نام تجاری یا علامت تجاری

نام تجاری یا علامت تجاری؟

اکثر افرادی که در حوزۀ ثبت علامت تجاری فعالیت دارند معتقدند که نام تجاری و علامت تجاری باهم مترادف هستند و در یک معنی به کار می‌روند اما باید گفت که این دو واژه علاوه در معنا و کاربرد، مرجع ثبتشان هم متفاوت است.

پایگاه خبری دنیای برند، زمانی که نیاز به تأسیس شرکت وجود دارد شما می‌بایست چندین نام مختلف به ادارۀ ثبت شرکت‌ها ارائه می‌نمایید و اداره پس از بررسی یک نام را تأیید و شما می‌توانید شرکتتان را ثبت نمایید؛ بنابراین مرجع ثبت‌نام تجاری، ادارۀ ثبت شرکت‌ها است.

بند ج مادۀ 30 قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری در مورد نام تجاری این‌طور بیان می‌دارد:

ج- نام تجارتي يعني اسم يا عنواني كه معرف و مشخص‌كننده شخص حقيقي يا حقوقي باشد.

همچنین مادۀ 8 کنوانسیون پاریس هم در مورد نام تجاری اشاراتی داشته است:

«نام تجارتی بدون آنكه الزامی به تسلیم اظهارنامه یا ثبت آن باشد در كلیه كشورهای اتحادیه حمایت خواهد شد چه جزء علامت صنعتی یا تجارتی باشد چه نباشد.»

در تعریف علامت تجاری بند الف مادۀ 30 قانون فوق‌الذکر بیان می‌دارد «علامت يعني هر نشان قابل رؤيتي كه بتواند كالاها يا خدمات اشخاص حقيقي يا حقوقي را از هم متمايز سازد.»

در مورد مرجع ثبت علامت تجاری نیز باید گفت که ادارۀ ثبت علامت تجاری سازمان مالکیت معنوی به‌صورت غیرحضوری (ثبت درخواست از طریق سایت سازمان) عهده‌دار ثبت علامت است.

علامت تجاری نیاز به ثبت دارد؟

چگونه برند خود را ثبت کنم؟

 

البته لازم به ذکر است گاهی شرکت‌هایی نام و علامت تجاری یکسانی انتخاب می‌کنند. مانند شرکت کوکاکولا و این ایراد قانونی وجود ندارد اما در خیلی از شرکت‌ها نام و علامت تجاری متفاوتی دارند مانند شرکت پاکسان (سهامی عام) که نام تجاری است و گلی، پونه، رخشا، سپید، برف، عروس و … علامت‌های تجاری این شرکت هستند.

 

WhatsApp Image 2020 01 22 at 10.59.24 PM

یاداشت

دکتر سید محمد حسن خلخالی

همچنین ببینید

برندسازی

دو‌راهی برندسازی یا تولید

پایگاه خبری دنیای برند، صنعت لوازم خانگی بعد از خودروسازی دومین صنعت پرگردش در کشور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *