صنعت بره پرواری

صنعت بره پرواری

پایگاه خبری دنیای برند، صنعت بره پرواری از جمله صنایع پر سود در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر است. بره ها بچه های گوسفند هستند که بعد از دوران شیر خوارگی در فاصله زمانی سه تا چهار ماه برای پروارکردن به قسمت پرواربندی فرستاده می شوند.اصولا صنعت پرواربندی کاری به زایمان و رشد گوسفندان بزرگ قوچ و میش ندارد و فقط بر روی بره ها متمرکز می شود .در پرواربندی ها بره ها از دامداران خریداری می شود.

رشد سریع بره پرواری

۱.بره هایی که به پرواربندی انتقال می یابند باید جز بره های قوی باشند و بره های با ضعف بدنی یا مریض به درد پروار بندی نمی خورند.

پس اولین قدم در رشد سریع بره پرواری خریداری بره های قبراق و سرحال است .

۲. چون بره ها از دامداری های سنتی و صنعتی خریداری می شوند و نمی دانیم سلامت محل نگهداری آنها در چه حد است باید قبل از ورود به محل پرواربندی کاملا ضد عفونی شوند و معاینه گردند.

۳. بره ها برای پروار می بایست کنسانتره یا خوراک دام مصرف کنند .همراه با علوفه های مقوی مانند یونجه .چون شکمبه بره ها هنوز به مواد سنگینی مانند غلات عادت نکرده است باید برای شروع پروار ابتدا حجم علوف بیشتر باشد و طی یک برنامه زمان بندی شده جیره پرواری افزایش یابد.

 

خوراک دام و نقش آن در پرواربندی

خوراک دام مجموعه ای است از مواد مغذی غلات با پروتیین بالا .پروتیین در بدن نقش تولید ماهیچه ها را برعهده دارد. هرچه پروتیین بیشتری به بدن بره ها برسد گوشت بهتری می گیرند و هرچه سایر مواد قندی و کم ارزش به آنها داده شود چربی بیشتری می گیرند.

برای اینکه گوشت بره بازار پسندی داشته باشیم نباید از جیره های حاوی مواد قندی زیاد و پروتیین کم استفاده کنیم .ضرر این را وقتی خواهید دید که در کشتارگاه ها مبلغ کمی برای گوشت شما پرداخت می کنند.

خوراک دام با پروتیین ۱۸ درصد بسیار مناسب است برخی ها فکر می کنند برای پروار کردن بره ها باید به آنها فقط جو وکاه بدهند در حالی که این اشتباه است زیرا جو پروتیین ۱۱ درصد دارد و کاه فقط فیبر دارد و هیچ مادهمغذی در آن نیست .

حال شاید برای شما سوال باشد وقتی کاه دارای مواد مغذی نیست پس چرا مصرف می کنند. بهتر است فقط خوراک دام به آنها بدهیم و پول کاه را برای خودمان ذخیره کنیم.

نقش کاه و علوفه در پرواربندی بره

همین اشتباه باعث تلفات زیادی در بین بره های پرواری می شود . و مبتدیان کار که از سیستم گوارشی نشخوارکنندگانی مانند گوسفندها خبر ندارند.باعث ایجاد زیان های جبران ناپذیری می شوند.

نشخوار کنندگان برای اینکه بتوانند مواد خورده شده را هضم نمایند باید بتوانند مواد را از شکمبه به دهان خود برگردانند و سپس ماده نشخواری را دوباره به قسمت دیگری از سیستم گوارشی بفرستند .کاه و مواد فیبری دیر تخمیر می شوند و برعکس موادی مانند غلات به سرعت تخمیر می شوند . ور در صورت کمبود فیبر قایلیت بازگرداندن مواد نشخواری به داخل دهان را ندارند.به این مشکل پرخوری غلات ی بیماری اسیدوز شکمبه می گویند.

خوشبختانه واکسن هایی برای جلوگیری از زیاد خوردن مواد غله ای وجود دارد که به آن آنتروتوکسمی می گویند و قبل از شروع پرواربندی می بایست مورد استفاده قرارگیرد.

مصرف مکمل ها فراموش نشود. چون بره های پرواری معمولا به خارج از محل نگهداری نمی روند بنابراین بسیاری از مواد معدنی و ویتامین ها به آنها نمی رسد بنابراین این مواد معدنی و ویتامین ها را باید در دسترس آنها قرار دهیم .

Lamb breeding industry - صنعت بره پرواریبهترین خوراک دام برای رشد بره پرواری

تنها راه یافتن بهترین خوراک دام توجه به میزان مواد موجود در خوراک است اگر مواد موجود شامل درصد پروتیین بالایی باشد اگرچه نسبت به سایر خوراک های شرکت های دیگر گرانتر هم باشد آن را خریداری کنید .چون جواب دهی بالاتری دارد .

دومین راه یافتن خوراک مناسب میزان جواب دهی برای سایر همصنفان است.بعضی ها همیشه بازدهی کمی را تجربه می کنند اما بخاطر قیمت به سراغ امتحان سایر خوراک ها نمی روند و فقط می گویند که ارزان باشد.

خوراک ارزان به هیچ وجه مواد مغذی لازم برای رشد بره را فراهم نمی کند .

رشد سریع  بره پرواری نه با هورمون و محرک رشد و فشاربه بره بلکه با رعایت درست اصول پرورش گوسفند امکان پذیر است.

 

خوراک طلایی

خوراک طلایی چیست و چرا این روزها همه  دمداران به فکر استفاده از آن افتاده اند. این خوراک که برای اولین بار در ایران طی تحقیقات علمی و عملی دکتر ماکان هادی زمانی ایجاد شده توانسته است که در قسمت بره های پرواری رکورد ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم رشد در ماه را ثبت کند.این خوراک بر اساس ترکیبات مورد نیاز بره پرواری نوشته شده است و نتیجه ده ها سال تجربه علمی و پرورش گوسفند ایشان می باشد.

Lamb breeding industry - صنعت بره پرواریآموزش و نقش آن در موفقیت

یکی از مواردی که بسیار اهمیت دارد یادگیری است امروزه علم وارد صنعت دامداری شده روستانشینان از گردونه فعالیت های پرواری کم کم خارج شده اند . و جایشان را افراد آموزش دیده می گیرد چرا که گوشت قیمتش در سیستم های دولتی برای حفظ رضایت مردم تعیین می گردد و از طرفی نهاده های دامی با کمبود وسیعی مواجه است . این امر باعث شده که دامداران قدیمی قدرت رقابت را از دست بدهند و افراد کارآموخته محصور در مکان های صنعتی جای آنها را بگیرند.

دکتر ماکان هادی زمانی :

دکتر زمانی علاوه بر اینکه خوراک را به مصرف کننده تحویل می دهد در کنار آن روش های نوین دامداری را به آنها آموزش می دهد.این امر باعث حداکثر کارایی خوراک طلایی شده است. و پای ثابت پرواربندی در شهرهای بزرگ شده است. ایشان علاوه بر آموزش تخصصی در اینستاگرام هم به صورت مجانی آموزش می دهد.

Lamb breeding industry 0 - صنعت بره پرواریقیمت خوراک دام و نقش آن در پرواربندی

همیشه قیمت خوراک دام عامل اصلی تعیین کننده سود یا ضرر پرواربند است .قیمت خوراک دام به دو صورت است یکی به نرخ آزاد و دیگری به نرخ دولتی تفاوت میان این دو نرخ چیست ؟

نرخ آزاد : به دلیل اینکه کارخانه های خوراک دام مواد مورد استفاده در تولید خوراک پرواری مانند جو ذرت و سویا را به نرخ آزاد می خرند . بنابراین قیمت محصول تولیدی شامل قیمت این نهاده ها و هزینه ساخت است.

اما در نرخ دولتی مقداری یارانه به ازای هردامدار به کارخانه داده می شود بنابراین کارخانه براساس لیست دامداران از دولت یارانه میگیرد . بنابراین می تواند خوراک دام را به اندازه میزان یارانه دریافتی کاهش دهد.

برای ثبت نام سهمیه خوراک دام می توانید به سایت مانا طب بیستون مراجعه نمایید .

 

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

62502503 310x165 - تلاش برای تثبیت قیمت‌ها با اجرای طرح کالابرگ

تلاش برای تثبیت قیمت‌ها با اجرای طرح کالابرگ

پایگاه خبری دنیای برند، اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در راستای حمایت از امنیت غذایی و …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x