میلگرد آجدار

میلگرد آجدار چیست؟ چه کاربردی دارد؟

پایگاه خبری دنیای برند، میلگرد آجدار یکی از پرمصرف ترین مقاطع طویل فولادی است که کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. میلگرد در واقع نوعی مکمل بتن در صنعت ساختمان سازی است و در سازه های ساختمانی نقش استحکام بخشی به آنها را برعهده دارد. میلگردهای آجدار را در انواع مختلف ساخته اند و تفاوت اصلی و مهم آن ها در میزان آج واقع شده روی میلگردها است. برای اطلاعات بیشتر از عملکرد، مزایا، خرید و قیمت این محصول با ما تا آخر مقاله همراه باشید تا انتخابی راحت و مطمئن از میلگرد آجدار نصیبتان شود.

 معرفی میلگرد آجدار

میلگرد آجدار (ribbed rebar) به شکل استوانه‌ای و توپر در طول‌های ۱۲ متری و سایز ۸ الی ۳۶ و حتی ۴۰ نیز تولید می‌شود. میلگرد آجدار را طبق استاندارد تولید از شمش و بیلت های فولادی در یک فرآیند نورد گرم تولید می کنند. کارخانه هایی که از ضایعات آهن جهت ساخت میلگرد استفاده می کنند باید بدانند  که این امر غیر استاندارد است و کیفیت محصول را کاهش می دهد. شکل آج میلگردها بصورت مارپیچ، جناقی و مرکب ساخته شده است که در بازار بترتیب با استانداردهای A3، A2 و A4 شناخته می شوند. میلگرد های A3 و A4 دارای آج های زیادی هستند  و به همین دلیل برای ساختن تیرچه های بتنی، سازه های فلزی و ساخت فوندانسیون بکار می روند. این نوع میلگردهای آجدار  بدلیل خشک بودن و مقاومت بالا و ، برای جوشکاری و خمکاری مناسب نیستند.

روش های تولید میلگرد آجدار

تولید میلگرد در چند روش شامل نوردگرم، نورد سرد، ترمکس و میکروآلیاژ و در چند مرحله انجام می شود که در زیر به بررسی هر کدام می پردازیم:

تولید میلگرد آجدار به روش نورد گرم

در روش نورد گرم، بیلت در دمای ۱۰۰۰ الی ۱۱۰۰ درجه گرم می‌شود، سپس بین غلتک‌هایی به نام نورد قرار می گیرد و تحت فشار بالا شکل آن تغییر می کند.

تولید میلگرد به روش نورد سرد

در روش نورد سرد، مواد اولیه در دمای پایین نورد می‌شود و به دلیل دشوار بودن حالت‌پذیری در دمای پایین تعداد غلتک‌ها و فشاری که بر شمش وارد می‌شود افزایش می‌یابد.

تولید میلگرد آجدار به روش میکروآلیاژی

تولید این روش مانند روش تولید نورد گرم در دمای بالا انجام می‌شود، با این تفاوت که در روش میکروآلیاژی چند آلیاژ دیگر مانند تیتانیوم، نیوبیوم و وانادیوم به مواد اولیه آن اضافه می گردد.

تولید میلگرد آجدار به روش ترمکس

روش ترمکس مانند روش تولید نورد گرم است، بدین ترتیب که دمای بیرونی میلگرد ساخته شده توسط آب یا روغن کم می شود. و کربن کم در مواد اولیه باعث کاهش مقاومت محصول و در نتیجه کاهش قیمت آن می‌شود.

ویژگی های انواع میلگرد آجدار بر حسب آج

انواع میلگرد آجدار بر حسب نوع آج دارای ویژگی های فراوانی هستند. میلگرد آجدار A2 دارای آج‌های مارپیچی است و جهت ساخت خاموت و مش استفاده می شود. میلگرد آجدار A3 دارای آج های جناقی است و  مصرف گسترده ای  در ساخت ‌و ساز و پروژه‌های عمرانی دارد. میلگرد جناقی  نسبت به میلگرد مارپیچ مقاومت و استحکام بیشتری دارد. نوع میلگرد آجدار A4 نسبت به دو نوع قبلی دارای مقاومت و سختی بالاتری است و در بین مشتریان محبوب تر است. میزان آج های میلگرد مارپیچی نسبت به بقیه میلگردها کمتر است، به همین در جوشکاری و خمکاری استفاده فراوان دارند. مهمترین تفاوت های بین هر سه گرید، اختلاف در شکل آج ها، میزان سختی، مقاومت کششی و تنشی آنها است.

کاربرد میلگرد آجدار

بیشترین کاربرد میلگرد آجدار، در صنعت ساختمان‌سازی و سازه های عمرانی است. به دلیل مقاوم بودن میلگردهای آجدار در برابر عوامل طبیعی مانند زلزله، از آنها در  ساخت سازه‌های بتنی مانند پل‌ ، ساختمان‌ ، برج‌  و ایستگاه‌های اتوبوس استفاده می کنند. کاربرد مهم دیگر میلگردها، در مسلح کردن بتن است که در تحمل وزن ساختمان به آنها کمک می کنند. برای افزایش نیروی برشی، کاربرد در بتن‌های کف سازه‌ها و دیوارها و افزایش مقاومت کششی بتن‌ها نیز از این نوع میلگردها استفاده می شود. میلگرد در ساختمان سازی نقش تقویت بتن و افزایش مقاومت حرارتی ساختمان را به عهده دارد. کاربردهای دیگر میلگرد آجدار در خودروسازی، تولید انواع پیچ و مهره، زنجیر سازی، فنر سازی، توری فلزی و تولید سیم خاردار و سیم بکسل است.

خرید میلگرد آجدار

با توجه به ویژگی ها و مزایای انواع میلگرد آجدار می بایست هنگام خرید آنها به نکات زیر توجه کنید:

  • به دلیل اینکه هر میلگرد برحسب نوع کاربرد ساختمان طراحی می شود، لازم است قبل از خرید میلگرد آجدار ابتدا در خصوص محصول و مشخصات مرتبط با نوع کار خود تحقیق کنید.
  • بهتر است قبل از خرید میلگرد مورد نظر خود در مورد ابعاد و سایر مشخصات محصول با کارشناسان فروش مشاوره کنید.
  • پس از دریافت محصول، نکاتی که در مورد عدم زنگ زدگی و سایر آسیب های محصول لازم است را بررسی کنید.
  • سعی کنید میلگرد آجدار را از فروشگاه های معتبر که خدمات پس از فروش و گارانتی مدت دار دارند، خریداری کنید.

What is ribbed rebar 01 - میلگرد آجدار چیست؟ چه کاربردی دارد؟قیمت میلگرد آجدار

فاکتورهای مختلفی مانند هیجانات بازار اعم از نوسان نرخ ارز در بازار داخلی و خارجی، نوسان دلار و تحریم اقتصادی موجود در کشور روی قیمت میلگرد آجدار بیش از دیگر بخش های بازار فولاد تاثیر گذار است. عوامل دیگری از قبیل قیمت مواد اولیه، عرضه و تقاضا و روش های تولید و فرآوری نیز در تعیین نهایی قیمت میلگرد موثر هستند. به همین دلیل میلگرد آجدار قیمت ثابتی ندارد و می بایست هنگام خرید این محصول به آخرین بروزرسانی لیست قیمت آن توجه کنیم. به علاوه دو عنصر مهم دیگر، یعنی ابعاد و وزن میلگرد در تعیین قیمت مهم هستند.

سخن آخر

میلگرد آجدار  یکی از مهم ترین قطعات فولادی در صنعت است که برای خرید آن کسب دانش و اطلاعات کافی در خصوص این محصول الزامی است. در این مقاله مشخصات و ویژگی های مهم این محصول را به همراه انواع آنها و نوع روش تولیدشان مطالعه کردید. همچنین نحوه خرید و نکات مهم قبل از خرید و عوامل موثر بر قیمت را مشاهده کردید. امید واریم با خرید به صرفه این محصول پرمصرف بتوانید در هزینه و وقت خود صرفه جویی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت آهن اکسپرس مراجعه کنید.

این مطلب، خبر آگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *