تغییر لوگو سازمان استاندارد

تغییر لوگو سازمان استاندارد

پایگاه خبری دنیای برند، مرتضی ممیز، به عنوان پدر گرافیک ایران شناخته می شود و یادگارهای زیادی از او باقی مانده است. از لوگوی شهرداری تهران تا نشان ملی ایران بدون فکر کردن به نام هنرمند خالق آن تغییر کرده است.
دیروز خبری مبنی بر تغییر لوگوی رسمی ایران منتشر شد. این لوگو توسط مرتضی ممیز طراحی شده است. اما آیا در دنیا رایج است که شرکت ها به مرور لوگو را تغییر دهند و آن را بهبود ببخشند؟ و اگر پاسخ مثبت است، آیا نباید برای تغییر لوگوی ناگهانی طراحی شده توسط پدر گرافیک ایران نظرات بیشتری از سوی کارشناسان و هنرمندان مطرح شود؟

طراحی لوگوی یک سازمان چه زمانی تغییر می کند؟

درحالی که عده‌ای تغییر لوگویِ شرکت‌ها و موسسه‌ها را با گذر زمان امر مرسومی می‌دانند و مثال‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد، اما این اقدام در وهله نخست نیازمند یک تحقیق کلان است؛ برای مثال شرکت پپسی که تجربه‌یِ تغییر لوگو را داشته، با تحقیقات دموگرافی اقدام به تغییرِ لوگویِ خود کرده است. در همین راستا عنوان می‌شود که ابتدا باید خدمات یا سرویسی که شرکت‌ها، بانک‌ها یا هر موسسه دیگری ارائه می‌کنند، بررسی شود تا به این پاسخ رسید که چه نگرشی در خود دارند و با تحقیقات کلان در این موارد به تغییر طرحِ لوگو فکر کرد. از طرف دیگر برای تغییرِ طرح لوگو باید توجه داشت که با چه نوع موسسه‌ای مواجه هستیم؟

سازمان ملی استادارد ایران یکی از سازمان‌های مهمی محسوب می‌شود که طرحِ لوگویِ آن تقریبا در تمامی وسایلی که خریداری می‌کنیم، از یخچال گرفته تا خوراکی و نوشیدنی و … دیده می‌شود و بنابراین نباید به راحتی دست بخورد؛ چراکه در طول زمان نیز جایگاه استاندارد خود را به لحاظ بصری به دست آورده است و درواقع لزومی برای تغییر آن وجود ندارد. مگر اینکه خدمات جدیدی به این سازمان اضافه شده باشد که با گذشته متفاوت باشد. در این شرایط و برای اینکه این سازمان بخواهد پیام جدیدی با سرویس جدیدی ارائه کند، باید تغییراتی هم در لوگو ایجاد کند. با توجه به این نکته، شاید بتوان منشأ چنین تغییری را تصمیم عجولانه‌ای دانست که از پشتوانه تحقیقاتی کافی برخوردار نبوده و در این مسیر توجه لازم به نامِ طراح آن نیز لحاظ نشده است!

تغییر مدیر؛ لوگو را تغییر دهید؟

بهزاد سهری یکی از آن گرافیست‌هایی است که در کارنامه خود تجربه ایجاد پوسترهای زیادی با چهره هنرمندان را دارد. وی در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا، در واکنش به تغییر طراحی لوگوی «استاندارد» گفت: «نمی دانم سازمانی که سال هاست مطرح است و کاملاً با تشخیص بصری آشناست، چه لوگوی است. یک دیدگاه وجود خواهد داشت.” ممکن است هر از گاهی به دلیل تغییرات در مدیریت تغییر کند.”
وی ادامه داد: این قطعا یک اشتباه است و نمی دانم چرا اصرار داریم که هر چه زیبا و درست است را از بین ببریم. چرا باید قالبی را که لوگو بر اساس آن طراحی شده است، از بین ببریم و غیرقابل خواندن باشیم؟ و با رنگ هایی که دلیلی برای طراحی لوگو ندارند.”
این هنرمند در تشریح طرح مرتضی مامیز می گوید: با وجود گذشت زمان های زیادی از خلق این شمایل، هنوز زمان و پایداری زیادی دارد و بارها به عنوان بنر در مدارس و دانشگاه ها شناخته شده است. تمام قوانین هندسی در این لوگو رعایت شده است، به جز ظاهر زیبای حسین بزرگ، بسیار به چشم می آید و در همه جهات قابل چاپ است.

همچنین ببینید

برند سامسونگ

۵G گوشی‌های سامسونگ در ایران فعال می‌شود

سامسونگ به صورت رسمی فعال شدن شبکه 5G روی گوشی‌های این شرکت در ایران و خاورمیانه از اواخر سال جاری میلادی را تایید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *