برند گردشگری

شاهچراغ(ع)؛ برند گردشگری مذهبی جنوب ایران

پایگاه خبری دنیای برند، حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، به راستی نگین گردشگری زیارتی و مذهبی در فارس و جنوب ایران به شمار می‌رود و همه ساله، زائران پرشماری از اقصی نقاط ایران و دیگر کشورهای جهان به زیارت بارگاه ملکوتی این امامزاده واجب التکریم مشرف می‌شوند.

شیراز، به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری در ایران اسلامی محسوب می‌شود، هر سال در زمان‌های مختلف به ویژه ایام نوروز، میزبان گردشگران و زائران فراوانی از سراسر کشور و دیگر نقاط جهان بوده و حرم‌های مطهر امامزادگان والامقام، خاصه حضرت احمدبن موسی الکاظم(ع)، در این بین جزو مقاصد اصلی همه مسافران سفر کرده به این دیار است.

امسال نیز که بعد از ۲ سال، به واسطه بهبود وضعیت شیوع بیماری کرونا، گردشگری در ایام نوروز رونقی دوباره به خود دید، حرم‌های احمدی و محمدی(ع) نیز میزبان خیل عظیم زائران و مجاورانی بود که بارگاه ملکوتی حرم‌های مطهر امامزادگان را نقطه امن و امان و سرآغاز خوش یمن برای شروع سالی جدید می‌دانند.

نوروز ۱۴۰۱ و اولین بهار از قرن جدید شمسی، با تدابیر اندیشیده و برنامه‌های پیش‌بینی شده از سوی تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، بارگاه ملکوتی حضرت شاهچراغ(ع) در وقت تحویل سال، میزبان بیش از یکصد هزار نفر از زائران و مجاوران این امامزاده عظیم الشان بود.

علاوه بر برنامه‌های پیش بینی و اجرا شده در زمان تحویل سال که با همراهی و استقبال عاشقان ولایت و امامت در شهر راز همراه بود، زائران و مجاوران طی ایام تعطیلات نوروزی از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی متنوعی در هنگام زیارت بارگاه قدسی احمدبن موسی(ع) برخوردار شدند.

فعالیت ۲۴ ساعته حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم، شاهچراغ(ع)، موجب شد تا عاشقان اهل بیت(ع) اعم از زائران و مجاوران این حرم شریف، با خیالی آسوده و در فضایی امن به زیارت برادر بزرگ حضرت ثامن الحجج(ع)، مشرف شده و از این مکان ملکوتی و بارگاه دل آسای، بهره معنوی کافی را ببرند.

Shahcheragh AS Religious tourism brand of southern Iran 01 - شاهچراغ(ع)؛ برند گردشگری مذهبی جنوب ایرانمعاون فرهنگی، اجتماعی و تبلیغات آستان مقدس شاهچراغ(ع) با اشاره به برپایی پنج ایستگاه خدمات‌رسانی در صحن‌های این حرم مطهر، گفت: ۲ ایستگاه پیرامون موضوعات مرتبط با خانواده،جوانان و تربیت کودکان، به زائران مشاوره می‌دهند و سه غرفه کتاب نیز با محوریت کتب معارف و سبک زندگی اسلامی دایر شده است.

طلایی، پیرامون مراسم تحویل سال نو در آستان مقدس گفت: مراسم تحویل سال ۱۴۰۱، با شکوه فراوان و حضور بیش از یکصدهزار نفر از زائران، همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء و اجرای برنامه های متنوعی همچون نورافشانی، آیین نقاره زنی و سخنرانی و قرائت ادعیه برگزار و به صورت زنده از شبکه های ۲ سیما، قرآن و فارس پخش شد. پیش از سال تحویل تا بعد از این مراسم، قریب ۱۵۰ هزار نفر به حرم مطهر مشرف شدند.

وی در تشریح برنامه های فرهنگی حرم مطهر در ایام نوروز، به مسابقه اینترنتی «دقایقی با قرآن» اشاره و اضافه کرد: در مرکز دارالقرآن، هر روز کلاس قرائت و محفل انس با قرآن کریم برگزار می شود. در حرم مطهر نیز دوشنبه های قرآنی(کرسی تلاوت کلام الله مجید)  از ساعت ۱۶ با حضور قاریان و حافظان برتر استان فارس برپا است.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی “سبک زندگی قرآنی” با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه طی روزهای مختلف ویژه خواهران در این حرم مطهر، گفت: سه غرفه کتاب نیز با محوریت کتب معارف و سبک زندگی اسلامی در صحن حرم مطهر دایر شده و پذیرای زائران و مجاوران است و اِنشاالله به زودی غرفه های کتاب به صورت دائمی در حرم مطهر، ارائه خدمت خواهند کرد.

طلایی پیرامون برنامه های تدارک دیده شده برای کودکان، به برپایی غرفه کودک اشاره کرد و گفت: این غرفه با محوریت ارائه سرگرمی های اسلامی برای کودکان، فعالیت می کند. در این مکان با هدف ترویج و اشاعه مکارم اخلاقی بین کودکان همچون احترام به پدر و مادر، ایثار، صداقت و آشنایی آینده سازان فردا با فضایل و مناقب حضرت احمدبن موسی (ع) ، ویژه برنامه های مختلفی همچون نقاشی، اوریگامی و بازی های مختلف همراه با اهدای جایزه، توسط کارشناسان بخش کودک حرم مطهر اجرا شده است.

وی از خدمات‌رسانی شبانه‌روزی خادمان این حرم برای تامین رفاه حال زائران، بهداشت مناسب و ایجاد و حفظ آرامش و نظم سخن گفت و افزود : روزانه در نوبت ظهر و عصر ۵۰۰ خادم رسمی و افتخاری و در نوبت شب ۱۰۰ خادم‌یار به زائران خدمات ارائه می‌دهند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و تبلیغات آستان مقدس شاهچراغ (ع) گفت: همچنین به منظور امنیت سلامت زائرین که به زیارت بارگاه سراسر نور حضرت شاهچراغ (ع) مشرف می‌شوند، ایستگاه تمام وقت اورژانس و واحدهای امداد پزشکی در فضای متبرک حرم، درنظر گرفته شده است.

‌طلایی به ارائه خدمات دارالشفاء خیریه آستان مقدس شاهچراغ (ع) در تعطیلات نوروزی به زائران و مجاوران حرم مطهر در حوزه‌های مختلف پزشکی اشاره و اضافه کرد: درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی این آستان مقدس در زمینه‌های ویزیت پزشک و اورژانس، دندانپزشکی، رادیولوژی، آزمایشگاه نوار قلب ، جراحی‌های سرپایی و تزریقات به مراجعه کنندگان ارائه خدمت می‌کند.

او همچنین گفت: موزه آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) با بیش از شش هزار شیء با ارزش اعم از سفالینه ها، انواع سکه‌های قدیمی، ابزار و ادوات کهن، قرآن‌های نفیس و ارزشمند خطی و مدال‌های اهدایی قهرمانان ورزشی همه روزه پذیرای علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و تبلیغات آستان مقدس شاهچراغ (ع)، ایجاد سایبان در حیاط حرم برای زائران، برپایی غرفه کودک، تدارک سالن امانت زائران، تعویض فرش‌های مستعمل با نو، رپایی سه سفره بزرگ هفت سین، برپایی ایستگاه خدمات رسانی پیرامون موضوعات مرتبط با خانواده، جوانان و تربیت کودکان و پاسخگویی به مسائل دینی، راه اندازی رادیو حرم در ایام نوروز در دو نوبت صبح و بعد از ظهر با اجرای برنامه‌های متنوع با موضوعات مختلف مذهبی، احکام، مناجات، زیارت و زندگی حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام از اقدامات این آستان مقدس عنوان کرد.

طلایی با تأکید بر حفظ آرامش زائران بیان کرد: خودروهای برقی و ویلچر با حضور خادمان زائر بر نیز در بدو ورودی حرم (از صحن باب الرضا و باب الجواد) آماده جابه جایی زائران، افراد سالمند و خانواده‌ها هستند.

برابر اعلام روابط عمومی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، از ابتدا تا صبح روز نهم فروردین، بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار زائر، به زیارت این بارگاه ملکوتی مشرف شده‌اند.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

منبع: ایسنا

همچنین ببینید

پلتفرم ایکس

مهلت دادگاه عالی برزیل به پلتفرم ایکس

ک دادگاه عالی در برزیل تا روز جمعه به پلتفرم ایکس مهلت داده توضیح دهد چرا به طور کامل از دستورات برای مسدودسازی برخی حساب های کاربری پیروی نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *