نشان ملی

۱۵ اثر صنایع دستی کردستان نشان ملی مرغوبیت دریافت کردند

پایگاه خبری دنیای برند، مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: ۱۵ اثر صنایع ‌دستی استان موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت شدند.

یعقوب گویلیان روز سه شنبه اظهار داشت: ششمین مرحله از داوری نشان ملی مرغوبیت با حضور استان‌های غرب کشور (کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان و لرستان) به میزبانی استان کرمانشاه برگزار شد که از ۳۳ اثر راه‌ یافته به آن، ۱۵ اثر از هنرمندان استان کردستان موفق به کسب نشان ملی مرغوبیت شدند.

وی افزود: آثاری که موفق به اخذ این نشان ملی شدند شامل یک گلیم جل اسب، سه عدد ساز سنتی، ۲ اثر سراجی سنتی، سه اثر چاقوسازی سنتی، پنج اثر نازک‌کاری چوب و یک عدد زیورآلات چوبی منبت مشبک است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان ادامه داد: شاخص‌هایی چون اصالت و نوآوری در طرح، مرغوبیت مواد اولیه، قابلیت بازاریابی، احترام به ارزش‌های محیط زیست در به کارگیری مواد و تکنیک‌های تولید و مسوولیت اجتماعی از عوامل موثر در دریافت این نشان در سطح ملی بوده است.

وی یادآور شد: داوری مُهر اصالت هر ۲ سال یک بار با هدف ایجاد رقابت میان هنرمندان و معرفی هنرهای شاخص منطقه‌ای و استان‌ها برگزار می‌شود و آثاری که موفق به دریافت نشان ملی شوند می‌توانند در آینده برای دریافت نشان داوری مُهر اصالت بین‌المللی اقدام کنند.

رشته‌های اصیل صنایع دستی کردستان که در حال حاضر فعال بوده و دارای برند ملی و یا بین المللی هستند شامل نازک کاری و هنرهای چوبی(خراطی)، گلیم سنندج و بیجار، سازسازی سنتی، زیورآلات سنتی، کلاش بافی، نساجی سنتی، شال بافی (مرخز بافی)، ارغوان بافی و گلیم بافی است.

مهمترین مراکز تولید صنایع دستی در کردستان به ترتیب شهرهای سنندج، مریوان، سروآباد، سقز و بانه و سپس بیجار، قروه، دیواندره و دهگلان است که متنوع‌ترین و بیشترین رشته‌ها در شهر سنندج وجود دارد.

بیش از ۴۵ هزار هنرمند کردستانی در ۴۲ رشته مختلف صنایع دستی فعالیت می‌کنند که ۲۱ رشته آن بومی و خاص منطقه کردستان است.

منبع: ایرنا

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *