آشنایی با نازل چپقی برج خنک کن

آشنایی با نازل چپقی برج خنک کن

پایگاه خبری دنیای برند، در آشنایی با نازل چپقی برج خنک کن از انواع افشانک برج خنک کننده، باید دانست که در گروه نازل دایره پاش قرار دارد و دارای دو مدل رزوه داخل و بیرون است. نازل چپقی به دلیل مکانیزم چرخشی راندمان بالاتری دارد و این امر سبب کاربرد بالای آن در صنعت برج خنک کاری شده است. علاوه بر مقاومت مکانیکی در مقابل جریان آب، قابلیت نصب راحت می‌باشد و به آسانی قابل تعمیر است. نوع نصب این قطعه به دو صورت، عمود پاش و افقی پاش کاربرد دارد.

7 1 1024x768 - آشنایی با نازل چپقی برج خنک کن

 

در ورودی نازل چپقی، آب جریان دوار و چرخشی پیدا می‌کند و بعد خروج از بخش انتهایی نازل، یک دایره تعیین شده با شعاع خاص را تحت پوشش، پخش آب قرار می‌دهد. بهتر است از تعداد زیاد این افشانک در برج خنک کاری و در طراحی سیستم استفاده شود، زیرا این عمل با کمترین مقدار فضای خالی سطوح خنک کننده را تحت همپوشانی قرار داده و نیز راندمان بهتر نازل چپقی را به دنبال دارد. در ادامه این مقاله به سوالات کلیدی درباره افشانک برج خنک کننده اشاره کرد.

  • وظیفه افشانک در برج خنک کن چیست؟
  • چه مشخصات و اطلاعات فنی درباره نازل چقی باید بدانیم؟
  • کاربردهای افشانک چپقی کدام اند؟
  • نازل چپقی از لحاظ نوع اتصال به لوله شامل کدام انواع میباشد؟
  • کدام یک از فاکتور ها در تعین قیمت ساخت و تولید افشانک چپقی تاثیر گذارند؟

آشنایی با وظیفه افشانک برج خنک کننده

وظیفه نازل چپقی برج خنک کننده، اسپری و پخش قطره‌های ریز آب در شعاعی مشخص  با شتابی تعیین شده است. کارکرد این قطعه به صورت دوار بوده که سبب گردش سیال و پخش دایره وار قطرات ریز آب بر سطح های خنک کن می‌شود و با این کار، آب به صورت قطرات ریزی مانند مه بر سطح پکینگ ژاله می‌کند و زمانی‌که با هوا تماس پیدا می‌کند سبب خنک شدن سیال خواهد شد. با افزایش فشار و شتاب در افشانک چپقی، قطره‌های آب از مسیر خود منحرف و مسیر مقرر شده‌ای را تحت پاشش قرار می‌دهند. سایز های ۱|۲ اینچ ۳|۴ اینچ در نازل برج خنک کن دایره پاش برای برج های خنک کاری مربعی و مدور کارایی زیادی دارد،زیرا عملکرد این نوع فوگر، مناسب و صحیح است.

 

7 2 1024x768 - آشنایی با نازل چپقی برج خنک کن

 

اطلاعات  فنی نازل چپقی برج خنک کاری

  • وظیفه: مرکز اصلی هدایت پخش کننده آب در انواع برج خنک کن
  • نحوه اتصال به صورت رزوه دار و واشر دار
  • فشار لازم جهت کار: بین ۷/. الی ۱/۴ بار
  • پاشش آب به صورت عمودی
  • پاشش آب به صورت افقی
  • غالبا جنس پروپیلن
  • مقاوم در برابر اسید شویی
  • دارای قابلیت شستشو با جت واشر
  • شعاع پاشش آب با توجه به فشار، بین ۲۰ الی ۵۰ سانتی متر
  • ابعاد این نازل برای رزوه دار ۱ و ۴/۳ اینچ است.

کاربرد نازل چپقی برج خنک کن

به علت طراحی خاص نازل چپقی برج خنک کننده، ساختار فیزیکی، جنس و مقاومت مکانیکی خود، دارای عملکرد راندمان بالای پخش آب با حداقل فشار است. به همین دلیل به آن نازل چپقی استیل برج خنک کننده کاربرد زیاد آن در برج های فایبر گلاس با کمیت آب در چرخش معمولی مثل صنایع غذایی، صنایع فولاد، سیستم‌های تهویه، کارخانه قند، صنایع تولید کاغذ و… است. مواد مرغوبی که که در نازل های چپقی به کار رفته باعث عمر بالای آن‌ها می‌شود. پروپیلن توانایی تحمل دمای ۸۰ درجه سانتیگراد را دارد که به طول عمر فوگر چپقی برج خنک کن در صنایع هایی مثل رب گوجه فرنگی کمک زیادی می‌کند. از کاربردهای آن می‌توان به دستگاه ایرواشر و هواساز اشاره کرد.

آشنایی با انواع افشانک برج خنک کن از نظر نوع اتصال

از نظر نوع اتصال  افشانک چپقی برج خنک کن، به دو گروه رزوه دار و واشر دار دسته بندی می‌گردند. در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم. اغلب نازل چپقی واشردار در سایز ۳/۴ اینچ و ۱ اینچ، و رزوه دار در سایز ۱/۲ اینچ تولید می‌شود. عمدتا نازل چپقی واشردار در ایرواشر کاربرد دارد. خروجی نازل های چپقی کوچک‌تر از انواع افشانک های حلزونی است. خروجی افشانک های چپقی کوچک است، و این سبب می‌شود که این افشانکها امکان پخش آب حجم کمی از آن می‌باشد.

روش نصب نازل چپقی در دستگاه خنک کن

عمدتا افشانکهای چپقی واشردار بر سطح سوراخ هایی که در لوله است، بسته می‌شود، نازل چپقی رزوه دار روی کمربند مناسب با سایز خود فیکس و محکم می‌گردد. می‌توان گفت نازل چپقی رزوه دار در سایز ۱ اینچ و رزوه دار در سایز ۳/۴ اینچ غالبا روی لوله سایز ۶۳ که همان ۲ اینچ میباشد و به ‌وسیله‌ی کمربند اتصال می‌یابد. و اما گرید واشردار آن توسط واشر بر سطح لوله بسته و محکم می‌شود. در نظر داشته باشید به افشانک های چپقی واشردار، افشانک فشاری برج خنک کننده می‌گویند.

 

7 3 1024x768 - آشنایی با نازل چپقی برج خنک کن

 

آشنایی با بخش های مختلف نازل چپقی رزوه دار

نازل چپقی برج خنک کن چهار قسمت اصلی دارد. بخش اول مهم ترین قسمت آن است که در مرکز نازل برج خنک کن واقع است. این قسمت را تحت عنوان روتور یا در واقع بخش گردان افشانک چپقی می‌شناسند. در ورودی افشانک این قسمت، یک رزوه سایز ۳/۴ اینچ وجود دارد و در خروجی این افشانک بخش دیگری وصل می‌شود. این بخش اغلب از جنس پلاستیک یا پلیمری است. این متریال می‌تواند با توجه به اسیدی بودن بالای آب استیل شود. قطر خارجی آب در این قسمت ۱/۶ اینچ می‌باشد و به وسیله‌ی یک واشر و یک بوشن به مرکز نازل وصل می‌شود.

قیمت نازل چپقی برج خنک کننده

پارامترها و فاکتورهایی که در تعیین قیمت نازل چپقی هواساز و ایرواشر یا افشانک فشاری برج خنک کننده موثر است عبارتند از:

  1. نوع افشانک، طراحی داخلی و کیفیت تولید آن
  2. ابعاد و سایز آن، تولید با دقت توسط دستگاه های تزریق پلاستیک
  3. میزان متریال استفاده شده و درصد خلوص آن، بسته به سایز تولیدی متغیر است.
  4. مواد اولیه یا همان گرید گرانول به کار رفته در ساخت افشانک PVC و PP

قیمت افشانک چپقی با توجه به نوسانات ارز تغییر می‌کند. شما مشتریان گرامی می‌توانید جهت اطلاع از قیمت با کارشناسان شرکت برج خنک کننده گروه کارخانجات CTR تماس حاصل کنید. به دلیل سایز کوچک نازل چپقی برج خنک کن، قیمت آن نسبت به دیگر افشانک ها به کار رفته در برج کمتر است.

 

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

فولاد

صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری زنجیره فولاد ۱۴۰۲

پایگاه خبری دنیای برند، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار کامل حجم و ارزش صادرات سال …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x