Img20240421085657376 650x330 - ظرفیت‌های کرمان برای تجار روس شناخته شده نیست

ظرفیت‌های کرمان برای تجار روس شناخته شده نیست

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: بر اساس گفته‌های مسئولان کنسولگری روسیه در اصفهان، ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری و همچنین جاذبه‌های گردشگری کرمان برای مردم و تجار روس چندان شناخته شده نیست درحالی‌که آنها بیشتر با شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، یزد و کیش آشنایی دارند.

 سیدمهدی طبیب زاده در نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با سرکنسول روسیه در اصفهان افزود: روسیه سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار واردات دارد که سهم صادرات ایران در این بین فقط یک میلیارد دلار است و باید موانع موجود بر سر راه توسعه تجارت با این کشور شناسایی و برطرف شود.

وی ادامه داد: ایران و روسیه دارای روابط راهبردی و استراتژیک هستند؛ اما روابط اقتصادی زیادی با یکدیگر ندارند به‌طوری‌که بر اساس آمار گمرکات ایران یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار حجم تجارت ما با روسیه است.

طبیب زاده، تصریح کرد: اتاق کرمان از تشکیل گروه کارشناسی برای شناسایی موانع و اجرایی کردن راهکارهای پیشنهادی برای افزایش مبادلات تجاری دو کشور استقبال می‌کند و برای معرفی بیشتر هر چه بهتر کرمان به تجار و گردشگران روسی از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: بسیاری از ظرفیت‌های استان مانند وجود ۵ فرودگاه، ۱۰ جاذبه گردشگری ثبت جهانی، فرصت‌های معدنی، تولید انرژی خورشیدی و تجهیزات و تولیدات کشاورزی می‌تواند به فراهم کردن زمینه توسعه روابط و همکاری‌ها کمک کند.

در ادامه این نشست سرکنسول روسیه در اصفهان بیان کرد: کشور ترکیه باوجود ظرفیت‌های برابر با ایران، همکاری‌های بسیاری در حوزه‌های صادرات و واردات با روسیه دارد که باید دلیل عدم همکاری‌های کم با ایران را شناسایی و برطرف کرد.

آندری ژیلتسوف افزود: در گردشگری نیز بیش از ۶ میلیون گردشگر روسی وارد ترکیه شدند درحالی‌که تعداد مسافر ورودی از روسیه به ایران ۱۰ هزار نفر بوده است.

وی با اشاره به سابقه تجارت ایران و روسیه، گفت: تجار روس بیشتر بر بازار داخلی تمرکز دارند و در تجارت خارجی نیز بر کشورهای اروپایی، چین و ترکیه متمرکز می‌شوند و درب بازار ایران تاکنون برای آنها بسته بوده است.

ژیلتسوف اظهار کرد: همچنین به دلیل تبلیغات سوء کشورهای استکباری در مورد ایران، تجار روس فکر می‌کنند تجار ایرانی قابل‌اعتماد نیستند که مبارزه با این تبلیغات منفی ازجمله برنامه‌ها و فعالیت‌های ماست.

نشست سرکنسول روسیه در اصفهان ادامه داد: ایران در حال پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیاست که در صورت تصویب این مهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، تعرفه صادرات محصولات ایران به روسیه به صفر خواهد رسید و دیگر نیازی نیست کالا از ایران از طریق کشور دیگری به روسیه برسد.

وی ضمن تأکید بر آشنایی تجار دو طرف با یکدیگر، به بیان مشکلات تجارت بین ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: حمل‌ونقل کالا، مسائل گمرکی و همچنین انتقال پول و پرداخت‌ها سه چالش مهم در روابط تجار دو طرف است که در تلاش برای رفع مشکلات حمل‌ونقل در سال جاری هستیم.

در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی کرمان به بیان پرسش‌ها و مسائل خود در رابطه با تجارت با روسیه پرداختند.

منبع: اتاق ایران آنلاین

همچنین ببینید

Img20240501113719986 310x165 - پیشنهادهای ارزی اتاق ایران برای مراجع ذی ربط ارسال می شود

پیشنهادهای ارزی اتاق ایران برای مراجع ذی ربط ارسال می شود

با آغاز تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران در سال ۱۳۹۷ تا به امروز، مشکلات ارزی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *