62633007 660x330 - وقوع دو زلزله بزرگتر از ۴ در ۲ استان کشور/ثبت زلزله ۳.۸ در گلمورتی سیستان و بلوچستان

وقوع دو زلزله بزرگتر از ۴ در ۲ استان کشور/ثبت زلزله ۳.۸ در گلمورتی سیستان و بلوچستان

استان یزد با دارا بودن ۱۶ گسل فعال در هفته گذشته با زلزله ۴.۵ لرزید، ضمن آنکه شهداد استان کرمان زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴.۱ و گلمورتی استان سیستان و بلوچستان زلزله ۳.۸ را تجربه کردند.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند، در هفته گذشته ساغند استان یزد با زلزله‌ای به بزرگای ۴.۵ و شهداد استان کرمان با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴.۱ لرزیدند. نتایج تحقیقات حکایت از وجود ۱۶ گسل زلزله‌زا در استان یزد دارد که فعال‌ترین آنها گسل‌های لکرکوه، کوهبنان، بهاباد، انار و رفسنجان است. از لحاظ شدت لرزه‌خیزی استان یزد به پنج پهنه با خطر نسبی بالا در شرق ، پهنه با خطر نسبی نسبتا بالا در غرب ، پهنه خطر نسبی متوسط و پایین در بخش میانی و شمال استان قابل تفکیک است، ضمن آنکه  بیشتر زلزله‌های استان یزد در مناطق بافق، بهاباد و ساغند رخ می‌دهد.

همچنین قصرشیرین استان کرمانشاه با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵، گلمورتی استان سیستان و بلوچستان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۸ و شوش استان خوزستان با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۳ لرزیدند.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۱۶ دی

در دوزین استان گلستان زلزله ۲.۸، در فاضل آباد استان گلستان زلزله ۲.۵، در طبس استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۵ و در جیرنده استان گیلان زلزله ۲.۸ رخ داد.

در قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۸ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۱۱ کیلومتری قصرشیرین و ۳۱ کیلومتری سرپل ذهاب این استان و ۳۴ کیلومتری خانقین عراق بوده است.

یکشنبه ۱۷ دی

زیارتعلی استان هرمزگان زلزله ۲.۷ و رامشیر استان خوزستان زلزله ۲.۸ را تجربه کردند.

دوشنبه ۱۸ دی

طبس استان خراسان جنوبی با دو زمینلرزه به بزرگای ۳.۴ در عمق ۸ و ۷ کیلومتری زمین لرزید و کانون اولین رخداد لرزه‌ای در یک کیلومتری طبس، ۴۴ کیلومتری ارسک و ۵۷ کیلومتری بشرویه در استان خراسان جنوبی و کانون دومین رخداد در ۳۷ کیلومتری طبس، ۶۳ کیلومتری عشق آباد و ۶۷ کیلومتری ارسک این استان گزارش شد.

در حویق استان گیلان زلزله ۲.۵ رخ داد.

ساغند استان یزد با زلزله‌ای به بزرگای ۴.۵ در عمق ۷ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۵۰ کیلومتری ساغند، ۵۶ کیلومتری رباط پشت بادام و ۷۸ کیلومتری بهاباد این استان بوده است.

سه‌شنبه ۱۹ دی

گلمورتی استان سیستان و بلوچستان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۸ در عمق ۱۵ کیلومتری لرزید و رومرکز آن در ۱۷ کیلومتری گلمورتی و ۹۹ کیلومتری فنوج استان سیستان و بلوچستان و ۸۲ کیلومتری زهکلوت استان کرمان بوده است.

اردکان استان فارس زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۷ کیلومتری اردکان، ۳۷ کیلومتری کامفیروز و ۳۸ کیلومتری بیضا در استان فارس گزارش شد.

طبس استان خراسان جنوبی نیز با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ لرزید و کانون آن در ۳۷ کیلومتری طبس، ۶۱ کیلومتری عشق آباد و ۶۷ کیلومتری ارسک این استان بوده است.

چهارشنبه ۲۰ دی

در شهداد استان کرمان زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید و رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۲ کیلومتری شهداد، ۲۳ کیلومتری سیرچ و ۲۵ کیلومتری اندوهجرد این استان بوده است.

در سرگز استان هرمزگان زلزله ۲.۵ و در فین استان هرمزگان زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

پنج‌شنبه ۲۱ دی

در بهاباد استان یزد زلزله ۲.۹ و در کشیت استان کرمان زلزله ۲.۵ رخ داد.

گمیش تپه استان گلستان با زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۱۱ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۳۷ کیلومتری گمیش تپه، ۳۹ کیلومتری سیمین دشت و ۳۹ کیلومتر انبارالوم این استان گزارش شد.

سربیشه استان خراسان جنوبی زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۲۷ کیلومتری سربیشه، ۳۸ کیلومتری مود و ۶۵ کیلومتری بیرجند این استان گزارش شد.

شوش استان خوزستان زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۲۴ کیلومتری را تجربه کرد که کانون آن در ۲۷ کیلومتری شوش، ۳۵ کیلومتری الوان و ۳۶ کیلومتری بستان این استان بوده است.

جمعه ۲۲ دی

در قائن استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۸ رخ داد.

بندرخمیر استان هرمزگان با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۸ کیلومتری بندر خمیر، ۳۲ کیلومتری لافت و ۴۲ کیلومتری رویدر این استان بوده است.

پایان


منبع

همچنین ببینید

63115271 310x165 - ابداع ماده‌ای برای استخراج اورانیوم از آب دریا

ابداع ماده‌ای برای استخراج اورانیوم از آب دریا

چین ماده جدیدی را برای استخراج اورانیوم از آب دریا تولید کرده است. این جاذب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *