ذوب آهن

ذوب آهن به یک برند ملی تبدیل شده است

پایگاه خبری دنیای برند، غلامرضا سلیمانی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین در نشست خبری مشترک همراه با مدیرعامل ذوب آهن اصفهان ضمن تبریک ایام الله دهه فجر اظهار داشت: افتخار خدمت به صنعت کشور را داریم؛ شرکت سرمایه گزاری صدر تأمین ۲۴ شرکت مدیریتی و غیر مدیریتی دارد که یکی از آن‌ها شرکت ذوب آهن است و افتخار داریم در سه سال گذشته بحث‌های مدیریتی را در این شرکت پیش گرفتیم.

وی با بیان اینکه تمرکز اصلی شرکت سرمایه گزاری صدر تأمین معادن است، افزود: ذوب آهن طی ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری ۱.۵ میلیون تن تولید داشته که این رقم نسبت به ۱.۴ میلیون تن تولیدات ۱۰ ماهه سال گذشته حدود ۶ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین ادامه داد: خیلی از شرکت‌ها با توان ۱۰۰ درصد در حال کار هستند، و برخی از فرآورده‌های نسوز نیز که با توان کمتری کار می‌کرده است رشد داشته و به عنوان مثال شرکت باهنر ۲۶ درصد رشد داشته است.

رشد ۷۶ درصدی فروش ذوب آهن در یکسال

وی با بیان اینکه رشد مناسبی از لحاظ تأمین مواد اولیه در راستای جهش تولید خواهیم داشت، تصریح کرد: سال گذشته میزان فروش شرکت سرمایه گزاری صدر تأمین ۲ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان بوده است و امسال با رشد ۹۰ درصدی به فروش پنج هزار میلیاردی رسیده‌ایم.

سلیمانی در خصوص رشد اقتصادی ذوب آهن در سال جاری گفت: ذوب آهن طی ۱۰ ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۶ درصد رشد در فروش داشته است که رشد خوبی قلمداد می‌شود.

وی با اشاره به رشد سود خالص شرکت سرمایه گزاری صدر تأمین اظهار کرد: امسال سود خالص شرکت هزار و ۷۲۰ هزار میلیارد بوده است که نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد رشد داشته است و این شاخص‌ها نشان می‌دهد این مجموعه در حوزه صنعت کشور تأثیر مثبت داشته است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین اضافه کرد: از تربیت مدیران آینده تا شتاب دهنده شرکت‌های دانش بنیان در حال اقدام برای پیشرفت صنعت کشور هستیم و اخیراً معادنی در استان مرزی سیستان کشف شده و ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد بودجه برای آن تأمین شده است.

وی در خصوص معادن ذغال در منطقه طبس استان خراسان جنوبی گفت: در این منطقه حضور ۹۰ هزار نفر زندگی می‌کنند که باعث شده شغل اکثر آنها کار در معدن ذغال باشد و ۲ هزار و ۵۰۰ کارمند در این معدن نیز مشغول به کار هستند و این معدن خوراک کوک را برای ذوب آهن تأمین می‌کند.

سلیمانی در خصوص سهام شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین تصریح کرد: این سهام در فرا بورس عرضه شده و امیدواریم به زودی وارد بورس شود زیرا سهم خوب و ارزشمندی است و ورود آن به بورس اتفاق خوبی می‌تواند باشد.

ذوب آهن صنعتی استراتژیک است

وی با بیان اینکه ذوب آهن یکی از صنایع استراتژیک کشور است، گفت: در یک مقطع خصوصی سازی شرکت ذوب آهن انجام می‌شود و معادن آن جدا می‌شود و صدمات ذوب آهن نیز از آن موقع شروع شد و هیچ رانت انرژی و یارانه خاصی به ما داده نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین با تاکید بر اینکه ذوب آهن دو سه برابر ظرفیت خود کار می‌کند، اظهار کرد: در این چند سال همواره تلاش کردیم نیروی انسانی اضافه کنیم و خوشبختانه در سالیان گذشته روی پای خود ایستاده و به یک برند ملی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: ذوب آهن تکنولوژی‌های جدید آوردند و این روند خوب آن ادامه خواهد داشت ولی در این میان مشکل تأمین مواد اولیه از جمله ذغال سنگ است زیرا تمام معدن داران خود، فولادی شدند.

سلیمانی با بیان اینکه در شرایط فعلی شیوع کرونا بازنشستگان را تنها نگذاشتیم، افزود: کوره شماره یک سال‌ها مشکل ذوب آهن بود و مهندسان خارجی برای تعمیر و راه اندازی آن مبالغ بالایی را پیشنهاد داده بودند ولی این کوره توسط خود بچه‌های ذوب آهن به مدار آورده شد.

وی با اشاره به نگاه توسعه پایدار ذوب آهن تاکید کرد: برای ذوب آهن یک برنامه راهبردی برای سال ۱۴۰۳ و تلاش ما بهره برداری بهینه از همه ظرفیت‌های ذوب آهن است و در این مسیر خود ذوب آهن آزمونی برای جذب نیروی جدید گرفته است و همین افراد آینده ذوب آهن را می‌سازند.

سرمایه گذاری خوبی برای باشگاه ذوب آهن شده است

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین با بیان اینکه برای باشگاه فرهنگی ورزشی ذوب آهن سرمایه گذاری‌های بسیاری شده، افزود: این باشگاه در سالیان مختلف افتخارات بین‌المللی زیادی داشته است.

وی با اشاره به بروز برخی مشکلات در خصوصی سازی ذوب آهن تصریح کرد: خصوصی سازی ذوب آهن ایراداتی داشته و تجربه اروپای شرقی در خصوصی سازی مدل متفاوتی بوده است و این کار خوب را در عمل درست انجام ندادند و شاید نگاه خصوصی سازی که آن زمان وجود داشت اشتباه بوده است

سلیمانی ادامه داد: اگر آن موقع خصوصی سازی کردند زنجیره تأمین را قطع کردند و در خصوصی سازی نوع نگاه کارشناسی جای نقد داشته و تجربه سنگینی داشته و به خاطر نبود مواد اولیه مشکلات زیادی ایجاد می‌شود و همین باعث شده است امروز به جای توسعه باید به فکر تأمین مواد اولیه باشیم.

وی اضافه کرد: البته در یک سال گذشته ۱.۷ میلیون تن مواد اولیه دولتی به ذوب آهن رسیده است که جای تشکر و قدردانی دارد؛ در خصوص خشکسالی نیز دلیل اصلی آن ذوب آهن نیست و تغییر اقلیم باعث خشکسالی شده و ذوب آهن حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان در این سال‌ها خرج مصارف زیست محیطی کرده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین با انتقاد به مدل توسعه اصفهان گفت: شاید اصفهان باید مدل توسعه را یک جور دیگر انتخاب می‌کرد ولی ذوب آهن مسئولیت اجتماعی را احساس می‌کند و کارکرد نشان می‌دهد نگران بوده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه ذوب آهن تنها شرکتی در استان اصفهان است که حقابه دارد، افزود: حقابه ذوب آهن ۱ متر مکعب در ثانیه است و پارسال کمتر از نیمی از آن استفاده شده و این به معنای نگرانی زیست محیطی ذوب آهن است.

فضای خصوصی آغاز رشد اقتصادی است

منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در این نشست اظهار کرد: ذوب آهن متعلق به ایران اسلامی است و همه باید به آن افتخار کنیم و افتخار می‌کنیم که تولید فولاد ذوب آهن در چند سال گذشته از ۳۰ میلیون تن عبور کرده با وجود اینکه در زمان خصوصی سازی صبا و خرسان را از ذوب آهن جدا کردند و اگر این دو شرکت الان در کنار ذوب آهن بودند تولید سالانه بیش از پنج میلیون تن بود.

وی فضای خصوصی سازی را آغاز رشد اقتصادی دانست و افزود: ذوب آهن در مسیر خوبی قرار گرفته و این افتخارات را مدیون یکایک پرسنل ذوب آهن هستیم؛ کوره شماره یک به کمک همین پرسنل به دوره کار برگشت و ۸۰۰ هزار تن در سال ظرفیت دارد و امید است با تأمین مواد اولیه رونق پیدا کند.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه کوره بلند یک آرزوی ۴۰ ساله برای ذوب آهن بود که محقق شد، ادامه داد: پروانه استاندارد ریل ملی بسیار سخت است ولی ذوب آهن این پروانه را گرفت و امروز کیفیت تولیدات ذوب آهن به صورتی است می‌تواند تمام محصولات خود را صادر کند.

وی با اشاره به اقدامات ذوب آهن در حوزه بومی سازی گفت: ذوب آهن بیش از ۱۰ سال درگیر زیان انباشته بوده در پایان شش ماهه امسال این زیان صفر شد و الان هزار میلیارد سود انباشته داریم و برنامه داریم برنامه داریم از فرا بورس وارد بورس شویم.

یزدی زاده در خصوص محدودیت‌های صادرات ادامه داد: امیدواریم این محدودیت‌ها برای سال آینده برداشته شود؛ ذوب آهن تنها مصرف کننده ذغال دانه بندی است و خوشبختانه توانستیم تملک معدن ذغال سنگ البرز تأمین کنیم و در این راستا برنامه‌های مختلفی مد نظر است که می‌تواند منجر به سود دهی بیشتر شرکت شود.

پروژه انتقال آب خلیج فارس پروژه ملی است

وی اضافه کرد: در حوزه منابع انسانی در بودجه رشد هزینه‌های پرسنلی داشتیم و معتقدیم سود تأمین معیشتی کارمندان در جهت اعتلای ذوب آهن خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه پروژه انتقال آب خلیج فارس پروژه ملی است، افزود: این پروژه تا کرمان رسیده و برآورد هزینه این پروژه با تغییر نرخ ارز یکسال باید مجدد برآورد شد ولی یک سال پیش ۱۰ هزار میلیارد برآورد شد.

وی در خصوص نقش ذوب آهن در آلودگی هوای اصفهان تصریح کرد: ممکن است ذوب آهن در یک لحظه دود و غبار داشته باشد و صنعت ذوب و فولاد طبیعتاً آلوده کننده است ولی خود ذوب آهن تلاش دارد با این مشکلات مقابله کند زیرا اولین گروه درگیر با این مشکلات خود ما هستیم.

یزدی زاده گفت: بخشی از صادرات ما معاوضه تولیدات با مواد اولیه است و در بخش صادرات مجبوریم لقمه را دور سرمان بگردانیم زیرا نگرانی برگشت ارز داریم و تحریم ذوب آهن کار را سخت کرده است.

توان رقابت با همسایه پولدار را نداریم!

وی در خصوص وضعیت تیم فوتبال ذوب آهن افزود: ما خودمان بیشتر از همه روی این تیم تعصب داریم و دایی مهربان‌تر از مادر دروغ است و بزرگترین مشکل ما فضای فوتبال است که فضای خوبی نیست و بالاخره تیم‌های استقلال و پرسپولیس دستشان در جیب دولت است و کار راحتی نداریم.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان ادامه داد: اصفهان دربی که برگزار می‌شود از ضعف ذوب آهن می‌گویند و واقعیت نیست این دو تیم بتوانند رقابت کنند زیرا فولاد مبارکه ۲۰ هزار میلیارد سود می‌کند و خرج می‌کند و ما تازه از زیان انباشته خارج شدیم و بیشتر از این بودجه نمی‌توانیم بدهیم.

وی اضافه کرد: ۱۲ بازیکن خوب در چند ماه گذشته از ما جدا شدند و توان رقابت پا به پای همسایه پولدار را نداریم و امید داریم از تیم‌های پایه استفاده کنیم زیرا ذوب آهن چندین سال بود درگیر بدهی‌های عظیم بود؛ از مدیرعامل پیشین که انضباط مالی ایجاد کرد تشکر می‌کنیم و مدیرعامل جدید ایده‌های خوب دارند و دو مرحله در هیئت علمی باشگاه بودند.

یزدی زاده تصریح کرد: همه شاهد هستند چقدر در حق ذوب آهن ناداوری شده است زیرا ۱۰ امتیاز راحت از دست ذوب آهن برای داوری رفت.

دچار کمبود سنگ آهن هستیم

وی با بیان اینکه امسال ۵۰ هزار تن سنگ آهن از چهار گز خریدیم، ادامه داد: امسال دچار کمبود سنگ آهن هستیم و در بحث اکتشافی خیلی خوب عمل نشده و اعتقاد ما این است که ظرف ۱۰ ساله آینده سنگ آهن نخواهیم داشت و باید وضعیت درست شود.

وی در واکنش به شایعه استفاده مازوت در ذوب آهن تاکید کرد: امکان استفاده از مازوت داریم ولی استفاده نمی‌کنیم و ذوب آهن در جهت حفظ محیط نیست این کار را نمی‌کند.

منبع: مهر

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *