مشهد

مشهد به عنوان برند حوزه هنر و هنر شهری

پایگاه خبری دنیای برند، جشنواره شهری مشهد سبقه‌ای ۱۳ ساله دارد که تا امروز موضوعی ادامه دار بوده و باعث شده مشهد به عنوان برند حوزه هنر و هنر شهری شناخته شود.

رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد گفت: با توجه به گذشت چند سال از عمر جشنواره هنری مشهد، این جشنواره باید گام جدیدی بردارد تا مخاطب و شهروند شهری از بازدید آثار هنری به یک اعتلای بصری بهتری برسد.

بهزاد چوپانکاره  در خصوص طرح «مشهد ۱۴۰۰» اظهار کرد: جشنواره شهری مشهد سبقه‌ای ۱۳ ساله دارد که تا امروز موضوعی ادامه دار بوده و باعث شده مشهد به عنوان برند حوزه هنر و هنر شهری شناخته شود.

وی افزود: از ابتدای سال ۹۹ جلساتی توسط برخی از نخبگان شهری در حوزه معماری، جامعه‌شناسی، شهرسازی، هنرهای تجسمی و هنرهای شهری برگزار شد و گفت‌وگوهایی انجام گرفت. نتیجه این جلسات به این شکل بود که امسال به دلیل اینکه آخرین سال از قرن ۱۴ خورشیدی و آغاز قرن ۱۵ خورشیدی است، نام این جشنواره تغییری جزئی پیدا کند؛ در همین راستا نام این جشنواره که در ابتدا خانه بهار بود، به جشنواره «مشهد ۱۴۰۰» تغییر پیدا کرد و نهایی شد.

رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد در خصوص دلیل برگزاری این جشنواره خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره پرداختن به وقایع، اتفاقات و شخصیت‌های  ۱۰۰ سال اخیر مشهد است. همچنین پرداخت به موضوعاتی از جمله مباحث ادبی، نخبگانی، گفتمانی، محیط‌زیستی و موضوعاتی که مشهد به آن در فضای مختلف شهره است، از اهداف دیگر ماست.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

چوپانکاره عنوان کرد: فراخوان جشنواره «مشهد ۱۴۰۰» در شهریور ماه منتشر شد و تا آبان ماه در دو بخش فرصت داده شد تا هنرمندان آثار خود را آماده و ارسال کنند. در این دوره علاوه بر بخش‌های آذین‌بندی، یادمان‌های شهری و نقاشی دیواری بخش گلستان نیز اضافه شده که به موضوع گل‌آرایی و زیباسازی شهر با گل می‌پردازد.

وی تشریح کرد: با توجه به اینکه نوروز پیش رو با ایام شعبانیه مصادف شده، تلاش داریم شهر را زیباتر و رنگین‌تر کنیم که با فرایند آذین‌بندی این اتفاق رخ خواهد داد. البته لازم به ذکر است که با توجه به گذشت چند سال از عمر جشنواره هنری مشهد باید گام جدیدی برداشته شود تا مخاطب و شهروند شهری پس از بازدید از آثار هنری به یک اعتلای بصری بهتری برسد.

المان‌های شهری شیوع بیشتر هنر در شهر را با خود همراه دارد

رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد افزود: به همین دلیل امسال در حوزه یادمان‌ها و المان‌های شهری که قرار است در سطح شهر نصب شود، دقت و تامل بیشتری شده و آثار در این حوزه بیشتر به سمت آثار دائمی رفته است که هدف آن زیباتر شدن شهر و یا به عبارتی شایع شدن بیشتر هنر در شهر است.

چوپانکاره بیان کرد: بخش‌ نقاشی دیواری نیز در دو بخش ارسال و بررسی آثار برنامه‌ریزی شده است که به صورت کارگاه، رزومه و داوری رزومه‌ها انجام می‌شود و در نهایت از آثار ارسال شده هنرمندان تایید شده انتخاب می‌شود. هدف این بخش نیز ارائه فضای شهری زیباتر و متفاوت‌تر از شهر با استفاده از آثار پذیرفته شده است.

وی ادامه داد: در مباحث دیگر نیز اقدامات به همین صورت انجام شده است. منتخبین بخش‌های مختلف اعلام شده‌ و در مراحل آماده‌سازی قرار دارد تا بتوانیم در یک موعد مناسب در میانه اسفند ۹۹ برای ایام بهار با توجه به اینکه اسفند هم رجبیه است، شهر را آذین ببندیم و تزئیین کنیم و مردم با دیدن شهر بسیار زیبا روحیه و احوالشان بهتر شود.

شیوع بیماری کرونا انگیزه و روحیه هنرمندان را تحت تاثیر قرار داده است

رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد در خصوص تاثیر بیماری کرونا در برگزاری این جشنواره اظهار کرد: امسال ما چالش‌های بسیار زیادی را در حوزه هنر شهری داشتیم و وجود کرونا نیز که در کشور تقریبا یک ساله شده است. انگیزه و روحیه هنرمندان را تحت تاثیر قرار داده است.

چوپانکاره اضافه کرد: نگرانی بابت مبتلا شدن به بیماری و درگیری ذهن هنرمندان بابت بیماری کرونا یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی ما بود که ما تلاش کردیم که این مسائل آثار را تحت پوشش قرار ندهد اما چون روحیه بسیاری از هنرمندان با روحیه جامعه گره خورده، موضوع کرونا متاسفانه روحیه در دو طرف را تحت تاثیر قرار داده است.

وی تصریح کرد: البته بخش دیگری نیز وجود دارد که برخی از هنرمندان خود درگیر کرونا شدند و نتوانستند ما را در این راه همراهی کنند؛ در نهایت امسال با توجه به موضوع کرونا سعی کرده‌ایم تا جایی که می‌توانیم چه در بخش گلستان و چه در بخش المان‌ها، یادمان‌های دائم و موقت و آذین‌بندی شهر به گونه‌ای باشد که ایجاد تجمع فراوان نکند.

رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد گفت: اگر تا آن زمان کرونا در حد زیادی کمتر و کم‌رنگ شد، برای اتفاقات متفاوت برنامه‌های مختلفی خواهیم داشت اما اگر قرار بر رعایت پروتکل‌ها و اجرای دستورات ستاد کرونا باشد تلاش می‌کنیم با رنگ‌بندی، بهسازی و زیباتر کردن شهر روح جدید و خوشایندی را به شهر الحاق کنیم.

چوپانکاره در خصوص انتخاب داوران برای انتخاب آثار جشنواره «مشهد ۱۴۰۰» خاطرنشان کرد: داوران این حوزه بر اساس تجارب، فرایند کاری، رزومه و سابقه انتخاب شده‌اند. تلاش شده از افرادی برای داوری آثار استفاده کنیم که تجربه کار در شهر، تجربه ساخت و نصب آثار در شهر و همچنین شناخت کامل از شهر را داشته باشند.

وی ادامه داد: داوران این جشنواره معمولا توسط دبیران و مجموعه‌ای که برگزاری این جشنواره را بر عهده دارد دعوت به همکاری شده‌اند. البته سعی شده است که داروان با موضوعات مربوط به شهر مشهد آشنایی داشته باشند و مشهد را به طور کامل بشناسند تا بتوانیم از تجربیات این موارد کمک گرفته و امسال نیز جشنواره‌ای خوب و در شان ساکنین این شهر برگزار کنیم.

منبع: ایسنا

همچنین ببینید

ایران خودرو

واکنش ایران خودرو به گزارش تهیه شده با عنوان «دام ایران خودرو برای متقاضیان پژو پارس»

گروه صنعتی ایران خودرو در واکنش به انتشار گزارشی با عنوان «دام ایران خودرو برای متقاضیان پژو پارس» توضیحاتی را ارسال کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *