کاتالوگ سرویس

راه‌اندازی سامانه فراداده و کاتالوگ سرویس

پایگاه خبری دنیای برند، مدیر پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین کشور از راه‌اندازی سامانه فراداده و کاتالوگ سرویس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خبر داد.

به گزارش شاتا به نقل از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، امید اردبیلی گفت: در حال حاضر طیف وسیعی از اطلاعات و داده‌ها در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور موجود و این اطلاعات نیازمند طبقه‌بندی، نگهداری و اشتراک گذاری است.

به گفته مدیر پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین کشور، پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین در سامانه جدیدی که تحت عنوان “سامانه فراداده و کاتالوگ سرویس” (csw.ngdir.ir) نامگذاری شده، اطلاعات موجود در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، اعم از اسناد توصیفی، اطلاعات مکانی، پایگاه داده، نرم‌افزار و چند رسانه را به صورت طبقه‌بندی شده و مکانی نگهداری و با توجه به سیاست حاکم ارایه می‌کند.

اردبیلی ضمن اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، خاطرنشان کرد: پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین در نظر دارد تمام توان خود را همانند سال‌های گذشته به منظور ارتقا بسترهای مناسب اشتراک‌گذاری داده‌ در حوزه علوم زمین و معدن به کار گیرد و با پشتیبانی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، گام مهمی در توسعه بخش معدن با افزایش بهره‌وری عملیاتی و اقتصادی بردارد.

وی با تأکید بر این‌که پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین همواره در چارچوب مجوزهای قانونی ارائه شده برای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور عمل می‌کند، تصریح کرد: یکی از این مجوزهای قانونی، بند “د” ماده ۲۱ قانون برنامه چهارم مبنی بر بهبود و گسترش سیستم‌های اطلاع رسانی، توسعه و گسترش پایگاه ‌داده‌های علوم زمین به‌منظور دسترسی سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به اطلاعات موردنیاز‌ توسط دولت است.

اردبیلی ادامه داد: بر همین اساس سامانه فراداده و کاتالوگ سرویس به مرحله اجرا رسانده شد تا کاربران به سهولت و با صرف زمان اندک به طیف گسترده‌ای از اطلاعات موجود در سازمان ‌زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور دسترسی داشته باشند.

مدیر پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین کشور در ادامه درباره فعالیت‌های مجموعه متبوع خود گفت: پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین کشور با راه‌اندازی، توسعه و به روزرسانی سامانه‌های مکان‌محور در نظر دارد تا اطلاعات و داده‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور را در بستری مناسب ارائه نماید.

وی افزود: سامانه “فراداده و کاتالوگ سرویس” به صورت جامع این امکان را به کاربران می‌دهد تا با ابزارهای پیشرفته جستجو و همچنین جستجوی یک محدوده مکانی مشخص، آمار اطلاعات موجود در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور را در مورد آن محدوده بر اساس نوع، اعم از توصیفی یا مکانی (نقشه، گزارش…) و یا موضوع دریافت نموده و به منظور دسترسی به داده های مورد نیاز بر اساس سیاست های تعریف شده از سوی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اقدام نمایند. شایان ذکر است؛ سامانه فرداداده با ارائه مکانیزم ایجاد شناسنامه برای داده‌ها، همراه با مدیریت فرآیند تهیه و تولید داده‌، مانع از هرگونه دوباره‌کاری گردیده و یک دستاورد بزرگ در حیطه ارائه داده‌های علوم‌زمین به شمار می‌رود.

همچنین ببینید

Img20240417101430478 310x165 - دومین دوره رویداد بین المللی «کرمان آیدکس» از 24 اردیبهشت برگزار می شود

دومین دوره رویداد بین المللی «کرمان آیدکس» از ۲۴ اردیبهشت برگزار می شود

رویداد بین‌المللی «کرمان آیدکس» می‌کوشد با فراهم‌سازی زمینه گفت‌وگو بین بخش خصوصی واقعی، اندیشمندان و …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x