رشد اقتصادی

جوان: جهش جدی در رشد اقتصادی کشور با راه‌اندازی ۴۲ طرح صنعتی جدید

پایگاه خبری دنیای برند، مقام معظم رهبری در جلسه‌ای که هفته گذشته با تولید‌کنندگان داخلی داشتند از روند شاخص‌های اقتصادی دهه ۹۰ ابراز نگرانی و ناخرسندی کردند.

به نقل از روزنامه جوان، مقام معظم رهبری در جلسه‌ای که هفته گذشته با تولید‌کنندگان داخلی داشتند از روند شاخص‌های اقتصادی دهه ۹۰ ابراز نگرانی و ناخرسندی کردند. یکی از دلایل رشد نکردن شاخص‌ها در این مدت کاهش سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن بود که در هشت ساله دولت تدبیر به دلیل گره خوردن مسائل اقتصادی به برجام، متوقف شده‌بود. اکنون در دو لت سیزدهم طلسم سرمایه‌گذاری در صنعت و معدن شکسته شده و روز گذشته عملیات اجرایی ۴۲ طرح صنعتی با سرمایه گذاری ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی در کشورکلید خورد. وزیر صمت معتقد است: «این طرح‌ها به دلیل ابعاد گسترده آن‌ها در دوران راه‌اندازی و احداث اشتغال قابل‌توجهی دارند و بعد از راه‌اندازی جهش جدی در رشد اقتصادی را شاهد خواهیم بود و پاسخ مثبتی برای رفع نگرانی‌های مقام معظم رهبری در حوزه سرمایه گذاری است.»
به گفته کارشناسان اقتصادی، سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن در هشت ساله دولت تدبیر به طور کامل متوقف شد، چراکه د‌ولتمردان آن زمان به دنبال گشایش‌های اقتصادی در خارج از مرز‌های ایران بودند و با گره زدن مسائل اقتصادی به تعیین‌تکلیف برجام و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها را تعطیل کرده‌بودند. البته در سال‌های ۹۲ و ۹۳ که دو‌لت روحانی تصور می‌کرد پیروز میدان تجارت خارجی شده، شرکت‌های خارجی وارد ایران شدند و سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دادند، اما با بروز تحریم‌ها همگی به کشورشان بازگشتند. نمونه بارز آن سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو بود که نیمه‌کاره رها شد. از این‌رو در یک دهه گذشته به دلیل افت سرمایه‌گذاری و رکود در کسب و کار شاخص‌های اقتصادی به شدت افت کرد، به طوری که رهبری در نشست خود با تولید‌کنندگان داخلی از روند نزولی شاخص‌های اقتصادی از سال ۹۰ تاکنون انتقاد کرد.
سرانجام پس از سال‌ها عملیات اجرایی ۴۲ پروژه صنعتی و معدنی در روز‌های اخیر آغاز شد. پروژه‌هایی که تأمین مالی آن‌ها پیش‌بینی شده و قرار است ظرف سه سال آینده به طور کامل به بهره‌برداری برسد. در این خصوص وزیر صمت می‌گوید: «یکی از نکات مهم در این طرح‌ها تدبیر تأمین مالی آنهاست، در کشور گاهی ساخت واحد‌هایی تا ۵۰ درصد رشد می‌کند، اما به دلیل نبود منابع مالی متوقف می‌ماند و این مسئله به این خاطر است که روزی که طرح‌ها آغاز شد برنامه مالی آن تا پایان دیده نشده‌است.»
فاطمی امین می‌افزاید: «طرح‌هایی که روز یک‌شنبه رونمایی و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شد، برای شرکت‌های قوی با رتبه‌های بزرگ در بورس مانند مبارکه، چادرملو، گل گهر و شرکت‌های دیگر هستند که این شرکت‌ها توان فنی و مالی دارند و این نوید را می‌دهند که طرح‌ها در زمان برنامه‌ریزی شده اجرایی شوند. در این طرح‌ها تلاش کردیم زنجیره‌ها را متوازن کنیم، یعنی از سرمایه‌گذاری تکراری جلوگیری کنیم و حتی به سمت جایگزینی حلقه‌های مفقوده برویم.»
وزیر صمت تصریح می‌کند: «این طرح‌ها در دو تا سه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، دولت هم هدف‌گذاری برای رشد اقتصادی با نرخ ۸ درصد کرده‌است و این نرخ در سال ۱۴۰۲ با تکمیل ظرفیت‌های موجود تأمین می‌شود، ولی اگر از امروز سرمایه‌گذاری نکنیم از سال ۱۴۰۳ به بعد دچار افول خواهیم شد.»

واگذاری ۴۰ درصد از سهام معدن «جانجا» به مردم برای توزیع ثروت
وی می‌افزاید: «یکی از این ۴۸ طرح، معدن مس جانجا در شمال سیستان و بلوچستان است که در دوره احداث که چند سال طول می‌کشد برای هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند، اما بعد از بهره‌برداری ۳ هزار شغل مستقیم و ۵ هزار شغل غیر مستقیم ایجاد خواهد کرد و در این طرح بیش از ۱۰‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود. این طرح‌ها به دلیل ابعاد گسترده آن‌ها در دوران راه‌اندازی و احداث اشتغال قابل‌توجهی دارند و موجب افزایش تولید خواهند شد، اما بعد از راه‌اندازی جهش جدی در رشد اقتصادی را شاهد خواهیم بود.»
وی می‌گوید: «کنسرسیومی با شش عضو برنده این مزایده شده‌است و ۴۰ درصد سهام این معدن به مردم تعلق خواهد گرفت، یعنی مردم سهامدار این پروژه خواهند شد که این موضوع علاوه بر تأمین نقدینگی، توزیع درآمد را نیز در پی خواهد داشت. با فعال‌سازی این معدن علاوه بر اینکه در منطقه سیستان و بلوچستان ۸ هزار شغل ایجاد می‌شود، مردم نیز سهامدار و ذینفع خواهند شد، این کار بسیار بزرگی در حوزه توزیع ثروت است.»
وی درباره حضور بخش خصوصی در این طرح‌ها خاطر نشان می‌کند: «کار ما در دولت این است که اولویت‌هایی را در اقتصاد مانند صادرات، سرمایه‌گذاری و اشتغال قرار دهیم و قواعد را به گونه‌ای تنظیم کنیم که بخش خصوصی بدون مانع حرکت کند و همچنین شرایط را تسهیل و نظارت کنیم و اگر دولت همه این کار‌ها را به خوبی انجام دهد، شاهد حضور بخش خصوصی خواهیم بود. هیچ‌یک از طرح‌هایی که رونمایی شد، مصوبه دولت نیست و طرح‌های اقتصادی و سودآور است و از این دسته طرح‌ها زیاد در کشور داریم و تنها کافی است شرایط را اصلاح کنیم و قواعد بازنگری شود.»
وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: «در بسته سرمایه‌گذاری که رونمایی شد ۴۲ پروژه مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت با حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و بیش از ۶۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و غیر‌مستقیم است.»

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

فاطمی امین در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های بزرگ صنعتی کشور می‌افزاید: «رهبری در جلسه‌ای که هفته گذشته برگزار شد، از روند شاخص‌های اقتصادی دهه ۹۰ ابراز نگرانی و ناخرسندی کرده‌بودند که یکی از موارد همین موضوع سرمایه‌گذاری بوده‌است.»
وی همچنین تأکید می‌کند: «این پروژه‌ها تداوم رشد اقتصادی را در مناطق مختلف تضمین می‌کنند، هدف دولت رسیدن به رشد ۸ درصدی است که این ۸ درصد از محل تکمیل ظرفیت‌های خالی باید به وجود آید، اما از سال ۱۴۰۳ به بعد باید سرمایه‌گذاری‌هایی داشته باشیم تا تداوم رشد اقتصادی و افزایش درآمد اتفاق بیفتد.»

همچنین ببینید

Img20230724132753399 310x165 - پیام تبریک رئیس اتاق ایران به مناسبت نوروز 1403

پیام تبریک رئیس اتاق ایران به مناسبت نوروز ۱۴۰۳

یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر الیل و النهار یا محول الحول و الاحوال، …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x