آهن

ضرورت مصرف قرص آهن برای بانوان

پایگاه خبری دنیای برند، آهن نقش اساسی در بدن شما بازی می‌کند. اما چرا وجود این ماده برای بدن ضروری است؟ از نقش آن برای سلامتی بدن آگاهی دارید؟ از مزایای وجود آهن کافی در خون به خصوص برای بانوان چقدر اطلاعات دارید؟

با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا شما را با فواید قرص آهن برای بانوان آگاه کنیم.

آهن چیست؟

آهن یک ماده معدنی است که بدن برای تولید گلبول‌های قرمز به آن نیاز دارد. درصورت کمبود آهن، بدن شما قادر نخواهد بود تا تعداد کافی از گلبول‌های قرمز را تولید کند. مهم‌ترین وظیفه آهن در بدن انتقال اکسیژن است. آهن جزء اساسی “هموگلوبین” است که در گلبول‌های قرمز خون قرار دارد و اکسیژن را به بافت‌های مختلف بدن می‌رساند.

این وضعیت باعث به وجود آمدن کم خونی فقر آهن می‌شود. کمبود آهن یا همان کم خونی از مشکلات بسیار شایع مخصوصا در میان خانم‌هاست که عملکرد کلی بدن را تحت تاثیر قرار داده و باعث خستگی و دیگر مشکلات اساسی برای فرد می‌شود.

کم خونی باعث عدم تعادل در کل بدن می شود؛ عدم وجود آهن در بدن منجر به عدم گردش خون مناسب به قسمت‌های مختلف بدن شده و همین امر باعث می شود تا همه اندام‌ها کارایی مناسب خود را نداشته باشند. مصرف مکمل‌های غذایی حاوی آهن، یکی از روش‌های درمانی مهم برای رفع کمبود آهن در بدن و کم خونی است.

فواید مصرف مکمل آهن برای بانوان

 

The necessity of taking iron tablets for women 0 - ضرورت مصرف قرص آهن برای بانوانما مهم‌ترین فواید قرص آهن برای سلامت بدن بانوان و همچنین زیبایی آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

فواید قرص آهن در دوران قاعدگی

روزهای قاعدگی از جمله روزهای سخت و دشوار برای هر خانمی است. زنان در این دوره از نوسانات خلقی، احساس خستگی و ناراحتی رنج می‌برند. خوردن قرص‌های آهن در دوران قاعدگی به کاهش علائم آزار دهنده قاعدگی کمک بسیاری می‌کند. مصرف مکمل بانوان که حاوی ماده معدنی آهن است، باعث کاهش قولنج و دردهای قاعدگی می شود؛ همچنین وضعیت روانی بانوان را در طی این دوره بهبود می‌بخشد.

مصرف مکمل آهن احساس خستگی در دوران قاعدگی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود اگر دچار کم خونی شدید نیستید، روزانه یک قرص آهن مصرف کنید. برای رفع کم خونی شدید، بهتر است دو قرص آهن را، یکی صبح و یکی عصر مصرف کنید. البته توجه داشته باشید که هیچ‌گاه بدون نظر پزشک متخصص، هیچ مکملی را خودسرانه مصرف نکنید. درباره میزان دوز مصرفی نیز با پزشکتان مشورت کنید.

فواید قرص آهن در دوران بارداری و شیردهی

بارداری نیز یکی دیگر از دوره‌های دشوار زندگی هر زنی است، زیرا بانوان در این دوره نیاز به توجه بیشتری دارند و باید گروه‌های بیشتری از عناصر و ویتامین‎ها را برای حفظ سلامتی خود و جنین مصرف کنند. کمبود آهن یکی از مشکلات شایع برای بانوان باردار است. از آنجا که جنین از عناصر و ویتامین‌های موجود در بدن مادر تغذیه می‌کند، این امر باعث کمبود املاح و ویتامین‌های بدن مادر که مهم‌ترین آن‌ها آهن است، می‌شود.

بنابراین مصرف قرص آهن برای خانم‌های باردار از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که کمبود آهن در زنان باردار باعث ناهنجاری‌های جنین می‌شود. یکی از مهم‌ترین خطرات کمبود آهن در مادر باردار، زایمان زودرس است. همچنین مادران هنگام زایمان به دلیل خون زیادی که از دست می‌دهند، ممکن است دچار کم خونی بعد از زایمان شوند.

توصیه می‌شود خانم‌های باردار، از ماه چهارم تا تاریخ تولد فرزندشان روزانه قرص آهن را مصرف کنند. حتی اگر بعد از زایمان هم از کم خونی رنج می‌برید، به طور روزانه این مکمل را به ویژه در دوره شیردهی مصرف کنید؛ زیرا همچنان کمبود آهن در بدن مادر ممکن است روی سلامتی فرزند او تأثیر بگذارد. چرا که سلامت بدن نوزاد در ۶ ماه اول زندگی‌اش، کاملاً به شیر مادر بستگی دارد.

فواید قرص آهن برای سلامتی و زیبایی موها

فقر آهن یکی از علل شایع ریزش مو است. درست مانند سایر اشکال ریزش مو، شما معمولاً با مشاهده چند تار موی اضافی بر روی برس مو، بالش خود، یا در ریزش موی حمام بعد از شستن موهای خود، متوجه ریزش مو ناشی از کمبود آهن خواهید شد. با ریزش شدید مو ناشی از کمبود آهن، زمانی که موهایتان خیس است و در ناحیه ای با نور روشن ایستاده اید، ممکن است بیشتر متوجه پوست سر خود شوید.

بیشتر ریزش موی ناشی از کمبود آهن دائمی نیست. بهترین راه برای درمان ریزش مو، رسیدگی به علت اصلی مشکل است. اگر فکر می‌کنید ریزش موی شما به کمبود آهن مربوط می‌شود، برای اندازه گیری سطح آهن با پزشک مشورت کنید.

برای رشد مجدد مو در اثر کمبود آهن، استفاده از رژیم غذایی است که در آن آهن به وفور یافت می‌شود. غذاهایی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی قزل آلا، ماهی تن، صدف و تخم مرغ کامل همگی منابع عالی آهن در رژیم غذایی هستند. همچنین مقادیر زیادی آهن در مغزها، دانه‌ها، کلم بروکلی، توت‌ها، سبزیجات تیره و برگ‌دار، توفو و حبوبات وجود دارد.

پزشک شما همچنین ممکن است استفاده از مکمل آهن را برای دریافت آهن بیشتر بدون نیاز به تغییرات اساسی در رژیم غذایی خود توصیه کند. شما برای تهیه این مکمل می‌توانید بدون مراجعه حضوری به داروخانه، از داروخانه اینترنتی معتبر و مطمئن مانند داروخانه آنلاین دارو دات کام محصول خود را به راحتی و بدون دردسر سفارش دهید.

فواید قرص آهن برای پوست و ناخن

کمبود آهن در بدن باعث بروز مشکلات مختلف پوستی می‌شود. عوارض پوستی زیر همگی ناشی از کمبود آهن در بدن است:

  • خشکی پوست
  • تیرگی پوست
  • جوش زدن صورت
  • رنگ پریدگی پوست
  • بروز زخم دهان و یا زخم گوشه لب
  • بروز خارش شدید در پوست

در صورت مصرف مواد غذایی حاوی آهن در برنامه غذایی روزانه تان، یا مصرف قرص آهن تحت نظر پزشک، می‌توان از تمامی این عارضه‎های پوستی که زیبایی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، جلوگیری کرد.

فواید قرص آهن برای افزایش قدرت و نشاط

کمبود آهن باعث می‌شود بدن دچار بی حسی دائمی و عدم توانایی انجام هرگونه فعالیت شود. مثلا ممکن است شما در هنگام انجام یک کار ساده روزمره احساس سرگیجه و خستگی کنید. اگر احساس عدم تحرک دائمی می‌کنید، باید آزمایش کم خونی انجام دهید و در صورت مبتلا به کم خونی مصرف مکمل‌های غذایی را شروع کنید.

هشدار مهم

مصرف آهن برای همه افراد مناسب نیست و اگر مطمئن نیستید که کمبود آهن دارید یا نه، نباید آن را به صورت خود سر مصرف کنید. یک بیماری ژنتیکی به نام هموکروماتوز وجود دارد که باعث می‌شود بدن شما آهن بیشتری را در ارگان‌ها و بافت‎های مختلف ذخیره کند.

حدود یک نفر از هر ۲۰۰ نفر در کشورهای توسعه یافته، ژن هموکروماتوز را دارد و در صورت مصرف مکمل‌های آهن، سطح یکی از پروتئین‌های حاوی آهن به نام فریتین در خون به میزان خطرناکی بالا می‌رود. خوشبختانه، یک آزمایش خون فریتین ساده می تواند تعیین کند که آیا شما احتمالاً مستعد اضافه بار آهن هستید یا خیر.

 

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

فولاد

صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری زنجیره فولاد ۱۴۰۲

پایگاه خبری دنیای برند، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار کامل حجم و ارزش صادرات سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *