برند

مظلومیت سوغات بی‌برند یزد در بازار جهانی

پایگاه خبری دنیای برند، یزد تا چندی پیش یک برند ملی بود و در هر نقطه از کشور که سخن از یزدی‌ها به میان می‌آمد، برند سختکوشی و خلاقیت و تدین بر پیشانی این شهر کویری حک می‌شد تا اینکه پنج سال پیش، یزد به واسطه بافت تاریخی کم‌نظیرش ثبت جهانی شد.

در حالی که انتظار می‌رفت یزد جهانی، در جهان اقتصاد و گردشگری بدرخشد، عده‌ای بی‌رحمانه از این برند و اعتبار تنها به نفع خویش استفاده کردند و بی‌توجه به آداب تجارت و ارتباط، نه تنها بر اعتبار یزد اضافه نکردند بلکه به مصرف‌کنندگان ناخلفی تبدیل شدند که تنها به فکر ثروت اندوزی آن هم از نوع مقطعی و گذرا هستند.

صنایع دستی یزد متولی برای دفاع از برند هنرهای خلاقانه یزدی‌ها ندارد

عده‌ای در این میان با بی‌تعهدی سوغات، صنعت و صنایع دستی یزد را تا مرز بدنامی پیش بردند به نحوی که بسیاری از بازارها نه تنها در سطح بین‌المللی بلکه در سطح ملی از دست رفت.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

صنایع دستی یزد همچون سوغات این شهر تاریخی در بازارهای جهانی مظلوم و تنها ماند و از آنجا که صنایع دستی این دیار هیچ متولی برای دفاع از برند هنرهای خلاقانه یزدی‌ها ندارند، بسیاری از هنرها توسط سایر مناطق کشور مصادره شد.

در شرایطی که ترمه به عنوان اصیل‌ترین دست بافته یزدی‌ها در تمام نقاط جهان به نام یزد شناخته می‌شد، طی چند سال اخیر در سایه بی‌توجهی صاحبان این صنعت و متولیان صنایع دستی، مدعی پیدا کرده و شاید اگر این سکوت و بی‌توجهی ادامه پیدا کند، به زودی ترمه را با برند یکی دیگر از شهرهای ایران به دست علاقمندانش برسانند. در شرایطی که ترمه به عنوان اصیل‌ترین دست بافته یزدی‌ها در تمام نقاط جهان به نام یزد شناخته می‌شد، طی چند سال اخیر در سایه بی‌توجهی صاحبان این صنعت و متولیان صنایع دستی، مدعی پیدا کرده و شاید اگر این سکوت و بی‌توجهی ادامه پیدا کند، به زودی ترمه را با برند یکی دیگر از شهرهای ایران به دست علاقمندانش برسانند

این اتفاق چند سال پیش برای بادگیرهای یزد نیز افتاد و در حالی که یزدی‌ها خالق سازه بی‌نظیر بادگیر بودند، اماراتی در صدد ثبت این سازه به نام خود برآمدند.

این شرایط گاه در سایه بی‌توجهی و گاه در سایه سودجویی ایجاد شده و کم‌کم اعتبار و برند یزد تحت تأثیر این دو عامل، خدشه‌دار می‌شود.

در شرایطی که دائم سخن از تولید ۴۵ درصد کاشی و سرامیک ایران در یزد می‌شود، صادرات کاشی‌های نامرغوب به خارج از کشور، اعتبار یزد را در این زمینه بر باد می‌دهد و از دست رفتن اعتبار یعنی از بین رفتن بازارهای داخلی و خارجی.

شاید کسب ثروت طی چند دوره کوتاه اتفاق بیفتد اما در درازمدت، چیزی جز ضرر و بدنامی برای صنعت، سوغات و صنایع دستی یزد باقی نمی‌ماند.

این اتفاقات نامبارک همه در سایه غفلت یزدی‌ها اعم از بخش خصوصی و دولتی و حتی کسبه یزد، از آداب تجارت به ویژه برندسازی رخ داده و تا زمانی که برندسازی به عنوان کاری سطحی و تشریفاتی تلقی شود و تعهد در پس تولید و عرضه نباشد، آسیب‌های جدی دیر یا زود گریبان تولید را در این دیار می‌گیرد.

برندسازی امروز یکی از شاخه‌های مهم علم اقتصاد است و در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا آن را تدریس می‌کنند و الحق و الانصاف در برخی استان‌های کشور ما نیز این موضوع به خوبی جا افتاده تا جایی که شرکت‌ها و تولیدکنندگان نوپا، بازارهای بین‌المللی تولیدکنندگان دارای سابقه ۷۰ ساله را گرفته‌اند.

منبع: مهر

 

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x