ارزش گذاری برند

ارزش گذاری برند

پایگاه خبری دنیای برند – امروزه برند سهم عمده ای از سرمایه و ثروت بنگاه اقتصادی محسوب می شود و کنترل آن جزء فعالیتهای استراتژیک سازمانی می باشد. ارزش برند در واقع ارزش افزوده ای است که یک محصول توسط برندش ایجاد می کند. ارزش گذاری برند برای نخستین بار در سال ۲۰۰۱ میلادی و به پیشنهاد دو کشور فرانسه و انگلیس صورت گرفت و رفته رفته جای خود را در محاسبات مالی دارایی های نامشهود باز کرد.
در راستای سنجش مالی یک برند – بعنوان یک دارائی نا مشهود – مقوله ارزش گذاری برند در دنیا در موسسه ایزو در سال ۲۰۱۰ منجر به انتشار استاندارد بین المللی ایزو ۱۰۶۶۸ (استاندارد ارزیابی برند) گردید.

این استاندارد بین المللی قواعد مورد نیاز را برای ارزش گذاری یک برند مشخص می کند و تعیین کننده الزاماتی پیرامون رویه ها و روشهای اندازه گیری ارزش مالی برند می باشد،که چارچوبی شامل اهداف مبانی ، رویکردها و روشهای ارزیابی و منابع داده ها و مفروضات کیفیت را مشخص می نماید.

راهنمائی های این استاندارد برای کاربران یک تجزیه و تحلیل سه وجهی که بر پارامترهای قانونی، رفتاری، مالی تمرکز دارد را بصورت هماهنگ در سراسر جهان ارائه میدهد. تحلیل این سه پارامتر به یک نتیجه کامل در ارزش گذاری برند منتهی می شود.

اهداف ارزشگذاری برند:

– تامین منابع و جذب شریک تجاری
–  ارزش گذاری سهام و ورود بازار بورس
– اخذ وام و تسهیلات بانکی
 – درج در گزارشات مالی و حسابداری
 – پرداخت خسارت، دیون و ورشکستگی
 – استفاده در دعاوی حقوقی و قضایی
–  استفاده به عنوان آورده در سرمایه گذاری شرکت داخلی و خارجی

همچنین ببینید

مهدی موسوی نائینی، مشاور منابع انسانی

در جستجوی هویتی نو: چالش‌ها و راهکارهای برند کارفرمایی در ایران

در دنیای امروز که مدیریت افراد حرف اول را می‌زند، برند کارفرمایی به عنوان هویتی نو برای سازمان‌ها، نقشی کلیدی در جذب و نگهداشت نیروی انسانی ایفا می‌کند. با این حال، در ایران این موضوع هنوز در چالش‌های متعددی گرفتار است.