Walnuts and plums are two products of the Malhamdare village brand 640x330 - گردو و آلو دو محصول برند روستای ملحمدره/ همدان

گردو و آلو دو محصول برند روستای ملحمدره/ همدان

پایگاه خبری دنیای برند، روستای ملحمدره اسدآباد معروف به ماسوله غرب کشور در شش کیلومتری شهر اسدآباد قرار دارد و یکی از ۲۰ روستای هدف گردشگری استان همدان است. نزدیکی آن به شهر و چشم‌انداز بکر و جاذبه‌های طبیعی‌اش از نقاط مثبت این روستای گردشگری محسوب می‌شود.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اسدآباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه روستای ملحمدره سال ۱۳۸۸ به‌عنوان روستای هدف گردشگری شهرستان اسدآباد معرفی شد، اظهار کرد: سالانه سه تا چهار هزار نفر مسافر و گردشگر از این روستای گردشگری و مناطق دیدنی آن دیدن می‌کنند و هر هفته نیز مسافران بسیاری از استان و شهرستان‌های مختلف، این روستا را برای کوهنوردی و گردشگری انتخاب می‌کنند.

کامران اکبری‌شایگان ادامه داد: بافت کالبدی ملحمدره ضمن برخورداری از ارزش‌های معماری مانند سادگی و بی‌پیرایگی، الگوهای بصری و زیبایی‌شناختی، هماهنگی با عملکرد زیستی و معیشتی و استفاده از مصالح بوم‌آورد و دانش بومی دارد که به این علت، حفظ و نگهداری از این میراث ارزشمند اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به برگزاری هر ساله جشنواره آلو در روستای ملحمدره در اوایل فصل پاییز، بیان کرد: جشنواره آلوی روستای ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور، در دست پیگیری برای ثبت شدن در تقویم رویدادهای گردشگری کشور است.

ملحمدره بین روستاهای گردشگری استان همدان پیشتاز است 

اکبری‌ شایگان گفت: روستای ملحمدره یکی از زیباترین روستاها در استان همدان است که با همت اهالی و دهیاران و شوراها و حمایت بخش دولتی، تکمیل زیرساخت‌های آن‌ به نسبت سایر روستاها سرعت بیشتری دارد و از نظر زیرساخت‌ بین روستاهای گردشگری استان پیشتاز است.

وی بیان کرد: روستای گردشگری ملحمدره یک مجتمع گردشگری، یک سفره‌خانه سنتی و دو بوم‌گردی دارد. ضمن اینکه موافقت اصولی راه‌اندازی یک سفره‌خانه سنتی دیگر نیز برای این روستای گرفته شده است.

اکبری‌شایگان افزود: برگزاری نوروزگاه و اجرای بازی‌های محلی در روستای ملحمدره، یکی از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای این روستا در نوروز خواهد بود.

دهیار روستای ملحمدره هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: روستای خوش آب و هوای ملحمدره با جمعیتی افزون بر ۳۰۰ نفر، یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین روستاهای شهرستان اسدآباد است که به علت جاذبه‌های بکر، طبیعی و زیبای آن و معماری و بافت دارای ارزش روستایی، در طول سال مسافران و گردشگران بسیار از سراسر کشور دارد.

سجاد مشرفی با بیان اینکه آلو، انگور، گردو و بادام از محصولات مهم باغ‌های این روستاست، گفت: در کنار این محصولات انواع داروهای گیاهی مانند آویشن، گل‌ختمی، خاکشیر، گزنه، شیرین‌بیان، موسیر، پونه، آلبالوی وحشی کوهی، بادام‌وحشی، بومادران، گون در مراتع و باغ‌های روستا افت می‌شود. حیوان‌های مختلفی نیز مانند گرگ، عقاب‌ طلایی و عقاب‌ دشتی، سنجاب‌ زمینی، پرنده سنبل خاکستری، کبک، کفتار، خدنگ، خرگوش، چکاوک و انواع روباه در محیط‌ زیست طبیعی این روستا زندگی می‌کنند.

مشرفی با اشاره به اینکه بیشترین پراکنش باغ‌های آلو در شهرستان اسدآباد به روستای ملحمدره اختصاص دارد و گردو و آلو دو محصول برند این روستا هستند، بیان کرد: با توجه به گستردگی باغ‌های آلوی روستای ملحمدره و به تبع آن، فرآورده‌های مختلف آلو از جمله لواشک، رب آلو، ترشیجات، مربا و آلو بخارا از جمله سوغاتی‌هایی است که گردشگران می‌توانند از این روستا با خود ببرند.

طعم خورشت فسنجان ملحمدره متفاوت است

وی اظهار کرد: غذاهای این منطقه براساس محصولات تولیدی باغ‌های آن تنظیم شده است و گردشگران و مهمانان می‌توانند طعم انواع آش‌ها از آش آلو گرفته تا آبگوشت محلی را در این روستا بچشند. خورشت فسنجان روستای گردشگری ملحمدره نیز با طعمی متفاوت از آنچه در شمال کشور پخته می‌شود، زبان‌زد است.

مشرفی خورشت آلو را سرسبد غذاهای محلی ملحمدره دانست و گفت: انواع خشکبار از بادام و گردو گرفته تا انواع آلو، در قالب خشک و تازه، انواع گیاهان دارویی، سیب، انگور، فرآورده‌های انگور مانند شیره، سرکه، مویز و کشمش از دیگر سوغات و محصولات تولیدی این منطقه‌اند.

وی با بیان اینکه روستای ملحمدره یکی از روستاهای پیشتاز استان همدان در تعداد خانه‌های بوم‌گردی و تأسیسات گردشگری است، افزود: در آستانه بهار، اقدامات و تمهیدات لازم در این روستا برای میزبانی از گردشگران و مهمانان نوروزی انجام شده است.

مشرفی با اشاره به تنظیف معابر توسط دهیاری و آماده‌سازی امکانات رفاهی و زیرساخت‌های مناسب برای ارائه خدمات به گردشگران و مهمانان، اضافه کرد: سنگفرش معابر این روستا، نقش مؤثری در زیبایی بیشتر بافت دارای ارزش این روستا دارد.

روستای ملحمدره به‌عنوان یکی از روستاهای گردشگری شهرستان اسدآباد علاوه بر ظرفیت گردشگری، پتانسیل مناسبی برای ایجاد دهکده شیلات دارد.

اکنون به‌طور متوسط با توجه به وجود چشمه‌ها و رودخانه پر آب این روستا سالانه به‌طور میانگین ۳۰ تن ماهی قزل‌آلا در این روستا تولید و به سراسر کشور فرستاده می‌شود.

همچنین ببینید

برند شیائومی

برند شیائومی در تلاش برای ثبت رکورد

برند شیائومی بیش از ۷۵ هزار سفارش برای خودروی SU۷ ثبت کرده و بیش از ۱۰ هزار تحویل در ژوئن را هدف قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *