توجه بیشتر قرار گرفت.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

بر اساس آمار شده از سوی معاونت طرح و برنامه وزات صمت، در بازه زمانی گفته شده ۱۶٫۹ میلیون تُن کالاهای غیر نفتی به ارزش بالغ بر ۶٫۳ میلیارد دلار از کشور صادر شده است؛ در صورتیکه در ۲ ماه نخست سال ۹۹، حدود ۱۴٫۴میلیون تُن به ارزش ۴٫۲ میلیارد دلار کالاهای غیرنفتی از کشور صادر شده بود که نشان دهنده افزایش ۱۷ درصدی از نظر وزنی و رشد ۴۷٫۹ درصدی از نظر ارزشی است.

منبع: شاتا

لینک کوتاه برای خبر افزایش ۱۷ درصدی صادرات و کاهش ۱۶٫۵ درصدی واردات:

https://bily.ir

همچنین ببینید

Img20191211092525637 310x165 - 5 مشکل اصلی اقتصاد آلمان چیست؟

۵ مشکل اصلی اقتصاد آلمان چیست؟

مونیکا اشنیتزر استاد گروه اقتصاد تطبیقی دانشگاه لودویگ مونیخ (LMU) و رئیس شورای تخصصی اقتصاد …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x