صادرات
رشد ۳۰ درصدی صادرات ایران به اوراسیا و رشد ۸ درصدی تجارت

رشد ۳۰ درصدی صادرات ایران به اوراسیا و رشد ۸ درصدی تجارت

پایگاه خبری دنیای برند، معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نشست هم اندیشی برنامه های توسعه صادرات کشور از تصویب یک هزار میلیارد تومان برای مشوق های صادراتی در بودجه سال ۱۴۰۰ خبر داد.
حمید زادبوم در این نشست که با حضور وزیر صمت، نمایندگان مجلس و تشکل‌های بخش خصوصی برگزار شد، با بیان این مطلب، افزود: سازمان توسعه تجارت ایران در راستای تحقق شعار سال و هماهنگ با دیگر معاونت‌های وزارتخانه برنامه پیشنهادی خود را ارائه داده است که در این برنامه از نظرات دست‌اندرکاران دولتی، خصوصی و تشکل ها استفاده شده است.

تدوین استراتژی ملی صادرات ایران برای یک دوره پنج ساله

وی با اشاره به تدوین استراتژی ملی صادرات ایران بیان کرد: این استراتژی رویکردی و برای یک دوره زمانی ۵ ساله می باشد.

معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص تدوین این استراتژی افزود: در این راستا تفاهم نامه با آی تی سی(ITC) در سال ۱۳۹۵ برای تدوین استراتژی به امضا رسید و در سال ۱۳۹۷ تامین مالی لازم از طریق اتحادیه اروپا انجام شد و تدوین استراتژی ملی صادرات از سال ۱۳۹۸ آغاز گردید.

تاکید بر توسعه زنجیره ارزش در استراتژی ملی صادرات

زادبوم همچنین تصریح کرد: در این استراتژی از نظرات کارشناسان بین المللی، بخش خصوصی و تشکل‌ها استفاده شده است و بر توسعه زنجیره ارزش به عنوان نقشی مهم تاکید شده است.

پیش‌بینی ۳۵۹ اقدام برای توسعه صادرات ۶ گروه کالایی ظرف ۵ سال

وی با اشاره به پیش بینی و تدوین ۳۵۹ اقدام در این استراتژی گفت: ۶ گروه کالایی به صورت منتخب و پایلوت شامل دو گروه از کشاورزی، دو گروه از خدمات و دو گروه از صنعت برای اجرای این استراتژی انتخاب شدند و ۳۵۹ اقدام ظرف ۵ سال برای توسعه صادرات این گروه‌ها پیش‌بینی شده است.

سهم ۶۰ درصدی صادرات به ۱۵ کشور همسایه از کل صادرات کشورمان

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه صادرات به ۱۵ کشور همسایه، ادامه داد: از ۳۵ میلیارد دلار صادرات کشور در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار مربوط به ۱۵ کشور همسایه بوده است و ۶۰ درصد صادرات کشور را شامل شده است.

زادبوم همچنین اضافه کرد: کشورهای هند و چین از جمله مهمترین کشورهای هدف صادراتی ما بوده است.

پتانسیل یکصد میلیارد دلاری برای صادرات به ۱۵ کشور همسایه

وی همچنین با اعلام این که کل پتانسیل صادراتی ما حدود یکصد میلیارد دلار به ۱۵ کشور همسایه می‌باشد، گفت: بیشترین پتانسیل در کشور پاکستان با بیش از ۱۶ میلیارد دلار است.

معاون وزیر صمت همچنین بیان کرد: ۲۶.۴ میلیارد دلار ظرفیت برای صادرات به چین و ۲۸ میلیارد دلار نیز امکان و ظرفیت برای صادرات به هند داریم.

رشد ۳۰ درصدی صادرات ایران به اوراسیا و رشد ۸ درصدی تجارت فی‌مابین

زادبوم یکی از راه های توسعه صادرات را امضای موافقتنامه های تجاری دو و چندجانبه دانست و ادامه داد: از آبان ۱۳۹۸ تا آبان ۱۳۹۹ در اقلام موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا ۸۲ درصد رشد صادرات داشتیم، رشد ۳۰ درصدی صادرات ایران به اوراسیا و رشد ۸ درصدی تجارت کل فیمابین نیز از دستاوردهای این موافقتنامه بوده است.

ضرورت تولید جهت دار برای افزایش ارزش هر تن کالای صادراتی

وی با اشاره به اهداف صادراتی به تفکیک گروه‌های کالایی گفت: برای سال ۱۴۰۰ رشد ۱۰ درصدی به صورت واقع بینانه، رشد ۱۵ درصدی بر اساس دستورات ریاست جمهوری و رشد۲۱.۷ درصدی بر اساس برنامه ششم توسعه، هدف‌گذاری شده است که باید به سمت کالاهای دارای ارزش افزوده بیشتر برویم و در این راستا باید تولید جهت دار شود تا ارزش هر تن کالای صادراتی بیشتر شود.

زادبوم همچنین تصریح کرد: حمایت های دولت باید هدفمند،مشروط، مدت دار و در طول زمان کاهنده باشد.

اختصاص ۴۸ درصد از مشوق های صادراتی سال ۹۹ به کمک سود تسهیلات بانکی صادرکنندگان

معاون وزیر صمت با بیان اینکه ۴۸ درصد از مشوق های صادراتی سال گذشته به عنوان کمک سود تسهیلات بانکی با نرخ ۴ درصد به صادرکنندگان اعطا شده است، گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز حدود یک هزار میلیارد تومان برای مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته شده است.

رفع مشکلات تعهدات ارزی صادرکنندگان با ابلاغیه های جدید صادراتی

زادبوم، شیوع ویروس کرونا، بالا بودن هزینه های حضور در بازارهای هدف، بالا بودن هزینه های لجستیک، قوانین دست و پاگیر، محدودیت های تامین مالی و مشکلات ایفای تعهدات را از چالش‌های توسعه صادرات دانست و گفت : خوشبختانه به همت وزیر صمت، هماهنگی و همکاری تشکل ها و ستاد اقتصادی دولت مشکلات ایفای تعهدات ارزی با ابلاغیه‌ های صادراتی مرتفع شده است.

بررسی ۱۲۰۰ پرونده و صدور بیش از ۱۰۰ مصوبه در کمیته اقدام ارزی

وی همچنین بیان کرد: هر هفته چهارشنبه ها در سازمان توسعه تجارت ایران کمیته اقدام ارزی با حضور دستگاه‌های مرتبط تشکیل می‌شود که تاکنون ۱۲۰۰ پرونده مورد بررسی قرار گرفت و بیش از ۱۰۰ مصوبه صادر شد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت همچنین تعدیل ۱۰ درصدی ارزش صادرات سال های ۹۸ تا ۹۹ و ۱۴۰۰ از تعهدات ارزی کلیه صادرکنندگان را از دیگر برنامه ها دانست و گفت: صادرکنندگان تولیدی بیش از ۹۲ درصد ایفای تعهد نموده اند که بیشترین رقم ایفای تعهد را دارند.

گفتنی است در این نشست هم اندیشی برنامه‌های توسعه صادرات کشور با حضور وزیر صمت، نمایندگان مجلس، تشکل ها انجمن ها و فعالان اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

منبع: شاتا

همچنین ببینید

Img20191211092525637 310x165 - 5 مشکل اصلی اقتصاد آلمان چیست؟

۵ مشکل اصلی اقتصاد آلمان چیست؟

مونیکا اشنیتزر استاد گروه اقتصاد تطبیقی دانشگاه لودویگ مونیخ (LMU) و رئیس شورای تخصصی اقتصاد …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x