آسانسور هیدرولیکی

آسانسور هیدرولیکی چیست

پایگاه خبری دنیای برند، تقریبا ۶۰ سال قبل ، آسانسور هیدرولیکی در صنعت آسانسورسازی بسیار محبوب شد. به دلایل زیادی از جمله مقدار اندک هزینه‌ نگهداری، میزان بالای انعطاف‌پذیری در طراحی اتاقک، امنیت زیاد و نصب راحت و مقرون به صرفه‌ آن، موجب تمایز این نوع آسانسور گردیده است.

در اروپا بالای ۷۰ درصد از ساختمانهای کمتر از ۵ طبقه از آسانسور هیدرولیک بکار می برند. از مزایای این آسانسورها می توان روان بودن جابجایی در استارت اولیه، خرابی و استهلاک بسیار پایین، آسان بودن در پیدا کردن عیوب و تعمیر، ساخت آسانسورهایی با ظاهر مطلوب و شیشه‌ای به علت نبود کادر وزنه و سیم بکسل، احتیاج به سازه سبک، عدم نیاز به موتورخانه در پشت بام، ساخت آسانسورهای باربر و با وزن و تناژ بالا و بهبود ظاهر بام خانه و همچنین تراز شدن دقیق آن در طبقات ذکر کرد.

لازم به ذکر است بکارگیری از این آسانسورها دارای محدودیتهایی می باشد که عبارتند از محدودیت در ارتفاع ، کند بودن تقریبی سرعت آنها و تنها قرارگرفتن در چاهک. (لازم به ذکر است در حال حاضر به وسیله درایو و سیستم خنک‌کننده می‌توان به سرعت ۱ متر بر ثانیه در حالت عادی دست پیدا کرد. همچنین آسانسورهای هیدرولیک به وسیله موتور الکتریکی و پمپ فشار روغن و جک هیدرولیک فعالیت می نمایند.

به دلیل وجود نداشتن کادر وزنه در آسانسورهای هیدرولیک و ساختار جک هیدرولیکی باید به منظور جابجایی کلیه کابین و مسافران از موتورهایی با قدرت بیشتر استفاده نماید. در این نوع آسانسورها یک موتور سه فاز غوطه ور در روغن با یک شیرالکتریکی ویژه که در اصطلاح به آن پاور یونیت گفته می شود مسئولیت فراهم کردن فشار روغن برای جک هیدرولیک را عهده دار می باشد. به منظور راه‌اندازی موتور به علت موجود بودن موتورهای قوی تر، اگر از درایو یا سافت استارتر بکار برده شود ، به هزینه خیلی بیشتر نیاز می باشد.

پمپ اسکرو چیست؟

پمپ اسکرو در دسته پمپهای جابجایی مثبت می باشند که مسیر عبور جریان از داخل پمپ به شکل کاملا محوری است. مایع به داخل رزوه های اسکروها که بر روی یک یا تعدادی روتور هستند آورده می شود و زمانی که اسکروها دوران می یابند و با هم درگیر می شوند، مایع به شکل محوری حرکت می کند. به دلیل اینکه قطعات متحرک پمپ اسکرو از اینرسی نسبی اندکی برخوردار می باشند در نتیجه این پمپها می توانند با سرعت بالاتری در مقایسه با دیگر پمپهای دوار و رفت و برگشتی به چرخش در بیایند. پمپهای اسکرو مانند بقیه پمپهای جابجایی مثبت می باشد و سیالی که می خواهد پمپاژ شود باید از ویسکوزیته مناسبی برخوردار باشد.

What is a hydraulic elevator - آسانسور هیدرولیکی چیستمشخصات پمپ هیدرولیک seim

  • دبی: ۸ تا ۱۲۰۰ لیتر بر دقیقه
  • جنس بدنه : آلمینیوم
  • مارپیچ:فولاد و چدن
  • فشار کاری : حداکثر ۶۰ بار
  • سرعت دوران : از ۵۰۰ تا ۳۶۰۰ دور در دقیقه

پمپ اسکرو هیدرولیک

پمپ اسکرو هیدرولیک (screw pumps) از جمله پمپ های با جابجایی مثبت می باشد که از یک یا تعدادی پیچ در ساختمان داخلی آنها استفاده شده است. از این نوع پمپ ها در صنعت، هنگامی که درصد اطمینان بالا و نویز یا صدای پایین لازم باشد بکار برده می شود. به علت وجود پیچ های بسیار دقیق در ساختمان درونی پمپ های اسکرو هیدرولیک ، می توانند جریانی بسیار آرام، یکسان ، بدون ضربان و با راندمان زیاد ایجاد نمایند. از پمپ های اسکرو هیدرولیکی در صنعت های گوناگون بکار برده می شود. برای مثال در آسانسور و بالابرهای هیدرولیکی، سیستم های آبیاری، تصفیه خانه های صنعتی، ماشین آلات کشاورزی، تاسیسات سوخت رسانی، مشعل های نفت سوز صنعتی، صنایع نفتی و … استفاده می شود.

از جمله سازندگان بزرگ و مطرح در تولید پمپ های اسکرو هیدرولیک می توان شرکت اتریشی کرال (KRAL) را نام برد. این شرکت از سال ۱۹۵۰ تا به اکنون مشغول به تولید پمپ های اسکرو می باشد . این شرکت پمپ هایی با سه پیچ داخلی (Triple Screw Pumps) می سازد و از خصوصیات این پمپ ها عبارتند از ظرفیت زیاد، توانایی کنترل بالا و انتقال یکسان .

یکی دیگر از تولید کنندگان عظیم این پمپ ها ، شرکت آلمانی ALLWEILER می باشد که از سال ۱۸۶۰ در حال ساخت و گسترش آن می باشد. پمپ های دو یا سه پیچی این شرکت از بازدهی بسیار زیاد، صدای پایین و توانایی کنترل سرعت خوب برخوردار می باشد.

 

بالابر هیدرولیک چیست؟

بالابر هیدرولیک و آسانسورهای هیدرولیک نسل تازه ای از آسانسور می باشد که در دسته بالابرهای بدون موتورخانه یا MRL) Machine Room Less) قرار دارد. این نوع بالابر از یک سیستم متناسب هیدرولیکی، مکانیکی و الکترونیکی تشکیل شده است. تجهیزات آسانسور اصلی شامل جک (Cylinder) و پاور پینت (Power Unit) است که موجب ایجاد نیروی محرکه شده و حرکت را در آسانسور هیدرولیک بوجود می آورد. بالابر هیدرولیکی به منظور انتقال قدرت، از قدرت جک هیدرولیک بهره می برد. به صورتی که با چرخیدن موتور، پمپ هیدرولیک شروع به چرخیدن می کند و روغن درون مخزن را به طرف جک هیدرولیک پمپاژ می کند و با بالا رفتن جک ، صفحه بالابر هیدورلیکی هم به سمت بالا حرکت می کند و در زمان پایین آمدن، شیر برقی وارد عمل می شود. به این معنی که تا هنگامی که برق به بالابر هیدرولیکی نرسد اجازه تخیله روغن به تانک نمی دهد. در واقع بالابر و آسانسور هیدرولیکی با روشن شدن موتور به سمت بالا حرکت می کند و بدون روشن شدن موتور و تنها با روشن شدن شیر برقی به سمت پایین جابجا می شود. از بالابر هیدرولیکی یا همان بالابر برقی در فروشگاه‌ها ، رستوران‌ها ، انبارها ، داروخانه‌ها ، بانک‌ها ، مغازه‌ها ، بیمارستان‌ها ، کارخانه‌ها ، منازل و در تمامی محیط هایی که فضای محدودی دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

What is a hydraulic elevator0 - آسانسور هیدرولیکی چیستمکان هایی که می توان بالابر و آسانسور هیدرولیکی را نصب کرد عبارتند از:

  • بکارگیری از بالابر هیدرولیکی در بخشی از سقف که به سایز دلخواه تخریب شده است
  • بکار بردن بالابر هیدرولیکی در جلوی بالکن
  • استفاده از بالابر هیدرولیکی در فضای گلخانه
  • استفاده از بالابر هیدرولیکی در محیط بین پله ها
  • استفاده از بالابر هیدرولیکی از فضای خارج ساختمان به طرف بالکن یا راه پله و غیره

ویژگی بالابر هیدرولیکی (آسانسور هیدرولیک)

  • از ریل آسانسوری (T) برخوردار است
  • بالارفتن میزان ایمنی سیستم و پیشگیری از خطر سقوط کابین به سبب بکار بردن جک هیدرولیک در آن
  • بالارفتن ایمنی و جلوگیری از خطر برق‌گرفتگی بوسیله بکارگیری از الکتروموتور غرق در روغن در مخزن پاوریونیت
  • جابجایی به سمت پایین با استفاده از نیروی ثقلی می باشد و موتور خاموش می گردد
  • از کلید استپ اضطراری برخوردار است
  • بکارگیری اتصالات فشار قوی هیدرولیک (استفاده نکردن از وسایل فشار ضعیف)
  • برخورداری از سیستم فرود اضطراری در هنگام قطع شدن برق
  • بکار بردن رنگ خودرویی و یا اپوکسی برای پیشگیری از پوسیدگی در شرایط گوناگون جوی
  • قطع اتوماتیک در حداقل و حداکثر ارتفاع
  • توانایی کنترل در تمامی ایستگاه‌ها و درون سکو
  • داشتن جابجایی یکنواخت و همراه با صدای بسیار کم
  • احتیاج نداشتن به چاه آسانسور در صورت لزوم
  • توانایی بهره‌گیری از محیط های بدون استفاده با کمترین میزان محدودیت ممکن

 

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

فولاد

صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری زنجیره فولاد ۱۴۰۲

پایگاه خبری دنیای برند، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار کامل حجم و ارزش صادرات سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *