برند فرش

ایران با هشت برند فرش در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ حضور می یابد

پایگاه خبری دنیای برند، رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: هفته فرش در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ با حضور یک کنسرسیوم و معرفی هشت برند فرش کشور همراه خواهد بود که تلاش داریم تا در این رویداد فرش دستباف ایران به دوران اوج خود در تجارت جهانی بازگردد.

فرح ناز رافع روز دوشنبه به خبرنگار اظهار داشت: اکسپو یک رویداد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است که مرکزملی فرش برای نخستین بار، ۲ سالن در اختیار دارد و هفته فرش در اکسپو ۲۰۲۰ دبی از ۱۸ تا ۲۴ دی‌ماه جاری برگزار می‌شود.

اکسپو یا نمایشگاه جهانی، مجموعه نمایشگاهی است که هر پنج سال یک‌بار در یکی از کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود و هر کشور، دستاوردهای گوناگونش را در گذشته، حال و آینده به نمایش می‌گذارد.

رافع در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به برنامه های دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای بیمه قالیبافان گفت: برخی ابهامات در این زمینه در لایحه بودجه سال آتی وجود دارد و درخواست ما این است که بیمه قالیبافان مثل سال های قبل از سال ۹۹ دیده شود و شمار بیشتری از بافندگان تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وی گفت: البته فرصت استفاده از مزایای عضویت در صندوق بیمه روستایی و عشایری هم برای بافندگان وجود دارد که در این زمینه شمار زیادی ثبت نامه کرده اند و بیش از ۴۶۰ هزار نفر احراز هویت شدند اما آن صندوق هنوز بیمه نامه ها را صادر نکرده است، امیدواریم به زودی این بیمه نامه ها صادر شود.

رافع خاطرنشان کرد: اکنون ۲ میلیون نفر بافنده قالی در کشور وجود دا درد که از این تعداد بیش از ۶۰ هزار نفر بافنده در خراسان شمالی است؛ ۲۵ هزار نفر از این تعداد وابسته به این هنر و صنعت بوده و اقتصاد خانواده شان بر پایه و اساس فرش دستباف است.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: در استان خراسان شمالی بافندگان فرش دستباف بیشتر در قالب مشاغل خانگی خرد و کارگاه های غیرمتمرکز فعالیت دارند.

رافع درباره حمایت از بافندگان فرش گفت: این فعالان اقتصادی از مزایای تسهیلات فنی و اعتباری مرکز ملی فرش، تسهیلات توسعه اشتغال روستایی در قالب سامانه کارا با چهار تا ۶ درصد بهره مند می شود البته تلاش داریم تا از منابع تبصره ۱۸ هم به این تولیدکنندگان و کارآفرینان تسهیلات پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه بافندگان از تسهیلات از ۵۰ میلیون تومان تا چهار میلیارد تومان و حتی بیشتر  با سود چهار تا ۱۸ درصد بهره مند می شود گفت: یکی از مزایای تسهیلات که ما پرداخت می کنیم این است که به مدت یک تا ۲ سال تنفس در نظر گرفته شده است.

رافع با اشاره به لزوم نوآوری و ابتکار در تولید و بازاریابی فرش دستباف گفت: در تولید باید سلیقه بازار و ذائقه مشتریان بازار جهانی و بازار ملی مد نظر باشد، به هر حال فرش دستباف به عنوان هنر و کالای سرمایه ای هنوز در سطح جهانی و ملی محبوبیت دارد.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: نیاز است روش های تولید، بافت و بازاریابی با شیوه خلاقانه و با نوآوری انجام شود.

دست‌کم هشت میلیون نفر در سراسر کشور در عرصه تولید، فروش و صادرات فرش ارتزاق می کنند که این میزان یک دهم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.  ۲ میلیون نفر در بافت فرش به‌طور مستقیم و ۱۹۱ هزار نفر در صنایع جانبی آن مشغول فعالیت هستند. همچنین ۱۱۵ هنرستان در زمینه فرش دایر است و پنج‌هزار و ۵۰۰ دانش آموخته هنر صنعت فرش دستباف داریم.

مطابق آمارها، در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیارد دلار فرش دستباف در مبادلات جهانی به کشورهای مختلف صادر شد. در این میان جمهوری اسلامی ایران سهم ۷.۹ درصدی از مجموع صادرات فرش دستباف را به خود اختصاص داد.

همچنین ببینید

ایران خودرو

واکنش ایران خودرو به گزارش تهیه شده با عنوان «دام ایران خودرو برای متقاضیان پژو پارس»

گروه صنعتی ایران خودرو در واکنش به انتشار گزارشی با عنوان «دام ایران خودرو برای متقاضیان پژو پارس» توضیحاتی را ارسال کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *