Img20210203085541109 650x330 - استفاده از آب خاکستری برای صنعت و کشاورزی راهکار مدیریت بحران آب است

استفاده از آب خاکستری برای صنعت و کشاورزی راهکار مدیریت بحران آب است

علی اصغر جمعه‌ای در اولین نشست هم اندیشی «برنامه‌ریزی برای حکمرانی آب در آینده» در اتاق سمنان گفت: یکی از چالش ها و بحران‌های جدی  ایران، بحران آب است. ایران در زمره ۱۲ کشوری در منطقه خاورمیانه است که با تنش آبی روبرو است.
وی افزود: در حالت کلی ایران از جمله کشورهایی است که بارندگی کمی در طول سال دارد و به همین دلیل اغلب مناطق آن بیابانی و کویری است و با کمبود منابع آبی مواجه است. علاوه براین، در دو دهه اخیر با مشکل خشکسالی مواجه هستیم و به شدت بر میزان بارندگی ها در طول سال تاثیر منفی ایجاد کرده است.

جمعه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: بحران آب نه سیاسی است و نه اجتماعی، بلکه بک واقعیت محض است که باید نگران آن بود و حتی فراتر از این سخنان اینکه بحران آب تنها مربوط به صنعت یا کشاورزی نیست، بلکه در همه سطوح جامعه در حال خودنمایی است و در حال تبدیل به موضوعی حیاتی است که فارغ از گرایش‌ها و تعلقات باید به آن توجه کرد.

نایب رئیس اتاق سمنان گفت: وظیفه همه ماست که تا حد توان در این زمینه گام برداریم. امروز بخش خصوصی و دولتی، صاحب‌نظر و کارشناس، فعال اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی باید دوشادوش هم با نحقیق و مطالعه و پژوهش و ارائه راهکارهای مناسب در زمینه کم آبی و استفاده از پساب‌ها فعالیت کنند. 
وی در ادامه عنوان کرد: یکی از بهترین راهکارهای مدیریت بحران آب در ایران و سایر کشورها، بازیافت فاضلاب و بازگردانی آب‌های خاکستری است. استفاده از تجهیزات تصفیه فاضلاب در کارخانه ها، کشتارگاه‌ها، واحدهای درمانی و آب‌های خاکستری تولید شده در مناطق مسکونی یکی از بهترین راهکارها برای استفاده مجدد از این آب‌ها در کشاورزی و واحدهای صنعتی است.

ایشان اضافه کرد: جالب است بدانید که عمان که از جمله کشورهای درگیر با کمبود منابع آبی قابل شرب است، موفق به بازیافت ۱۰۰ درصدی فاضلاب و بازگردانی ۷۸ درصد آنها برای مصرف در بخش‌های کشاورزی و صنعتی شده است.

نایب رئیس و عضو هیئت نمایندگان اتاق سمنان در پایان با دعوت از همه صاحبنظران و دغدغه‌مندان استان برای ارائه راهکارهای تخصصی مناسب بر آمادگی اتاق سمنان در همه زمینه‌ها از آموزش و پژوهش تا دعوت از متخصصین و اهل فن تاکید کرد.

منبع: اتاق ایران آنلاین

همچنین ببینید

Img20240702125318791 310x165 - ازبکستان می‌خواهد از ظرفیت بندر چابهار برای صادرات استفاده کند

ازبکستان می‌خواهد از ظرفیت بندر چابهار برای صادرات استفاده کند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر ظرفیت‌های صنعتی در کشورمان، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *