دعاوی کیفری

اهمیت دعاوی کیفری و ویژگی های یک وکیل کیفری خوب و متخصص

پایگاه خبری دنیای برند، پرونده های کیفری خاصه نیازمند اهمیت و حساسیت بیشتری هستند. حضور یک وکیل خوب و کاردان در روند پرونده از واجبات است. زیرا موضوعات پرونده ها به گونه ای است که ممکن است طرفین دعوا را دچار زیان و خسارت های غیر قابل جبران کند. از حائز اهمیت ترین پشتوانه های حقوقی دفاعی متهم، حق داشتن یک وکیل کیفری است. بنابراین وکیل کیفری در اموری که نیاز به اقامه دعوای کیفری مانند سرقت، خیانت در امانت، کلاهبرداری، انتقال مال غیر، جعل، استفاده از سند مجعول و … به فعالیت می‌پردازد. یکی از مهم ترین تضمینات حقوقی دفاعی متهم حق داشتن وکیل کیفری است و در جریان پرونده های کیفری اشخاص می‌توانند با مراجعه به وکیل پایه یک دادگستری به او وکالت دهند.  وکالت در امور کیفری از حساس ‌ترین پرونده های حقوقی محسوب می‌شود که برای موفقیت در آن به دانش، تخصص و تبحر زیادی لازم است. بنابراین ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با ویژگی های یک وکیل کیفری خوب در این زمینه آشنا کنیم.

یک وکیل کیفری خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یک وکیل کیفری خوب باید از ابزار اصلی خود یعنی کلام و بیان استفاده کند و در حوزه‌ای فعالیت می‌کند که مستقیماً به حقوق اشخاص مربوط می‌شود و به دلیل همین عملکرد خاص وکیل کیفری، وکیل مدافع نیز نامیده می‌شود. این واژه به طور خاص برای توصیف وکیلی استفاده می‌شود که از مظنون یا متهم در دادرسی کیفری دفاع  کرده و از حقوق آن ها محافظت کند. طبق اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در تمامی محکمه‌ ها هر دو طرف حق دارند برای خود به انتخاب یک وکیل بپردازند و در صورتی که شخصی توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشد، باید برای ایشان امکانات تعیین وکیل را فراهم کرد.

مطالعه بیشتر: بررسی موضوعات کیفری و دعاوی که زیر نظر وکیل کیفری طرح می شود

وظایف اصلی وکیل کیفری

یکی از وظایف اصلی وکلای کیفری طرح دعوای کیفری است. اگر وکیلی متعهد شده باشد تا به عنوان وکیل شاکی وکالت نماید، آن وقت می‌بایست مطالبات موکل خود را با شکوائیه که تنظیم کرده است بیان کند. در عین حال، تهیه‌ دفاعیه نیز وظیفه دیگری است که توسط وکیل کیفری انجام می‌شود. وکلای کیفری همچنین می‌توانند هنگام بازجویی و دادرسی نیز نقش فعالی داشته باشند. حتی در جدی ‌ترین جنایات، عناصری را که موجب کاهش مجازات مجرم شود را همراه با شواهد و مدارک آن‌ ها به دادگاه ارائه می‌دهند. علاوه بر قتل‌ های عمد و غیر عمد، وکلای کیفری می‌توانند در مواردی مانند سرقت، زورگیری و غارت در دادگاه ‌های کیفری جهت دفاع یا تعقیب کیفری شرکت کنند.

در چه زمانی می‌توان از وکیل کیفری کمک گرفت؟

اگر دعوایی علیه شما مطرح شده است نیز امکان استفاده از وکیل کیفری را دارید. چرا که همان گونه که اثبات دعوی کاری دشوار و پر از پیچیدگی است، دفاع از خود در دادگاه و در برابر دعوای دیگران نیز کاری بس مشکل و پیچیده است. چنانچه نتوانید به تنهایی از حق خود دفاع نمایید و یا این که از خود دفاع نکنید، به منزله قبول و اثبات اتهام است و مجرم شناخته می‌شوید و در دادگاه کیفری، این بدین معنی است که برای شما حکمی شامل مجازات صادر می‌شود و همچنین برای شما سو سابقه باقی می‌ماند که وجود آن در بسیاری از مواقع مضر است. بنابراین بهترین راه حل داشتن یک وکیل کیفری است تا در دادگاه در کنار شما حضور داشته باشد و همچنین پیش بینی درستی از گفته ها و مدارک احتمالی که علیه شما در دادگاه مطرح می‌شود و راه پاسخگویی و دفاع در برابر آن ها را بداند.

The importance of criminal cases and the characteristics of a good and specialized criminal lawyer - اهمیت دعاوی کیفری و ویژگی های یک وکیل کیفری خوب و متخصصاهمیت مراجعه به وکیل کیفری

بدیهی است وکیل کیفری، تحصیلات و تجربه کاری خود را منحصر به مباحث جزایی نموده و در آن زمینه بسیار با تجربه و با مهارت اقدام می‌کند، این امر نه تنها حفظ حقوق موکل را بیشتر تضمین نموده بلکه قاضی دادگاه را نیز در بررسی دقیق پرونده و اجرای عدالت یاری می‌نماید. واضح و مشخص است در هر پرونده خلاقیت و نوآوری از نحوه دفاع می‌تواند حقوق افراد را بهتر و بیشتر تضمین نماید. بنابراین راهکاری کلی و برنامه ریزی واحد برای تمامی پرونده ها یکسان نبوده و مورد پذیرش نیست. به طور معمول حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد از دفاع در پرونده‌ های کیفری مشابه بوده و بقیه آن به صورت تخصصی در هر پرونده منحصر به فرد می‌باشد و وکیل کیفری با تخصص و مهارت خود می‌بایست راهکاری مناسب را برای رسیدن به حقوق موکل پیشنهاد نماید.

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

 

همچنین ببینید

فولاد

صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری زنجیره فولاد ۱۴۰۲

پایگاه خبری دنیای برند، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار کامل حجم و ارزش صادرات سال …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x