برند ثبت شده

روستای ویان، مشهور به دیار خیاطان، دارای برند ثبت شده نیست

پایگاه خبری دنیای برند، ویان، روستایی از توابع بخش مرکزی کبودراهنگ در استان همدان بوده که به علت اشتغال بسیاری از اهالی روستا به تولید پوشاک به «دیار خیاطان» شهره شده است.

در حال حاضر  به علت خشکسالی‌های متوالی و کاهش سفره‌های آب زیرزمینی تنها ۱۰ درصد اهالی این روستا به کشاورزی اشتغال دارند و همین امر موجب شده تا حرفه خیاطی و تولید پوشاک در «دیار خیاطان» در سال‌های اخیر توسعه و شتاب هر چه بیشتری به خود بگیرد و این توسعه و شتاب مهاجرت معکوس را برای ویان به ارمغان آورد. خیاطان این روستا اکثراً برای تهران کارهای تولید پوشاک انجام می دهند و به قول خودشان کارگران تهرانی‌ها هستند.

دهیار روستای ویان با اشاره به جمعیت ۵۰۰۰ نفری این روستا اظهار کرد: از این تعداد حدود ۲۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم به حرفه خیاطی و تولید پوشاک اشتغال دارند.

زین‌العابدین شیخ‌بابایی گفت: در سطح روستای ویان واحدهای خیاطی و تولید پوشاک یا به صورت خانگی بوده و یا به صورت کارگاهی در خارج منزل فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد واحدهای تولید پوشاک و خیاطی سطح روستای ویان در خارج از منزل  به صورت کارگاهی دارای فعالیت هستند، افزود: از ۸۰ درصد واحدهای خیاطی که خارج از منزل به صورت کارگاهی و مغازه فعالیت دارند، ۴۰ درصد دارای پروانه کسب و مجوز بوده و ۴۰ درصد نیز پروانه کسب ندارند.

شیخ‌بابایی ادامه داد: ۲۰ درصد واحدهای خیاطی و تولیدی های پوشاک روستای ویان به صورت اشتغال خانگی بوده که ۵۰ درصد این واحدهای اشتغال خانگی را بانوان تشکیل داده اند و با همراهی فرزندان و همسر خود در این حرفه اشتغال دارند و در منزل به صورت خانوادگی کار می‌کنند.

بیشتر خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک ویان کارگران تهران هستند

وی تعداد کارگاه های خیاطی و تولید پوشاک خانگی و کارگاهی بیرون‌ منزل در حال فعالیت این روستا را حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ واحد برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر تولیدکنندگان و خیاطان این روستا کارگران تهرانی‌ها بوده و برای تهران کار می‌کنند و این به آن معناست که برش اصلی کار در تهران انجام شده و برای دوخت و دوز به روستای ویان ارسال می‌شود و خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک ویان پس از دوخت و دوز برش های اصلی کار را مجدد به تهران می‌فرستند.

شیخ‌بابایی با بیان اینکه کارگر تهران بودن خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک ویان موجب شده تولیدکنندگان و خیاطان روستای ویان به عنوان کارگر تهران تنها حدود ۲۰ درصد از کار خود سود ببرند و ۸۰ درصد سود سهم تهرانی‌ها شود، گفت: در صورتی که خوشه صنعتی شدن روستای ویان به تحقق برسد خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک ویان دیگر کارگر تهرانی‌ها نخواهند بود و برای خود کار می کنند و سود و سهم  بیشتری از حرفه خود بهره آنها خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برش اصلی کار در تهران انجام می‌شود و تنها دو درصد خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک ویان برش اصلی کار انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر پیگیریم کلاس فوق تخصصی در روستای ویان با جذب مربی در این زمینه برگزار کنیم تا با برگزاری این کلاس‌های فوق تخصصی در روستا بتوان حداقل از ۵۰ نفر ۲۰ و یا ۱۰ نفر خروجی در رابطه با مهارت آموزی در برش کار  خیاطی داشته باشیم و در این رابطه مهارت یابند و دیگر کار برش را خودشان انجام دهند و کارگر تهرانی‌ها نباشند.

۸۰ درصد تولیدات ویان به کت و مانتو زنانه اختصاص دارد

دهیار روستای ویان با بیان اینکه هم اکنون جذب مربی در  این رابطه انجام شده و در مرحله انعقاد قرارداد است، افزود: از صددرصد تولیدات پوشاک ویان ۸۰ درصد تولیدات به کت و مانتو و پالتو زمستانه زنانه اختصاص دارد ضمن اینکه دو تا سه واحدکارگاه نیز در زمینه پوشاک تریکو زنانه فعالیت دارند.

زیرساخت ایجاد بازارچه پوشاک در ویان فراهم نیست

وی با اشاره به اینکه تولیدات پوشاک ویان بسته به کشش بازار تهران دارد و خیاطان آنچه را که تهران تقاضای بیشتری دارد، تولید می‌کنند، خاطرنشان کرد: ایجاد بازارچه برای تولیدات پوشاک ویان در این روستا با توجه به موقعیت قرار گرفتن ویان در جاده اصلی ضرورت دارد اما متأسفانه هنوز زیرساخت های ایجاد بازارچه در این روستا مهیا و فراهم نیست و نیاز به پیگیری دارد و به فکر این برنامه مهم به عنوان یک اولویت هستیم ضمن اینکه امسال در نمایشگاه بین المللی روستای ویان دارای دو غرفه در زمینه پوشاک بود.

شیخ‌بابایی در ادامه در رابطه با چگونگی روی آوردن مردمان ویان به تولید پوشاک و خیاطی تصریح کرد: ۵۰ سال پیش دو برادر در ویان از خردسالی به تهران مهاجرت کرده و در حرفه خیاطی تبحر پیدا می کنند و شاگردان مورد نیاز خود را از ویان در اختیار می گیرند و کم‌کم همین امر موجب توسعه و گسترش حرفه خیاطی در روستای ویان می‌شود.

کشاورزی روستای ویان رو به نابودی است

دهیار روستای ویان بیان کرد: توسعه پیدا کردن شغل خیاطی و تولید پوشاک در روستای ویان بیشتر به علت خشکسالی های اخیر و کاهش منابع آب روستا بوده که اهالی را به این شغل سوق داده است.

شیخ‌بابایی یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد کشاورزی روستا از بین رفته و تنها ۱۰ درصد جمعیت روستا به کشاورزی اشتغال دارند و توسعه کشاورزی کاهش یافته و دو یا سه چاه  کشاورزی موجود روستا هم در حال نابودی است.

توجیه بالای اقتصادی خیاطی و تولید پوشاک برای اهالی ویان

وی با اشاره به توجیه بالای اقتصادی حرفه خیاطی برای اهالی ویان گفت: درآمد تولید پوشاک و خیاطی با وجود اینکه اهالی روستا اکثراً کارگران تهرانی‌ها هستند و برای تهران کار می‌کنند، بیشتر از درآمد کشاورزی بوده و اگر برای خودشان کار کنند و دیگر کارگر تهرانی‌ها نباشند به طور قطع ۵۰ تا ۶۰ درصد درآمد اهالی بیشتر از درآمد فعلی آنها خواهد شد و سود بیشتری خواهند برد که این امر مستلزم خوشه صنعتی شدن ویان است.

دهیار روستای ویان اظهار کرد: استفاده از پارچه با نرخ و قیمت تعاونی، استفاده از اعتبارات و تسهیلات با نرخ سود پایین از جمله امتیازاتی است که با خوشه صنعتی شدن ویان برای خیاطان و تولید کنندگان ویانی حاصل خواهد شد.

۹۰ درصد خیاطان ویان مهاجرت معکوس داشته و به روستا برگشته‌اند

وی در ادامه با اشاره به اینکه با توسعه خیاطی و تولید پوشاک در ویان حدود ۹۰ درصد خیاطان ویانی به روستای ویان بازگشته‌اند، افزود: از کسانی که در کار خیاطی هستند در سال جاری تعدادی دوباره به روستا بازگشته اند و مهاجرت معکوس در سال های اخیر در این روستا روند چشمگیری داشته است ضمن اینکه در حال حاضر نیز تعداد دیگری از افراد به خاطر خوشه صنعتی شدن ویان در آینده نه چندان دور  قصد بازگشت به روستا را دارند.

شیخ‌بابایی بیشترین مشکلات خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک روستای ویان را وام دانست و تصریح کرد: در حال حاضر به خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک ویان وام متریال پرداخت می‌شود که از این میزان وام پرداختی باید ۷۰ درصد آن برای خرید تجهیزات و ۳۰ درصد برای هزینه‌های گردشی و خرید پارچه هزینه شود این در حالیست که یک خیاط ۵۰ درصد باید هزینه کارگر داشته باشد و پول کارگر و سرمایه در گردش ندارد و برای پارچه به مشکل برمی خورد و به ناچار باز باید برای تهران کار کند و کارگر تهرانی‌ها باشد.

وی با بیان اینکه اگر شرط هزینه ۷۰ درصد تسهیلات برای خرید تجهیزات حذف شود، خیاطان می‌توانند سایر مشکلات خود را با این تسهیلات در زمینه تولید مرتفع کنند، خاطرنشان کرد: از تسهیلات ماده ۱۸ و ۱۶، هشت میلیارد تومانی که به شهرستان اختصاص یافت، در روستای ویان تنها یک نفر موفق به دریافت آن شد چراکه دریافت آن سختی های بسیاری داشت.

ویان مستعد تبدیل به قطب تولید پوشاک است

دهیار روستای ویان با تأکید بر اینکه روستای ویان مستعد تبدیل شدن به قطب تولید پوشاک است، یادآور شد: آینده روستای ویان را درخشان می بینم و آن روز دور نیست که کارگران برای کار در کارگاه های تولید پوشاک به ویان می‌آیند و بعدازظهر از روستا خارج می‌شوند و این آینده درخشان مستلزم خوشه صنعتی شدن روستا و نیز پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی پوشاک روستاست.

سخت‌گیری بانک‌ها یکی از مشکلات مهم دیار خیاطان

شیخ‌بابایی یکی دیگر از مشکلات خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک ویان را سخت‌گیری‌ها بانک‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات دانست و گفت: معمولاً روند دریافت تسهیلات کم بهره به قدری سخت و زمان‌بر است که هرگاه نام وام به میان آید تن تولیدکنندگان پوشاک روستای ویان از این روند و سخت گیری های بانک می‌لرزد.

وی با بیان اینکه طولانی شدن روند دریافت تسهیلات با سخت گیری بانک ها موجب شده معمولاً دریافت تسهیلات به اواخر هر سال موکول شود و بهمن تا اسفندماه هر سال اوج کار واحدهای خیاطی و تولید پوشاک روستای ویان است، افزود: تولیدکنندگان پوشاک و خیاطان روستای ویان برای دریافت این تسهیلات پرپیچ و خم طولانی و زمان‌بر در زمان اوج کار خود وقت ندارند که کار خود را رها کنند و در آخر هم‌موفق به دریافت این وام نشوند.

شیخ‌بابایی با تأکید بر اینکه از مسئولان برای حمایت و تسهیل دریافت وام های کم بهره برای تولیدکنندگان پوشاک و خیاطان ویان درخواست مساعدت داریم، یادآور شد: کاهش سخت گیری ها و تسهیل در پرداخت تسهیلات کم بهره توسط بانک ها به اهالی روستای ویان از نقش مؤثری در کاهش مشکلات تولیدکنندگان پوشاک این روستا برخوردار است.

تولید سالیانه میانگین دو میلیون دست پوشاک در دیار خیاطان

وی در ادامه تولید سالیانه پوشاک این روستا را به طور میانگین یک‌ میلیون ۸۰۰ تا دو میلیون دست برشمرد و مطرح کرد: تحقق وام و تسهیلات با نرخ سود پایین و نیز خوشه صنعتی شدن ویان از نقش مؤثری در توسعه تولید پوشاک روستای ویان و تبدیل شدن این روستا به قطب تولید پوشاک برخوردار خواهد بود.

دهیار روستای ویان در ادامه با اشاره به برخی از اقدامات عمرانی، فرهنگی و ورزشی انجام شده این دهیاری در روستا گفت: ۱۵۰۰ مترمربع بسترسازی عملیات خاکی برای خیابان امام حسین(ع) روستای ویان توسط دهیاری روستا در حال اجرا بوده که در طول ۴۳ سال گذشته در بحث بهسازی این خیابان هیچ‌گونه اقدامی نشده بود و با توجه به در حال اجرا بودن بهسازی این خیابان، جدولگذاری و بهسازی ۲۰ کوچه منتهی به خیابان امام حسین(ع) نیز در دست انجام است.

شیخ‌بابایی همچنین از اجرای ۱۵۰۰ متر جدولگذاری از ابتدای سال تاکنون توسط دهیاری روستا خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۰ درصد مساکن روستای ویان با استفاده از تسهیلات بنیاد مسکن مقاوم سازی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگی نیز توسط دهیاری روستا اقدامات مثبتی از جمله برنامه‌های قرآنی انجام شده است، یادآور شد: در حوزه ورزش روستای ویان این دهیاری از ابتدای سال تاکنون تیم فوتبال و والیبال دهیاری را تشکیل داده که ورودی این تیم ها را دهیاری پرداخت کرده و این تیم ها در مسابقات شرکت می‌کنند.

کسب مدال طلا کشوری کاراته ویان

وی در ادامه بیان کرد: روستای ویان در رشته ورزشی کاراته رتبه ‌های ممتازی را دارا بوده و با توجه به اینکه در روستا فضا و باشگاه کاراته نداشتیم، یکی از حسینیه‌های روستا در مجاورت جاده اصلی را تبدیل به باشگاه کاراته کردیم که خروجی این اقدام بسیار عالی بود و در هفته های اخیر هفت نفر از کاراته کاران جوان ویان موفق به کسب چندین مدال کشوری از جمله مدال طلا شدند.

شیخ‌بابایی با اشاره به اینکه متأسفانه روستای ویان دارای خانه ورزش نیست و تجهیزات ورزشی روستا کم است، ادامه داد: در حوزه ورزش هفته گذشته رشته کاراته بانوان روستا نیز راه اندازی و فعالیت آن آغاز شد ضمن اینکه ظرف ماه آینده باشگاه بدنسازی روستا نیز راه اندازی می‌شود.

ارسال روزانه ۲۰ هزار دست پوشاک از ویان به تهران

در ادامه مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان کبودراهنگ در گفت‌وگو با ایسنا، از ارسال روزانه ۲۰ هزار دست پوشاک از روستای ویان به تهران خبر داد و اظهار کرد: روستای ویان از توابع کبودراهنگ معروف به «دیار خیاطان» به عنوان قطب تولید پوشاک بوده که بیش از ۷۰ درصد اهالی آن در زمینه تولید پوشاک فعالیت دارند.

مرتضی افشاری تعداد کارگاه‌ها و واحدهای دارای پروانه کسب تولید پوشاک این روستا را ۲۰۰ واحد برشمرد و افزود: در حال حاضر ۲۰۰نفر از مردان و زنان این روستا دارای مدرک فنی خیاطی هستند که این امر منجر به صدور پروانه کسب برای آنها خواهد شد.

ثبت خوشه صنعتی ویان در دست اقدام و پیگیری است

وی با بیان اینکه عمده تولیدات پوشاک روستای ویان در زمینه تولیدات پوشاک زنانه و مانتو است، گفت: با توجه به فعالیت بیش از ۲۰۰ کارگاه و واحد تولید پوشاک دارای پروانه کسب در این روستا ثبت خوشه صنعتی روستا ضرورت خواهد داشت و این امر مستلزم برخی آیتم‌ها بوده که یکی از آنها وجود حداقل ۲۰۰ واحد دارای پروانه کسب تولید پوشاک خواهد بود که خوشبختانه در حال حاضر روستای ویان به این آیتم مورد نظر رسیده و ثبت خوشه صنعتی ویان در دست اقدام و پیگیری است.

افشاری  ادامه داد: معمولاً به صورت قیچی شده کار از تهران به ویان آمده و در این روستا مراحل مختلف دوخت انجام و پس از پایان کار پوشاک تولید شده دوباره به تهران ارسال می‌شود و اکثریت خیاطان روستا کارگران تهران هستند و برای تهران کار انجام می‌دهند.

وی مطرح کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات عمده و مهم خیاطان، دوزندگان و واحدهای تولیدی پوشاک این روستا مشکل سرمایه در گردش بوده که اگر سرمایه لازم را داشته باشند پارچه خام و برش نخورده مورد نیاز را خود به راحتی تهیه و تأمین کرده و با تجهیزات موجود در کارگاه‌های تولیدی خود از صفر تا ۱۰۰ تولید پوشاک را انجام می‌دهند.

تولیدات پوشاک ویان و کردآباد قابلیت صادرات دارد

وی با اشاره به اینکه تولیدات پوشاک روستای ویان و کردآباد قابلیت صادرات دارد، یادآور شد: روستای کردآباد نیز در همسایگی روستای ویان قطب تولید پوشاک در رده تریکو بوده که ایجاد بازارچه برای این دو روستا از نقش مؤثری در فروش هر چه بیشتر محصولات تولید شده پوشاک آنها برخوردار خواهد بود و حتی می‌تواند زمینه صادرات تولیدات آنها را به سایر کشورهای همسایه فراهم کند.

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان کبودراهنگ خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولیدات پوشاک کارگاه‌های روستای ویان دارای برند ثبت شده نیست که این امر باید توسط کارگاه‌های  متقاضی برند تولید پوشاک روستا با پیگیری لازم انجام شود.

ضرورت ایجاد بازارچه پوشاک، پیگیری خوشه صنعتی ویان، پیگیری برای مرتفع شدن مشکلات سرمایه در گردش و نقدینگی، تسهیل در روند تسهیلات کم بهره و حذف الزام‌ به خرید تجهیزات در پرداخت تسهیلات کم بهره از جمله مطالباتی بود که خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک روستای ویان داشتند.

به گفته تولیدکنندگان پوشاک دیار خیاطان اگر مطالبات، مشکلات و دغدغه های تولیدکنندگان پوشاک روستا مرتفع شود به طور قطع دیگر خیاطان ویان کارگر تهرانی‌ها نبوده و کارفرما و مدیر کار و حرفه خود خواهند بود و در این عرصه اشتغال مناسبی را نیز برای سایر مناطق روستایی فراهم خواهند کرد که برای تحقق این آمال نیازمند حمایت مسئولان هستند تا بتوانند با پشتکار هر چه بیشتر ویان را به قطب تولید پوشاک تبدیل کنند و دیگر کارگر تهرانی‌ها نباشند.

منبع: ایسنا

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *