دوربین مدار بسته

چگونه دوربین مدار بسته مناسب انتخاب کنیم؟

پایگاه خبری دنیای برند، اگر قصد خرید دوربین مداربسته با کیفیت بالا را دارید پس لازم است یکسری دانش و اطلاعات اولیه مهم در این زمینه داشته باشید.  چرا که خرید  و نصب دوربین مدار بسته  بدون آگاهی و اطلاعات اولیه علاوه بر هزینه های گزاف، نیاز شما را نیز برطرف نخواهد کرد. در ادامه به معرفی ویژگی های دوربین مدار بسته با کیفیت می پردازیم که هنگام خرید باید حتما به آنها توجه کنید.

نکات مهم هنگام خرید دوربین مداربسته با کیفیت بالا

جهت بررسی دوربین مداربسته با وضوح بالا همواره باید به ۳ نکته زیر توجه نمایید.

  1. رزولوشن دوربین مداربسته
  2. قدرت ضبط دستگاه NVR یا DVR
  3. قابلیت های تصویری همانند WDR ،HLC ،۳DDNR

۱-رزولوشن دوربین مداربسته

 

رزولوشن تصویر یکی از مهمترین گزینه های کیفیت تصویردر فروش دوربین مداربسته است. چرا که اکثر اوقات ضبط جزئیات تصویر کمک زیادی در تشخیص بسیاری از فرآیندها می کند. از جمله این موارد می توان به تشخیص چهره افراد، خواندن پلاک ماشین، ترازو طلافروشی ها، بانک ها، مراحل اجرایی یک فعالیت و … که تمام این موارد به ما کمک خواهد کرد که در صورت بروز حادثه ای به صورت موثرتر از سیستم نظارتی استفاده کنیم. بنابراین رزولوشن نقش بسیار مهمی در بالا بردن کارآیی سیستم نظارتی شما دارد.

توجه داشته باشید که رزولوشن دوربین بر مبنای پیکسل تعریف می شود. از این رو هر چه تعداد پیکسل های تصویر دوربین بیشتر باشد، آن دوربین با کیفیت تر است.

رزولوشن های موجود در بازار شامل موارد زیر است:

۱ مگاپیکسل = (۱۲۸۰*۷۲۰)اHD

۲ مگاپیکسل = (۱۹۲۰*۱۰۸۰) اFull HD

۳ مگاپیکسل = ۲۰۴۸*۱۵۳۶

۴ مگاپیکسل = ۲۵۶۰*۱۴۴۰

۵ مگاپیکسل = ۲۵۳۶*۱۹۲۰

۸ مگاپیکسل = ۳۸۴۰*۲۱۶۰ (۴K)

 

۲- قدرت ضبط دستگاه NVR یا DVR

حتما هنگام خرید دوربین مداربسته با کیفیت ، توجه داشته باشید که آیا دستگاه ضبط تصاویر، این کیفیت از دوربین مداربسته که شما انتظار دارید را پشتیبانی می کند یا خیر. به بیان دیگر مثلا اگر دستگاه DVR یا NVR شما قابلیت پشتیبانی از دوربین مدار بسته ۵ مگاپیکسل را داشته باشد، تصاویر را به صورت زنده نیز به همان کیفیت نشان خواهد داد.

حال اگر دستگاه ضبط شما تا ۳ مگاپیکسل را پشتیبانی کند، اگر حتی خرید دوربین مداربسته شما ۵ مگاپیکسل نیز باشد، کیفیت نمایش تصویر نهایتا تا ۳ مگاپیکسل خواهد بود. بنابراین با وجود هزینه زیادی که بابت خرید دوربین مداربسته با وضوح بالا را پرداخت نموده اید اما کیفیت پایینی از تصاویر را مشاهده می کنید. بنابراین هنگام خرید حتما کاتالوگ محصول را با دقت مطالعه کنید و در این مورد با فروشنده مشورت نمایید.

۳- قابلیت های تصویری همانند WDR ،BLC ،۳DDNR

در صورتی که قرار است دوربین در شرایط نوری نامناسبی نصب شود ( مثلا روبروی درب ورودی یا پنجره که در معرض تابش مستقیم خورشید است) باید حتما قابلیت هایی همچون WDR، HLC و همچنین DDNR3 را داشته باشد. در شرایط نوری نامناسب این ویژگی های دوربین حتی از رزولوشن نیز مهمتر می باشد. در ادامه به معرفی هر یک از این قابلیت ها می پردازیم.

ویژگی WDR دوربین مداربسته

WDR  مخفف عبارت Wide Dynamic Range به معنای ” طیف گسترده ای پویا ” است. اگر در یک محیطی منبع نور زیادی پشت سوژه قرار داشته باشد باعث می شود تصویر سوژه مورد نظر در دوربین سیاه دیده شود. در این صورت اگر رزولوشن دوربین نیز فوق العاده باشد اما عملا کاربردی نخواهد داشت چرا که تصویر سیاه می شود.

دوربین  های مداربسته دارای تکنولوژی WDR  از دو چیپِ پردازشِ تصویر تشکیل شده اند. چیپ اول با سرعت شاتر بالا، وظیفه ثبت جزئیات بخش هایی که پر نور هستند را بر عهده دارد. چیپ دوم، با سرعت شاتر پایین تر، جزئیات تصویر محیط های کم نور را پردازش می کند.

به همین ترتیب، دوربین از یک محیط دو فریم دریافت می کند. با ترکیب این دو فریم توسط پردازشگر، تصویری با نور یکنواخت ثبت خواهد شد. بنابراین جزئیات در تصویر به دست آمده در هر دو زمینه ی تاریک و روشن به خوبی قابل نمایش و بررسی است.

قابلیت DWDR چیست؟

به دلیل تجهیزات سخت افزاری به کار رفته در دوربین های مداربسته WDR ، قیمت این نوع دوربین ها نسبت به دوربین های معمولی گران تر است. از این رو شرکت های فعال در این حوزه از جمله هایک ویژن تلاش کردند بدون تجهیزات سخت افزاری و از طریق روشهای نرم افزار و پردازش تصاویر کیفیت تصویر را بهبود ببخشند. دوربین بولت که دارای قابلیت پردازش نرم افزاری هستند به DWDR معروف هستند.

برخی ها فکر می کنند Digital WDR  یا همان DWDR چون دیجیتال است کیفیت بهتری دارند. اما باید گفت DWDR برای جبران کمبود نور از طریق پردازش تصویر اقدام می کند. در حالی که دوربین WDR دارای تجهیزات سخت افزاری است. بنابراین کیفیت تصویر WDR حقیقی به مراتب بالاتر از DWDR خواهد بود. بنابراین هنگام خرید مراقب باشید که گول دیجیتال بودن DWDR را نخورید.

قابلیت HLC در دوربین مداربسته

 HLC مخفف عبارت High Light Compensation است. قابلیت HLC در دوربین مداربسته باعث کاهش نقطه های پر نور خواهد شد. به عنوان نمونه هنگام شب که چراغ های ماشین روشن است، به علت شدت نور زیاد مانع از خوانده شدن پلاک ماشین توسط دوربین خواهد شد. از این رو قابلیت HLC باعث کاهش نور چراغ های ماشین می شود. در این صورت با کاهش نور دوربین می تواند هم پلاک خودرو و هم جزییات ماشین را بهتر ثبت کند.

قابلیت ۳DDNR در دوربین مداربسته

دوربین مداربسته دائما در معرض امواج و نویزهای محیط پیرامون خود است. این امواج توسط سنسورهای دوربین مداربسته جذب خواهد شد که موجب تار و برفکی شدن تصویر می گردد. از این رو قابلیت DNR یا Digital Noise Reduction نویز موجود در تصاویر را به صورت دیجیتال کاهش می دهد.

البته نوع پیشرفته تری از این قابلیت با عنوان  ۳DDNR  یا ۳-Dimensional Noise Reduction  در بازار ارائه شده است که بسیار موثرتر عمل می کند. این قابلیت نویز تصاویر را حتی در شرایط نوری بسیار کم کاهش می دهد. از مزایای ۳DDNR نسبت به DNR می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۳DDNR سیگنال های واضح تری را نسبت به قابلیت DNR ارسال می کند. این عامل باعث صرفه جویی در فضای ذخیره سازی و مدت زمان ضبط بیشتر هارد می شود که بسیار پراهمیت است.
  • قابلیت ۳DDNR باعث می شود جزئیات تصویر بهتر دیده شود.
  • ویژگی ۳DDNR باعث افزایش کارآیی سیستم مداربسته خواهد شد. در دوربین مداربسته با قابلیت ۳DDNR حرکات اضافی ناشی از نویز کاهش می یابد. از این رو دوربین مداربسته راحت تر می تواند عمل تشخیص حرکت یا موشن دیتکشن را حتی در شرایط نوری کم تشخیص دهد.

 

 

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

فولاد

صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری زنجیره فولاد ۱۴۰۲

پایگاه خبری دنیای برند، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار کامل حجم و ارزش صادرات سال …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x