ثبت برند

ثبت برند و ۰ تا ۱۰۰ مراحل آن

پایگاه خبری دنیای برند، برای صاحبان کسب و کار برند در واقع به معنی هویت شغلی است که باید از ابتدای شروع کسب و کار خود به آن اهمیت دهند. به همین جهت باید اطلاعات جامعی از هزینه ثبت برند، مراحل، مدارک مورد نیاز، نحوه استعلام و… داشته باشند. ما در این مقاله قصد داریم تا نحوه ی ثبت برند را به طور جامع و کامل به شما آموزش دهیم. اما شما برای انجام صحیح تمام مراحل ثبت برند خود باید از کارشناسان با تجربه کمک بگیرید تا در وقت و هزینه ی خود صرفه جویی کنید.

منظور از ثبت برند انجام مراحلی است که شما باید برای اختصاص دادن یک نام تجاری به کسب و کار خودتان باید انجام دهید که در ادامه تمامی این مراحل را برای شما تشریح خواهیم کرد:

مراحل ثبت برند

چهار مرحله‌ی اصلی برای ثبت برند که شامل نام تجاری یا لوگوی شما است باید طی شوند:

مرحله ی اول) انتخاب نام برند و علامت تجاری: انتخاب نام برند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که شما قصد دارید سالیان سال با این نام زندگی کنید و با این نام در بین مشتریان و در بازار معروف خواهید شد.

بنابراین باید نامی منحصر بفرد را از میان نام هایی که محدودیت ثبت ندارند انتخاب کنید و مطمئن شوید که این نام قبلا ثبت نشده باشد.

مرحله ی دوم) استعلام نام برند قبل از ثبت از اداره مالکیت معنوی: قبل از اقدام به ثبت برند و لوگو یا هر علامت تجاری دیگر باید مطمئن شوید که آیا این نام قبلا به ثبت رسیده است یا نه. اگر قبل از اقدام از نام انتخابی برای برند خود اطمینان حاصل نکنید ممکن است در مراحل بعدی برند شما رد شود و متوجه مشابهت نام برند خود با سایر برندهایی که قبلا ثبت شده اند بشوید که در اینصورت وقت و انرژی و هزینه ی زیادی را به هدر خواهید داد. با استعلام نام برند انتخابی احتمال رد شدن برندتان در سامانه تا درصد زیادی کاهش خواهد یافت.

مرحله‌ی سوم) آماده سازی مدارک مورد نیاز: بعد از اطمینان از تکراری نبودن نام برند انتخابی باید مدارک لازم برای ثبت برند را که در همین مقاله به صورت دقیق ذکر شده اند را آماده نمایید. تکمیل مدارک مورد نیاز برای ثبت برند بسیار آسان بوده و با مشاوره کارشناسان به راحتی قادر به تکمیل مدارک مورد نیاز و ثبت برند خود خواهید بود.

مرحله‌ی چهارم) ثبت اظهارنامه تجاری در سایت اداره مالکیت: پس از تکمیل مدارک به سایت مالکیت معنوی کشور می شوید و از قسمت ثبت نام با استفاده از مشخصات اولیه اقدام به ثبت نام می کنید. برای تائید حساب کاربری برگه ای از سمت سایت به شما داده می شود که برای گرفتن امضا به یکی از دفترخانه های اسناد رسمی مراجعه می کنید و سپس با بارگذاری این برگه در سایت نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت می کنید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند به نام اشخاص حقیقی با مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی و شرکت ها تفاوت دارد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند به نام اشخاص حقیقی:

  • کپی برابر اصل شناسنامه به همراه کارت ملی اشخاص حقیقی
  • کپی برابر اصل کارت بازرگانی و یا عضویت در اتاق بازرگانی (در صورتیکه برند پیشنهادی لاتین باشد)
  • کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه ساخت، پروانه بهره برداری و غیره)
  • سایر اطلاعات اشخاص حقیقی مانند آدرس، کد پستی، ایمیل، تلفن همراه و شماره تلفن ثابت

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند به نام اشخاص حقوقی و شرکت ها:

  • کپی برابر اصل شناسنامه ی تمام افرادی صاحب حق امضا در شرکت از جمله مدیران، ذی نفعان یا شرکا به همراه کارت ملی تمام اعضا
  • کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه ساخت، پروانه ی بهره برداری و غیره)
  • کپی روزنامه ی رسمی با آگهی ثبت شرکت
  • کپی روزنامه ی رسمی با ثبت آخرین تغییرات شرکت (البته در صورتیکه وجود داشته باشد)
  • کپی برابر اصل کارت بازرگانی و یا عضویت در اتاق بازرگانی (در صورتیکه برند پیشنهادی لاتین باشد)
  • سایر اطلاعات افرادی که در شرکت حق امضا دارند مانند آدرس، کد پستی، ایمیل، شماره تلفن همراه و ثابت

مزایای ثبت برند

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که چرا به یک برند نیاز داریم و در واقع مزایای ثبت برند چه چیزهایی هستند. در ادامه به بررسی این موضوع و علت نیاز به ثبت برند را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در ابتدا باید به این مسئله اشاره کنیم که برند در واقع معرف کسب و کار در بازار فروش است. ممکن است شما در کار فروش محصول خاصی مانند برنج باشید و برنج را از کشاورزان خریداری کرده و در بازار به فروش می رسانید. این محصول که از طریق شما به بازار راه می یابد باید چه چیزی نامیده شود؟ اگر آن را صرفا برنج بنامند این محصول شما چه تفاوتی با برنج های مشابه در بازار خواهد داشت؟

بنابراین شما با انتخاب یک نام تجاری منحصربفرد قادر خواهید بود که محصول خود را در بازار فروش به سادگی به دیگران معرفی کنید. علاوه بر معرفی محصول مزیت های دیگری نیز برای ثبت برند وجود دارد، از جمله اینکه می توانید به سود بیشتری دست پیدا کنید که این مزیت مهمترین مزیت ثبت برند می باشد.

اطلاع از شرایط ثبت لوگو (https://rotbebandi.co/ثبت-لوگو/(

برندهایی که غیر قابل ثبت هستند

برخی از کلمات وجود دارند که مخالف موازین شرعی و اجتماعی هستند و نمی توانند به عنوان برند و علامت تجاری به ثبت برسند. استفاده از این برندها ممنوع است و اگر از این کلمات و عبارات اطلاع داشته باشید قادر خواهید بود که در وقت و انرژی خود صرفه جویی کرده و مراحل ثبت برند را سریع تر به انجام برسانید. در ادامه این موارد ممنوع را ثبت شرکت پارسه معرفی خواهد کرد:

  • نام ها و علائمی که قبلا توسط افراد حقیقی یا حقوقی به ثبت رسیده اند و استفاده از این کلمات و علائم حق تقدم آن ها را ضایع خواهد کرد.
  • نمادهای دولتی مانند هلال احمر و غیره که ثبت آن ها با قانون مغایرت دارد.
  • نماد پرچم رسمی کشور جمهوری اسلامی ایران
  • کلمات و علائم مخالف عفت عمومی
  • علائمی که حاوی اطلاعات غلط جغرافیایی در مورد محصول باشد. مثلاً کالای تولید شده در ایران نمی تواند برند «ترکیه» داشته باشد.
  • کلمات و علائمی که بدون اجازه ی رسمی از مقامات مربوطه از علائمی مانند نشانه های رسمی و دولتی (مانند هلال احمر)، خانوادگی و . . . در برند انتخابی استفاده شوند مورد پذیرش قرار نخواهند گرفت و در صورتیکه چنین برندی به ثبت رسیده باشد توسط مراجع مربوطه باطل خواهد شد.
  • علائم توصیفی مانند «خوش پوش» برای ثبت برند پوشاک قابل ثبت نیستند.
  • علائم نشان دهنده ی جنس محصول مورد پذیرش قرار نخواهند گرفت. مثلاً برای کالاهای آلومینیومی نمی توان برند «آلومینیوم» را به عنوان نام برند انتخاب کرد.
  • علائم نباید شبیه به علائم دیگر باشند که ممکن است آن علائم حتی به ثبت هم نرسیده باشند.
  • علائمی که در تضاد با علامت های ثبت شده ی دیگر هستند.
  • علائم گمراه کننده مانند استفاده از عبارات مربوط به مواد غذایی برای پوشاک مورد پذیرش نیستند.
  • علائمی که شبیه به علائم و عبارت های استفاده شده برای محصولات و کالاهای دیگر باشند.
این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

Creating a beautiful and practical environment for the balcony 310x165 - ایجاد محیطی زیبا و کاربردی برای بالکن

ایجاد محیطی زیبا و کاربردی برای بالکن

پایگاه خبری دنیای برند، بالکن همچون تکه‌ای از طبیعت در آغوش خانه، واحه‌ای از آرامش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *