برند کشاورزی

تبدیل کرمانشاه به یکی از قطب‌های اصلی برندهای کشاورزی

پایگاه خبری دنیای برند، سطح باغات استان کرمانشاه در سال ۱۳۵۷ حدود ۱۵ هزار هکتار و هم اکنون بیش از ۴۱ هزار هکتار است، تولید محصولاتی همچون زعفران که طی سال‌های گذشته تقریباً وجود نداشته در حال حاضر نه تنها با زیر کشت رفتن بیش از ۴۲۲ هکتار توسعه‌یافته بلکه فرآوری زعفران، فعالیت پنج برند و توسعه صنایع تبدیلی آن در سطح استان مشاهده می‌شود.

استان کرمانشاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به یکی از قطب‌های بخش کشاورزی کشور تبدیل شده به طوری که یک‌سوم نخود کشور در این استان تولید می‌شود، استان کرمانشاه توانسته رتبه نخست تولید نخود و جو، رتبه دوم تولید ذرت دانه‌ای و آفتابگردان آجیلی، رتبه سوم تولید چغندر قند، رتبه پنجم تولید گندم و رتبه ششم تولید کلزا در کشور را طی سال جاری کسب کند.

داشتن خاک حاصلخیز، اقلیم‌های گرم، سرد و معتدل و اجرای طرح‌های سدسازی، امکان کاشت اکثر محصولات کشاورزی و شرایط مناسب دامپروری در استان موجب قرار گرفتن کرمانشاه در زمره تولیدکنندگان عمده محصولات کشاورزی و دامی کشور شده است، وجود مرزهای رسمی و بازارچه‌های مرزی در استان کرمانشاه و استفاده از این مزیت به منظور صادرات تولیدات کشاورزی به کشور عراق از ویژگی‌های منحصر به فرد کرمانشاه است.

میزان تولیدات زراعی استان کرمانشاه در سال ۱۳۵۷، ۶۷۰ هزار تن و در حال حاضر بیش از چهار میلیون و ۵۲۸ هزار تن است که افزایش هفت برابری را نشان می‌دهد.

میزان کل تولیدات کشاورزی استان کرمانشاه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ۸۰۰ هزار تن بوده که این رقم در سال جاری به بیش از پنج میلیون و ۷۸ هزار تن یعنی افزایش بیش از ۶ برابری کل تولیدات کشاورزی استان رسیده است.

میزان تولید گندم استان کرمانشاه طی سال ۱۳۵۷ حدود ۲۷۰ هزار تن بود در حالی که طی سال گذشته ۸۷۰ هزار تن گندم در استان تولید شده است، میزان تولید محصول جو در اوایل انقلاب اسلامی ایران در استان ۷۸ هزار تن بود که این رقم در سال جاری به ۳۱۸ هزار تن افزایش‌یافته است.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

تولیدات باغی استان کرمانشاه در سال ۱۳۵۷ حدود پنج هزار تن بوده که هم اکنون سالانه ۳۸۰ هزار تن محصولات باغی در استان برداشت می‌شود.

سطح گلخانه‌های استان در سال ۱۳۵۷ محدود به گُل تزئینی بوده که امروزه ۴۳ هکتار از اراضی، تحت پوشش فعال محصولات گلخانه‌ای در استان کرمانشاه قرار گرفته است، ضریب مکانیزاسیون کرمانشاه در سال ۱۳۵۷ حدود ۲۷ صدم اسب بخار بوده که این رقم هم اکنون به ۱.۸۷ اسب بخار رسیده است.

میزان کل تولیدات دامی استان کرمانشاه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۲۹ هزار تن، گوشت قرمز ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن و گوشت مرغ ۱۵ هزار تن بوده که امروزه سالانه بیش از ۵۵۰ هزار تن انواع محصولات دامی، ۴۵ هزار تن گوشت قرمز و ۸۵ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید می‌شود.

میزان تولید محصول عسل در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در استان کرمانشاه ۵۰۰ تن بوده که این رقم به بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ تن رسیده است.

پیش از انقلاب اسلامی صنایع تبدیلی تکمیلی بسیار کمی در بخش کشاورزی استان کرمانشاه وجود داشت، اما پس از گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی مجموع ظرفیت واحدهای فرآوری بخش کشاورزی استان در حال حاضر به بیش از ۵ میلیون تن رسیده که این میزان برابر کل تولیدات سالانه بخش کشاورزی کرمانشاه است.

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی میزان کل تولیدات شیلاتی استان کرمانشاه حدود ۵۰۰ تن بود اما با پیشرفت‌های خوب صورت گرفته در استان در حوزه تولیدات شیلاتی این میزان به بیش از ۲۳ هزار و ۵۰۰ هزار تن رسیده یعنی رشد ۴۷ برابری داشته است.

کرمانشاه در حال حاضر رتبه اول تولید ماهیان گرمابی بین استان‌های غیر ساحلی کشور و رتبه پنجم بین استان‌های غیر ساحلی در زمینه تولید ماهیان سردابی را دارد که اجرای پروژه‌های پرورش ماهی در قفس به عنوان یک کار نو و در راستای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی به‌شمار می‌رود.

منبع: مهر

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *