نساجی

شناسه‌دار شدن پوشاک؛ گامی بزرگ به سوی برندسازی تولیدات داخلی

طرح جدید شناسه‌دار شدن پوشاک، تحولی بزرگ در صنعت پوشاک کشور ایجاد کرده است. با الزامی شدن درج شناسه روی محصولات، امکان شناسایی دقیق محصولات داخلی، مبارزه با قاچاق و تقویت برندسازی تولیدات ایرانی فراهم شده است. مهدی سلطانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک کرج، با اشاره به این طرح، بر اهمیت آن در ارتقای کیفیت و رقابت‌پذیری محصولات داخلی تاکید کرد. به گفته وی، این طرح علاوه بر ایجاد شفافیت در بازار، به تولیدکنندگان داخلی کمک می‌کند تا برند خود را ثبت کرده و در بازارهای داخلی و خارجی به رقابت بپردازند. سلطانی همچنین بر ضرورت ایجاد یک بازار متمرکز برای عرضه عمده پوشاک در استان البرز تاکید کرد تا از این طریق بتوان به رونق تولید و صادرات محصولات پوشاک کمک کرد.

دنیای برند، مهدی سلطانی در گفت و گو با ایسنا درباره اهمیت شناسه‌ دار شدن پوشاک تولید داخلی گفت: شناسه دار شدن به منظور شناسایی پوشاکی که توسط تولید کننده داخلی عرضه می‌شود، مطرح شده و یک مزیت آن تفکیک و تشخیص پوشاک قاچاق از تولید داخل است. بر اساس این طرح تولید کنندگان پوشاک موظف به اخذ این کد شده‌اند.

وی افزود: با درج این شناسه می‌توان از اصالت و برخی ویژگی‌های کار اعم از جنس، کیفیت، زنانه یا مردانه بودن و نام تولید کننده مطلع شد. در واقع یکی از مهمترین اهداف این طرح این است که به شناسنامه‌دار شدن پوشاک تولید داخل کمک کند.

سلطانی ادامه داد: شناسه دار شدن پوشاک علاوه بر نشان دادن ارزش و قاچاق نبودن کار، امکان رصد و رهگیری کالا را به ما می‌دهد. در واقع اگر این طرح در تمام تولیدی‌های پوشاک اتفاق بیفتد اقدام خوبی خواهد بود، چون تمام تولیدی‌های پوشاک موظف می‌شوند از صفر تا ۱۰۰ کار را مشخص کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک کرج بیان کرد: با توجه به اینکه این صنف یکی از بزرگترین اصناف کشور است، طرح قوانینی از این دست در کنار تقویت و حمایت از آنها می‌تواند نتایج خوبی داشته باشد. در حالی که صنعت پوشاک کشور تولید خود را دارد، اما موضوع مهم این است که برندینگ و برندسازی پوشاک تولید شده را نداریم.

وی عنوان کرد: بسیاری از پوشاک تولید داخل، قابل رقابت با پوشاک خارجی هستند، اما چون ثبت برند نشده‌اند، از برچسب‌ها و مارک برندهای دیگر استفاده می‌کنند. بنابراین شناسه دار کردن پوشاک این صنعت را به سمت برند شدن می‌برد.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک کرج در ادامه افزود: با وجود چالش‌های پیش روی صنعت پوشاک و ضرورت پاسخگویی به سلایق مختلف افراد جامعه، اکثر تولید کنندگان به سمت این مسیر رفته و با شناسه‌دار کردن تولیدات خود ثبت برند کرده‌اند. وقتی برند تولیدی ثبت شود و در بازار شناخته شود، قطعا به رونق تولید و بازار پوشاک کمک خواهد کرد.

سلطانی یادآور شد: صنعت پوشاک بیش از هر چیزی به حمایت نیاز دارد و لازم است از نظر مواد اولیه، پارچه با کیفیت، ماشین آلات به روز و نساجی تامین شود. از نظر تولید و کیفیت ما بهترین‌های این صنعت را در اختیار داریم حتی برخی از تولیدات در کشور دیگر برچسب می‌خورد و بعد دوباره به بازار داخلی بر می‌گردد. همچنین در استان کارخانه‌هایی در نظرآباد، هشتگرد و شهرک صنعتی بهارستان هستند که تولید آنها با برندهای کشورهای همسایه رقابت می‌کند و این توانمندی را دارند که وارد بازار تولید و صادرات شوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک کرج بیان کرد: برای اینکه صنعت پوشاک استان بیشتر شناخته شود، نیاز است که یک بازار مختص پوشاک در کرج راه‌اندازی کنیم که انواع پوشاک را به صورت عمده عرضه کنند، نه اینکه پوشاک تولید استان در بازار تهران عرضه شده و دوباره برای فروش به استان بازگردد. در حال حاضر بازارعمده فروشی پوشاک در کرج پراکنده بوده و تنها تعداد کمی از اجناس آنها در خیابان فروغی، یا پاساژ آزادی یا بخش‌های دیگر فروخته می‌شود.

وی گفت: ما تولیدکنندگان خوبی داریم و عمده تولید استان در بازار تهران عرضه و فروخته می‌شود. از طرفی با توجه به اینکه استان البرز در مسیر تردد استان‌های دیگر قرار دارد، از این رو به مرکزی نیاز است که تولید کنندگان پوشاک بتوانند به صورت عمده فعالیت کرده و استان‌های همجوار هم از البرز اجناس مورد نیاز خود را خریداری کنند.

وی گفت: اگر این جایگاه را در استان داشته باشیم، قطعا پتانسیل‌هایی بالای صنعت پوشاک باعث رونق و درآمدزایی شده و حتی تولید کنندگانی که برای برندهای مطرح در حال تولید هستند، می‌توانند بیشتر شناخته شده و به یک برند مستقل تبدیل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *