برند ممقان

نخودچی به عنوان برند ممقان

پایگاه خبری دنیای برند، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی گفت: نخودچی به عنوان برند ممقان به کشورهای همسایه از جمله ترکیه صادر می‌شود.

سیدمرتضی نیرومند در مراسم رونمایی از اعطای گواهینامه ثبت ملی نخودچی ممقان به عنوان اثر ملی ناملموس در فهرست آثار ملی و ابطال تمبر اختصاصی خوشه نخودچی افزود: بعد از ثبت برند نخودچی به اسم ممقان و ثبت تمبر اختصاصی آن، این محصول وارد رقابت جهانی شده است.

وی اظهار داشت: شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر حمایت از صنایع کوچک و متوسط، اقدامات لازم برای ارزیابی خوشه های صنعتی استان را آغاز کرده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی گفت: هم اکنون از ۴۰ خوشه استانی ۱۳ خوشه امکان سنجی شده و امکان سنجی چهار خوشه از جمله نخودچی ممقان نیز در دست اقدام است.

نیرومند، ادامه داد: اهمیت خوشه های تولیدی، سبب شده که شرکت شهرک‌های صنعتی استان در حمایت از تولید کنندگان ممقان، خوشه صنعتی نخودچی را تاسیس کند.

وی یادآوری کرد: با توجه به لزوم برندسازی، پرونده ثبت ملی مهارت نخودچی به عنوان اثر ناملموس فرهنگی تدوین و به دارایی کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی تحویل شد و با طی کردن مراحل قانونی و اداری در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

در این مراسم از گواهینامه ثبت ملی اثر ناملموس نخودچی ممقان و تمبر اختصاصی خوشه نخودچی رونمایی شد.

شهر ۱۵ هزار نفری ممقان در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب غربی تبریز واقع شده و ۹۵ درصد از نخودچی آجیلی کشور در این منطقه تولید می‌شود.

حدود ۶۰ درصد تز نخودچی فرآوری شده در ممقان مصرف داخلی دارد و ۴۰ درصد آن نیز به خارج از کشور از جمله کشورهای اروپایی، خاورمیانه و آمریکای لاتین صادر می شود.

با توجه به آمار موجود، حدود یک هزار و ۴۰۰ کارگاه نخودپزی در ممقان مشغول فعالیت هستند که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن از نخودچی آجیلی را فرآوری و روانه بازارهای داخلی و خارجی می کنند.

با توجه به وجود پتانسیل های لازم در منطقه و در صورت تامین مواد اولیه کافی،  میزان تولید نخودچی در شهر ممقان می تواند به ۲۳۰ هزار تن در سال نیز افزایش یابد.

ممقان (ماماغان)، از شهرهای آذربایجان شرقی است که به دلیل اشتغال اغلب مردم آن به شغل نخودپزی به شهر نخودپزی شهرت دارد.

همچنین ببینید

هوش مصنوعی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

شرکت‌های پیشروی جهان در زمینه هوش مصنوعی متعهد می‌شوند که از ایمنی آنلاین کودکان محافظت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *