الزامات برندسازی در حوزه انیمیشن

الزامات برندسازی در حوزه انیمیشن

پایگاه خبری دنیای برند، محمدرحیم لیوانی ضمن اشاره به الزامات برندسازی در حوزه انیمیشن از لزوم نقش‌آفرینی پدر و مادرها در شکل‌گیری ذائقه کودکان گفت.

به گزارش خبرنگار مهر نشست خبری محمدرحیم لیوانی رییس مرکز پویانمایی صبا با همراهی امیرمحمد دهستانی معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و امیر سحرخیز رییس هیات مدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران صبح امروز سه‌شنبه چهارم آبان ماه در سالن اجتماعات مرکز صبا برگزار شد.

محمد رحیم لیوانی در این نشست درباره کار روی برندسازی آثار پویانمایی در حوزه انیمیشن گفت: برندسازی از سال‌ها پیش شروع شده است. یکی از شاخصه‌های برندسازی تعداد قسمت‌های یک مجموعه است و سعی شده این مجموعه‌ها بتوانند با حضور مداوم برند شوند و ما هم در این راستا مجموعه‌های صد قسمتی و بالاتر تولید می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر چهار مجموعه بالای ۲۰۰ قسمت، ۱۰ مجموعه بالای ۱۰۰ قسمت و ۳۰ مجموعه بالای ۵۰ قسمت داریم.

مدیر مرکز صبا با اشاره به افزایش کیفیت آثار عنوان کرد: نکته بعدی این است که این آثار بتوانند قابلیت‌های فنی برای حضور در عرصه داخلی و خارجی داشته باشند. از سال ۹۲ به بعد تمام مجموعه‌های ما به‌صورت فول اچ دی ساخته شده است و حتی درصد زیادی هم به صورت ۴k تولید می‌شود.

لیوانی اظهار کرد: تا چند سال دیگر چند مجموعه برند خواهیم داشت. مجموعه «پهلوانان» را برای نوروز ۱۴۰۱ داریم. همت پدرها و مادران است که ذائقه سازی کنند و در ذائقه سازی برای تماشای هنر پاک تلاش کنند.

امیر محمد دهستانی معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم در این نشست توضیح داد: برندسازی فقط نمی‌تواند توسط جامعه انیمیشن انجام شود. به طور مثال اگر دختر من یک مجموعه «نقاش کوچولو» را دوست دارد باید متناسب آن بتواند ابزار تحریریه را هم پیدا کند.

وی درباره حجم تماشای انیمیشن عنوان کرد: مهمترین سریال مثل «زخم کاری» را یک بار می‌بینید ولی کودک من یک انیمیشن را ۵۰ بار می‌بیند ولی رسانه ندارند و آماری ندارید از اینکه آنها چقدر این آثار را دنبال می‌کنند. مثلاً «زخم کاری» بیلبوردهایش همه جا هست اما آیا یک انیمیشن می‌تواند بیلبورد رایگان داشته باشد؟

دهستانی همچنین یادآور شد: خود سازمان صداوسیما باید برای سریال‌های جدیدش در شبکه‌های جدید تبلیغات داشته باشد. بهترین محصول را داشته باشید اما تبلیغش نکنید فایده‌ای ندارد.

امیر سحرخیز هم در ادامه درباره هزینه ساخت انیمیشن اظهار کرد: قیمت تولید انیمیشن در حال حاضر یک سی ام هزینه آثار خارجی است.

عمده درآمد پلتفرم‌ها از انیمیشن‌های خارجی است

وی همچنین درباره درآمد پلتفرم‌ها از آثار پویانمایی خارجی گفت: پلتفرم‌ها عمده درآمدشان از پخش انیمیشن‌های خارجی است.

سحرخیز با انتقاد از صداوسیما عنوان کرد: من هم به سازمان نقد دارم که چرا از این همه سرمایه‌ای که دارد استفاده نمی‌کند. تا زمانی که انیمیشن انتشار و توزیع درستی پیدا نکند نمی‌توانیم به سمت برندسازی برویم.

لیوانی درباره فروش مجموعه‌های پویانمایی عنوان کرد: بیشترین رغبت بعد از فیلم و سریال به انیمیشن است. شکرستان و مجموعه‌های بسیاری از مرکز صبا در اکراین، کره جنوبی و ژاپن به فروش رسیده است. ما انیمیشن را با قصد صادرات نمی‌سازیم بلکه با نگاه داخلی آثار ساخته می‌شود که قابلیت صادرات هم دارند. «تندر»، «چیا» و… از مجموعه‌های است که فروش خارجی داشته‌اند.

دهستانی درباره دغدغه فروش آثار به خارجی‌ها گفت: بچه‌های ما هنوز شاهنامه و سعدی را نمی‌شناسند و بعد ما بخواهیم روی فروش این محصولات فکر کنیم اولویتی ندارد. گاهی نوعی ذوق زدگی وجود دارد که انیمیشن چقدر سرویس می‌دهد. مزیت ما در این نیست که کار کارگری انبوه داشته باشیم. مزیت ما محتوا و فکر است و باید روی این زمینه کار کنیم.

لیوانی نیز بیان کرد: از طرف دیگر ابتدا باید به حجم تولید قابل توجه برسیم که قابلیت فروش داشته باشد. تعداد مجموعه‌های بالای صد قسمتی امکان فروش دارد. با این حال نگاه اولیه ما تولید برای داخل کشور است.

منتظر بحران می‌مانیم!

دهستانی با اشاره به پخش آثار پویانمایی خارجی در کشور تصریح کرد: من خاطرم هست تلویزیون در یکی از چهارشنبه‌سوری‌ها حدود یک و نیم میلیارد دلار انیمیشن خارجی پخش کرد! یعنی شش تا هفت فیلم ۱۵۰ میلیون دلاری را پخش کرد. پس وقتی ما خودمان این آثار را ترویج می‌کنیم چگونه انتظار داریم انیمیشن‌های ما مورد توجه قرار بگیرد. حالا در دنیا به سمت همجنس گرایی رفته‌اند و شاید همین بحران باعث شود مسئولان ما به تولید محتوای فرهنگی خودمان توجه داشته باشند گویی باید ابتدا بحران آفرینی شود و سوپرمن را با نگاه تراجنسی بسازند تا به انیمیشن ما توجه شود.

لیوانی درباره پخش برخی از آثار ضعیف در تلویزیون عنوان کرد: ما در چند سال اخیر انیمیشن با کیفیت پایین نداشته‌ایم، اغلب ادارت کل آموزش و پرورش استان‌ها مجموعه مهارت‌های زندگی را خریداری کرده‌اند.

امیر سحرخیز رییس هیات مدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران نیز در این باره گفت: مجموعه‌های باکیفیت از تلویزیون پخش شده است که خیلی‌ها از آنها اطلاعی ندارند. مجموعه «روبی و جوجه‌ها» از بابک نکویی که به جشنواره انسی راه یافت یا مجموعه خود من با نام «چیا» به کشورهای خارجی فروخته شده‌اند.

وی در بخش دیگر یادآور شد: انیمیشن هم هنر است هم صنعت و هم می‌تواند صادرات داشته باشد و چند وزارتخانه را درگیر کرده و به شدت جایگاه بالایی دارد.

سحرخیز تصریح کرد: ترمیم چرخه صنعتی انیمیشن مهمترین کاری است که باید انجام شود و این حوزه خیلی بیش از آنچه که حقش است دیده شده است. در اطراف انیمیشن جریان‌های مالی پررنگی شکل می‌گیرد که در ایران مغفول مانده است. انیمیشن در این بازه دو ساله و در شرایط قرنطینه و ویروس کرونا جزو معدود صنایعی است که رشد کرده است گردش مالی این صنعت در دنیا حدود ۲۴۰ تا ۲۷۰ میلیارد دلار است و حتی پیش بینی ۴۰۰ میلیارد دلاری داشته‌اند.

دهستانی نیز در ادامه با تاکید بر بعد استراتژیک انیمیشن یادآور شد: اینکه جامعه‌ای انیمیشن دارد یا خیر خودش می‌تواند نمادی از پیشرفت آن کشور باشد. در میان ۲۲۰ کشور دنیا تنها چند کشور هستند که صنعت انیمیشن دارند و قابل حرف است. این حوزه ممکن است صنعت لاکچری به حساب بیاید چون سطح بالایی از هنرهای تجسمی، هنر سینما، دانش رایانه و انفورماتیک را نیاز دارد. هدف ما این است که مجامع جهانی همانطور که روی سینما تمرکز دارند به انیمیشن هم توجه داشته باشند.

سحرخیز نیز تصریح کرد: ما دستاوردی داریم که کشورهای اطراف ما هیچیک ندارند اما بحث صادرات و صدور این دستاوردها را به دیگر کشورها هیچ گاه ندیده‌ایم.

وی در پایان گفت: یکی از مهمترین مخاطبان انیمیشن کودک است اما مخاطب بزرگسال هم دارد. در دنیا خیلی از بازیگران مطرح جذب حوزه انیمیشن شده‌اند و حتی مخاطب بزرگسال هم اهمیتش را تشخیص داده‌اند. ما پدیده‌ای را داریم که کشوری مثل عربستان روی آن سرمایه گذاری می‌کند تا حدود ۱۰ سال دیگر بتواند به نتیجه برسد.

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x