برندهای فناوری چین

برندهای برتر از لحاظ فناوری در چین

برندهای کشور چین از لحاظ فناوری نسبت به بقیه کشورهای جهان در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد و به سرعت در حال پیشرفت بیشتر است.

پایگاه خبری دنیای برند،چین، خانه برندهایی مانند “هواوی”(Huawei)، “علی‌بابا”(Alibaba)، “بایدو”(Baidu)، “تنسنت”(Tencent) و “شیائومی”(Xaomi) و همچنین در حال سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، نسل پنجم اینترنت، خودروهای خودران، خودروهای الکتریکی و حتی ماموریت‌های مریخ است.

در این گزارش، به شش دلیل اشاره می‌کنیم که به برتری فناوری چین در جهان منجر شده‌اند.


یک اپلیکیشن فوق‌العاده

چین حدود ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت دارد که تقریبا ۱.۱ میلیارد نفر از آنها از سرویس پیام‌رسان “وی‌چت”(WeChat) استفاده می‌کنند. این در حالی است که کاربران “فیس‌بوک”(Facebook) در سراسر جهان، ۲.۴ میلیارد نفر و کاربران “واتس‌اپ”(WhatsApp)، ۳۰۰ میلیون هستند. وی‌چت در چین، یک سرویس پیام‌رسان است که به تنسنت، غول فناوری و پنجمین شرکت بزرگ جهان تعلق دارد و وسیله‌ای برای تعامل مردم با هر چیزی و همگان به شمار می‌رود.

“وی‌چت” علاوه بر یک رسانه اجتماعی، عملکرد یک اپلیکیشن پرداخت را نیز دارد و مردم می‌توانند در همه مکان‌ها حتی اتوبوس‌ها و متروهای چین از آن استفاده کنند و آن را برای رزرو پروازها و هتل‌ها یا خرید از فروشگاه‌ها نیز به کار ببرند. وی‌چت در حال حاضر یکی از روش‌های اصلی پرداخت و دریافت پول در چین به شمار می‌رود.

وی‌چت، یک رقیب بزرگ یعنی “علی‌پی”(Alipay) را نیز دارد اما با داشتن نفوذ ۷۹ درصدی، به نیروی زندگی دیجیتال چین تبدیل شده است. شاید وی‌چت پس از فیس‌بوک، یوتیوب، واتس‌اپ و “فیس‌بوک مسنجر”(Facebook Messenger)، پنجمین اپلیکیشن پرکاربرد جهان باشد اما از نظر کارآیی، نخستین نام این فهرست است.


سرعت بالا

چین، سرعت بالایی دارد. همه ما داستان‌هایی در مورد سرعت بالای کار در کارخانه‌های این کشور شنیده‌ایم که شاید مهم‌ترین آنها ساخت یک آسمانخراش طی ۱۹ روز کاری در سال ۲۰۱۹ باشد اما یکی دیگر از پروژه‌های بزرگ چین، مربوط به قطارهای تندروی آن است. اگرچه هنوز بسیاری تصور می‌کنند که ژاپن با شبکه قطارهای سریع‌السیر خود موسوم به “شینکانسن” (Shinkansen)، خانه قطار سریع‌السیر است اما چین با ارائه سرویس پرسرعت خود به کمک قطارهای موسوم به “فوکسینگ”(Fuxing)، شبکه گسترده‌تری از قطارهای سریع‌السیر را ارائه داده است.

اکنون شبکه قطارهای سریع‌السیر چین که پرسرعت‌ترین شبکه قطار در جهان هستند، می‌توانند بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کنند. اگر در فرودگاه بین‌المللی “شانگهای پودنگ” (Shanghai Pudong) فرود بیایید، می‌توانید نمونه‌ای از قطارهای مافوق سریع را در آنجا ببینید.


اینترنت نسل پنجم و هوش مصنوعی

پس از حجم بسیاری از تبلیغات در مورد شبکه‌های اینترنت در سال ۲۰۱۹، این ایده مورد اعتراض قرار گرفت زیرا نسل پنجم اینترنت انگلستان و آمریکا، در واقع در نواحی خارج از شهر وجود ندارد اما در چین، شرکت‌های “چاینا موبایل”(China Mobile)، “چاینا یونی‌کام”(China Unicom) و “چاینا تلکام”(China Telecom)، برنامه‌های خود را برای برقراری قابلیت اتصال با سرعت بالا، پیش می‌برند.

تعجبی ندارد که چین در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگترین مواضع نسل پنجم اینترنت جهان است. اینترنت “جی۵” در حال حاضر در ۵۰ شهر چین در دسترس قرار دارد و ۱۳۰ هزار ایستگاه جی۵ را پوشش می‌دهد. می‌توان گفت که چین، خانه دو سوم سرمایه‌گذاری‌های جهان در حوزه هوش مصنوعی به شمار می‌رود و اخیر جای آمریکا را در این حوزه گرفته است، در نتیجه هنگامی که سخن فناوری پیشرفته به میان می‌آید، نام چین خودنمایی می‌کند.


سامانه دوچرخه اشتراکی

بسیاری از شهرهای سراسر جهان در حال حاضر سامانه دوچرخه اشتراکی را در خود جای داده‌اند. کاربر برای استفاده از این سامانه باید اپلیکیشن مربوط به آن را در تلفن همراه خود داشته باشد تا بتواند پس از کرایه دوچرخه از آن استفاده کند و سپس آن را بازگرداند. دوچرخه اشتراکی می‌تواند نیاز به نقشه‌های فیزیکی را از بین ببرد و به گسترش استفاده از نقشه‌های مجازی، بلوتوث و نقشه‌های مبتنی بر GPS منجر شود.

شرکت چینی “موبایک”(Mobike) که در شانگهای قرار دارد و حدود ۱.۵ میلیون دوچرخه را در دسترس کاربران قرار می‌دهد، اپلیکیشنی را به کار می‌برد که به کاربر دوچرخه اطلاع می‌دهد که اجازه پارک کردن و یا پارک نکردن در چه مکان‌هایی را دارد. اگر کاربران دوچرخه‌ها را به صورت تصادفی در مکانی رها کنند، هشدار دوچرخه‌ها فعال می‌شود و کاربران نیز یک پیام هشدار دریافت می‌کنند. گسترش نسل پنجم اینترنت نیز می‌تواند به تحقق چنین طرح‌هایی کمک کند.


وسایل نقلیه الکتریکی

هیچ‌کس چین را به عنوان یک کشور دوستدار محیط زیست نمی‌شناسد زیرا نقش این کشور در گسترش آلودگی قابل انکار نیست اما در حال حاضر بزرگترین بازار خودروهای مبتنی بر باتری جهان نیز به چین تعلق دارد و آن را به بزرگترین سازنده و خریدار خودروهای الکتریکی تبدیل کرده است.

همچنین می‌توان گفت که چین تقریبا همه اتوبوس‌های الکتریکی جهان را می‌سازد؛ در نتیجه چین، عامل تحولات رو به رشد خودرهای الکتریکی به شمار می‌رود.


برنامه‌های بلندپروازانه فضایی

چین در حال حاضر سالانه موشک‌های بیشتری را نسبت به کشورهای دیگر به فضا پرتاب می‌کند و اگرچه رسانه‌های غربی، نگاه تحقیرآمیزی به فعالیت‌های فضایی چین دارند اما “سازمان ملی فضایی چین”(CNSA) قطعا برای رفتن به قسمت‌های گوناگونی از فضا تلاش می‌کند.

سازمان ملی فضایی چین، بودجه ناسا را در اختیار ندارد اما این سازمان در سال ۲۰۱۹، یک فضاپیما و یک ماه‌نورد را به ماه پرتاب کرد که فرود خیره‌کننده‌ای نیز داشتند.

اگر همه برنامه‌های سازمان ملی فضایی چین در سال ۲۰۲۰ به خوبی پیش برود، این سازمان، ماموریتی موسوم به “چانگ۵”(Chang’e-۵) را آغاز خواهد کرد که قرار است طی آن، ماه‌نوردی را برای حفاری سنگ‌های ماه پرتاب کند و سپس آن را به زمین بازگرداند. سازمان ملی فضایی چین پس از این کار، یک ایستگاه فضایی کاملا جدید را نیز به فضا پرتاب خواهد کرد و نهایتا قصد دارد طی ماموریت “Huoxing”، فضاپیمایی را به مریخ پرتاب کند.

منبع: ایسنا

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x