جایزه ملی صادرات

نشست مطبوعاتی معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اصحاب رسانه

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند – هم اکنون، نشست خبری معاون وزیر  و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران با محوریت روز ملی صادرات در محل نمایشگاه دائمی تهران برگزار میشود. 

حمید زادبوم در این نشست خبری با اصحاب رسانه به بیست و سومین جایزه ملی صادرات پرداخت و جزییات این برنامه (۲۹ مهر) را تشریح کرد.

هرساله سازمان توسعه این روز را گرامی میدارد و امسال هم در ۲۹ مهر ۹۸ این روز ملی برگزار میگردد و حدود ۵۰ صادر کننده برتر تقدیر میشوند و جایزه ملی دریافت میکنند.

معیارهایی که در این جایزه مورد بررسی قرار میگیرند:

۱. شخصیت حقیقی و حقوقی

۲. صادر کننده ها از نظر ارزش صادرات در بین کالاهای مشابه، بالاترین ارزش را داشته باشند.

۳.کیفیت کالای صادراتی نسبت به رقبا

۴. فناوری بالا و برند

* گروه کالایی که مورد بررسی قرار میگیرند در ۷۱ گروه دسته بندی می شوند و صادر کننده ها بدون محدودیت ثبت نام کردند.

در سال جدید به جهت حمایت از صادرات،  خام فروشی و صادرات کالاهای اساسی، از بیست و سومین جایزه ملی صادرات حذف شده اند.

از جمله دیگر معیار های مورد بررسی

  • میزان رشد صادرات نسبت به ۳ سال قبل
  • تعداد بازارهای ماندگار در سالهای قبل از جمله معیارها و امتیازات محسوب می شوند.
  • در امتیاز بندی بحث برند تعداد ثبت برندها در داخل و خارج از کشور هم مورد بررسی قرار میگیرند و همچنین دفاتر فروش در کشورهای دیگر، نمایندگان فروش،مشارکت در نمایشگاه ها و… از جمله امتیازات هستند.
  • وب سایت چند زبانه 

زادبوم درادامه روند ثبت نام را تشریح کرد: ۱۹ خرداد تا ۳۰ تیر زمان ثبت نام ، ۱۴ مرداد تا ۳۰ شهریور زمان بررسی، ۱ مهر تا ۱۵ مهر زمان انتخاب صادرکننده برتر در کارگروه ها است. 

آمار ثبت نامی در سال ۹۸

حمید زادبوم در ادامه به گزارش ثبت نام پرداخت و بیان کرد: تعداد کل ۳۰۲عدد ثبت نام اولیه انجام شده است، ۲۶۵ ثبت نام کننده حائز شرایط اولیه شدند، در نهایت از ۱۶۶ ثبت نام کننده پرونده فیزیکی جهت بررسی دقیق تر درخواست گردید.

و در نهایت حدود ۵۰ صادرکننده برتر انتخاب میشود.

کارگروه انتخاب این جایزه ملی شامل سازمان های مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه، اتاق بازرگانی، گمرک، سازمان توسعه و تجارت، بانک مرکزی، سازمان ملی استاندارد و تشکلهای ذیربط از جمله اعضای این کارگروه هستند.

وی در ادامه گفت: خبر خوب اینکه در بیست و سومین جایزه ملی صادرات حضور بانک توسعه صادرات و همچنین مشارکت در برگزاری با اتاق بازرگانی و اتاق تعاون است. و امیدوارم سالهای آتی اتاق تعاون و اتاق بازرگانی مشارکت بیشتر و در نهایت برگزار کننده اصلی باشند.

رئیس سازمان توسعه از رونمایی های این سازمان در روز بزرگ برای صادر کنندگان خبر داد:

در روز ملی صادرات نرم افزار جدید سازمان توسعه و تجارت  و سامانه آنلاین مشاوره صادرات و سامانه نطر سنجی برای صادر کنندگان معرفی و رونمایی می شود. 

در پایان این نشست زادبوم در پاسخ به خبرنگار دنیای برند، از مشوقات و امتیازهای یک صادر کننده برتر بیان کرد: دریافت لوح تقدیر به عنوان صادر کننده برتر باعث افزایش جایگاه اجتماعی آن صادر کننده در کشور می باشد که این مسئله حتی در تعاملات صادرکنندگان، مثلا گمرگ، باعث اتفاقات خوبی میشود.
در ادامه سئوال به خبرنگار دنیای برند نسبت به فرهنگ سازی برای صادرات افزود:  برگزاری و تجلیل در خور شایسته، از جمله فرهنگ سازی است که سازمان توسعه انجام میدهد.
حمید زادبوم در ادامه بخ سو.الات دیگر خبرنگارن پاسخ داد و از جمله برنامه اینده سازمان توسعه را  جشنواره تصویر صادرات عنوان کرد، که با دعوت از کارگردانان و هنرمندانان برگزار خواهد شد و اطلاع رسانی این برنامه از طریق سایت سازمان توسعه و تجارت انجام خواهد شد.