کبریت توکلی

تلاشهای موفق ترین صنعتگر ایران از دیار آذربایجان

پایگاه خبری دنیای برند،شهرام صادق‌زاده: حوزه صنعت از جمله مهم ترین عرصه ها در جهت رشد و پیشرفت جوامع به شمار می رود و بر اساس کارآمدی و پویایی این بخش، اثرگذاری کشورها در جامعه بین‌الملل ارزیابی می‌شود.

به همین منظور می‌توان با الگو گرفتن از صنعتگران موفق آذربایجانی به یک نقشه راه درست و با هدف دست یافت و اینگونه جایگاه کشور را در نظام جهانی ارتقا بخشید.
جامعه ما از سال‌های دور شاهد کم لطفی به بزرگترین کارآفرینان ایران از جمله “محمدتقی توکلی” بود، جایی که ایران نتوانست قدر و قیمت این عزیزان را بشناسد!
به باور کارشناسان اقتصادی، “توکلی” یک برند ملی صنعت ایران است که اگر برخی موانع در راه او ایجاد نمی‌شد می‌توانست حوزه صنعت کشور را جهانی نماید!
25aa - تلاشهای موفق ترین صنعتگر ایران از دیار آذربایجانعدم قدردانی رسمی از کوشش‌های مخلصانه توکلی برای پیشرفت صنعت!
متاسفانه خبر ناگوار درگذشت محمدتقی توکلی، فعال حوزه صنعت در بیمارستان شمس‌ تبریز که دو سال پیش در چنین ایامی اتفاق افتاد موجی از ناراحتی در بین مردم و افکار عمومی تبریز، آذربایجان و ایران را برانگیخت.
به گفته پیشکسوتان صنعت، رفتار‌های ناشایست مقطعی با ایشان از جمله مصادره کارخانه کبریت‌سازی بدون تشریفات و طی‌ هر نوع دادرسی در دهه ۶۰ و عدم قدردانی رسمی از باب کوشش‌های مخلصانه اش برای آبادی و صنعتی‌ سازی کشور، بر میزان این اندوه افزود.
کبریت توکلی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کبریت ایران و جهان است که بیش از یک قرن سابقه دارد لذا به خاطر قدمت کبریت توکلی، شعار “کبریت بی خطر” که روی جعبه های کبریت این شرکت درج می شد، وارد فرهنگ عامه ایران شده و گاهی افراد و اشیای بی‌خطر و کم‌اثر را کبریت توکلی می نامیدند.
این بر ما سنگین می آید که این افراد را که سالها برای این کشور و مردم زحمت کشیدند و هر یک نقش بزرگی در رشد اقتصادی داشتند را قدر ندانیم، مالکِ برند کبریت توکلی یکی از افتخارات ۱۰۰ سال اخیر است.
25aa - تلاشهای موفق ترین صنعتگر ایران از دیار آذربایجانسایه تلاش های این بزرگمرد همه این چرخ های صنعت در یک جا بنام تبریز گرد آمده اند.
مرحوم تقی توکلی بزرگترین نقش را در تولد و رشد صنعت نوین آذربایجان و به خصوص تبریز داشته است.
بیشتر مردم بزرگترین کار ایشان را همانا احداث کارخانه عظیم ماشین سازی تبریز می دانند که در سال ۱۳۴۵ در منطقه صنعتی غرب تبریز احداث شد که سال هاست این کارخانه مادر صنعتی چون ستاره پرفروغی در آسمان صنعت می درخشد.
احداث این کارخانه مادر، تحولی عظیم در منطقه و کشور به وجود آورد و بنیان صنعتی شدن تبریز و کشور را بنا نهاد لذا بعداً از این مادر صنعت، بسیاری از کارخانه های استراتژیک و تاثیرگذار تبریز مانند کمپرسورسازی، پمپیران، نساجی، هاکسیران، موتوژن، ریخته گری ماشین سازی و گسترش صنایع ریلی منشعب شدند که مرحوم توکلی در بنیانگذاری همه این کارخانه ها نقش سازنده و تاثیرگذاری داشت.
او در بنیانگذاری کارخانه بی همتای تراکتورسازی تبریز هم که می توان از آن به عنوان یک شهر صنعتی نام برد نقش بسزایی داشته اند و همچنین کارخانه ایدم که کیفیت محصولات آن زبانزد خاص و عام است.
امروزه هر یک از این کارخانه ها خود به تنهایی یک قطب صنعتی برای شهر تبریز محسوب می شوند در حالی که در سایه تلاش های این بزرگمرد همه این چرخ های صنعت در یک جا بنام تبریز گرد آمده اند.
25aa - تلاشهای موفق ترین صنعتگر ایران از دیار آذربایجانتوکلی همچنان بزرگترین تولیدکننده کبریت بی خطر ایران
شادروان محمدتقی توکلی از بانیان اصلی صنعت ماشین‌ سازی تبریز و کوچکترین فرزند پسر حاج تقی توکلی، مالک و بنیان‌گذار کارخانه کبریت توکلی تبریز بود.
پدر او پس از مهاجرت به تبریز با توجه به اینکه در قفقاز با تولید کبریت آشنایی پیدا کرده بود، در سال ۱۲۹۷ اولین کارگاه و کارخانه تولید کبریت را راه‌اندازی کرد و از آن پس به تقی کبریت‌ساز توکلی مشهور شد.
پس از درگذشت تقی توکلی در سال ۱۳۳۷، پسرش “محمدتقی” که تحصیل کرده آمریکا بود سکان هدایت کارخانه کبریت‌سازی را در دست گرفت و آن را توسعه داد.
محمدتقی توکلی در سال ۱۳۴۲ به این فکر افتاد که با دورریز چوب‌های کارخانه کبریت‌سازی، کار مفیدی می توان انجام داد و همین موضوع به راه اندازی نخستین کارخانه کابینت‌سازی و تولید نئوپان را منجر گردید.
در سال ۱۳۴۷ محمدتقی توکلی به فکر راه‌اندازی کارخانه ماشین‌سازی در تبریز افتاد و این مهم را به مسئولان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پیشنهاد داد و در نهایت با تلاش او این کارخانه با همکاری کشور چکسلواکی راه‌اندازی شد.
نکته جالب توجه اینکه مرحوم محمدتقی توکلی در واپسین سالهای عمر درخشان خود در یک گفتگوی کوتاه اعلام کرده بود: کارخانه کبریت سازی توکلی با تولید سالانه ۱۰ میلیارد جعبه کبریت، بزرگترین تولیدکننده کبریت در جهان است.
محمدتقی توکلی که پس از پدرش مدیریت این کارخانه را بر عهده داشت در ۱۸ دی ۱۳۹۷ به علت کهولت سن در ۸۷ سالگی در تبریز درگذشت…
منبع: تبریزمن

همچنین ببینید

پرورش ماهیان خاویاری

فعالیت سه مزرعه پرورش ماهیان خاویاری دارای برند در روستای قره‌سوی آستارا

پایگاه خبری دنیای برند، شهرستان مرزی بندر آستارا یکی از قطب‌های پرورش انواع ماهیان خاویاری …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x