فرش

فرش دستباف جهان را با برند ایران

درحالی دنیا جهان فرش دستباف را با برند ایران  می‌شناخت که امسال برای اولین بار در ۵۰ سال اخیر ایران مقام سوم را در صادرات فرش دستباف به دست آورد و جا دارد متولیان دست از مدیریت فشل و ناکارآمد برداشته و برای رونق صادرات بیشتر تلاش کنند.

پایگاه خبری دنیای برند، فرش بافی در خراسان جنوبی هنری آمیخته با خلاقیت و طرح و نقش‌های زیباست که افسون رنگ‌ها را به نمایش می‌گذارد.

فرش‌بافی هنر صنعتی به بلندای تاریخ ایران است. رزوگاری نه چندان دور در خانه‌ها دار قالی بود و آوای نقشه خوانی از همه جا به گوش می‌رسد حتی صادرات غیر نفتی ما زمانی فرش بود و طریق رنگ آمیزی را از ما می‌آموختند.

یکی از هنرهای اصیل ایرانی بافت فرش دستبافت است. فرشی که شش قرن است هنرمندان خراسان جنوبی با این هنر دیرینه خو گرفته و بر تاروپود آن گره عشق می‌زنند تا چرخ زندگی‌شان بچرخد. هنری که نسل به نسل منتقل شده و به میراثی جاویدان برای مردمان این سرزمین تبدیل شده است.

هنر سر انگشتان مردمان کویرنشین خراسان جنوبی که روزگاری شهره جهان بود در قالب نقش‌هایی از جنس ریزماهی تا لچک ترنج و خشتی بر تاروپود زده شد تا چشمان خارج نشینان را به خود خیره کند و بر این هنر زیبا انگشت حیرت بر دهان بگیرند.

زمانی این هنر در اوج بود و بیشتر مردمان روستانشین در خراسان جنوبی و حتی در برخی نقاط شهری استان در کنار کشاورزی و دامداری به تولید فرش دستباف مشغول بودند حتی در برخی از خانواده‌ها شغل اصلی مردم همان فرش بافی بود.

حاجی لیلا یکی از بانوان روستانشین خراسان جنوبی از روزهایی که هنر سر انگشتانش تنها منبع امرار معاش خانواده 5 نفره‌اش بود و بازار فرش گرم بود گفت.

وی در گفتگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در روزگار رونق فرش در استان بانوان بعد از اقامه نماز صبح و سلام و صلوات و دود سپند راهی کارگاه قالی بافی می‌شدند تا  روز خود را با بافتن قالی آغاز کنند.

حاجی لیلا افزود: بانوان در کنار بافت قالی با یکدگیر مزاح و بگو بخند داشتند و اگر روزی یکی از همسایه‌ها گرفتاری و مشکلی داشت در همان کارگاه قالی بافی زنان همسایه تمام هم وغم خود را به کار می‌بستند تا گره از کارش باز کنند.

وی عنوان کرد: اما این روزگار به سرعت برق و باد سپری شد آن طور که چند سالی است رکود بر بازار فرش حاکم شده و تعداد زیادی از روستائیان دیگر پشت دارهای قالی نمی‌نشینند چون درآمد چندانی از این راه نصیب آنها نمی‌شود.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

حاجی لیلا تصریح کرد: با رکودی که بر بازار فرش جهان و کشور حاکم است در حال حاضر شاهد رونق آنچنانی در این صنعت نیستیم.

آری حال فرش دستباف این روزها تغییر کرده و آ ن طور که مسئولان می‌گویند افزایش تولید و کاهش تقاضا و عدم پرداخت سهم بیمه از سوی دولت مشکلات زیادی را در این روزهای کرونایی متحمل هنرمندان کرده است.

شرایط پیش رو درحالی رقم خورده که از طرح‌های متولیان در راستای ایجاد بازار فرش دستباف خراسان جنوبی سالها می‌گذرد اما هنوز پیاده نشده و لنگ می‌زند شاید وقت آن رسیده باشد که مسئولان استانی و پایتخت نشین توجه بیشتری به فرش دستباف استان داشته باشند.

اگر روزگار زیادی فرش دستباف ایران در جهان رتبه اول را داشت امسال برای نخستین بار در 50 سال اخیر به رتبه سوم رسیده است و این زنگ خطر برای مسئولانی است که حواسشان به حال ناخوش فرش دستباف نیست.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی به خبرنگار تسنیم گفت: درشش ماه امسال 100 هزار متر مربع فرش دستباف به ارزش تقریبی 90 میلیارد تومان در استان توسط 50 هزارنفر هنرمند بافته شد.

کامیابی مسک با بیان اینکه  صادرات فرش امسال بسیار نامناسب بوده و اعلام نمی‌شود افزود: برای نخستین بار در 50 سال اخیر ایران در جهان رتبه سوم را در صادرات فرش از آن خود کرد و این درحالی است که همیشه رتبه اول را یدک می‌کشید و بر رقبا برتری داشت اما امسال هند و پاکستان ایران را جا گذاشتند.

وی افزود: یکی از مهمترین دلایل کاهش صادارت فرش ایران، تحریم بودن است از آن جایی که همیشه آمریکا یکی از خریداری پر و پا قرص فرش دستباف ایران بود و 25 درصد از فرش‌های تولید شده خراسان جنوبی و یک سوم فرش‌های تولیدی ایران در آمریکا به فروش می‌رفت اما با تحریم‌ها این اتفاق رخ نداد.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی اظهار داشت: مشکلات برگشت پول، پیمان سپاری و مدیریت فشل در فرش دستباف ایران  دست به دست هم داد تا مقام اولی را در صادرات فرش دنیا از دست بدهیم  و این آقایان هیچ کاری انجام ندادند.

کامیابی مسک گفت: وقتی متولی اصلی فرش ایران دست بر روی دست می‌گذارد و با وجود تحریم‌ها و مدیریت مشکل دار نمی‌توان به آن روزهای خوش دیگر فکر کرد.

وی بیان کرد: در روزهای کرونایی تولید فرش دستباف در خراسان جنوبی افزایش یافته اما تقاضا کم شده است. وقتی عرضه زیاد اما تقاضا کم باشد فشار عمده بر روی تولیدکننده است و از سوی دیگر دولت هم در پرداخت حق بیمه فرش بافان همچنان کوتاهی کرده و افزایش و یا تغییری در روند بیمه شدگان نداشته‌ایم.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی با بیان اینکه دو برند فرش استان ثبت جهانی شده که فرش مود و فرش قهستان را شامل می‌شود گفت: باید در بازارهای هدف مسئولان به دنبال بازارهای جدید باشند.

کامیابی مسک عنوان کرد: مسئولان باید نمایشگاه‌های مختلفی را در جهان برگزار کنند تا مشتریهای بیشتری را جذب کنند چرا که با ورود هند، پاکستان، چین و افغانستان کار رقابت سخت‌تر شده و این در حالی است که دنیا فرش دستباف را با نام فرش ایران می‌شناخت.

منبع: تسنیم

همچنین ببینید

19074315 406

از بازدید پشت صحنه سریال «موسی کلیم‌الله (ع)» تا افتتاح ۲۰۰ کانال انتخاباتی

فصل زمستان سال گذشته اتفاقات و حواشی را برای رادیو تلویزیون به دنبال داشت که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *