لکه برداری از فرش

لکه برداری از فرش با سرکه و جوش شیرین در خانه

پایگاه خبری دنیای برند، برخی اوقات ممکن است فرش شما دچار لکی شود که برای لکه برداری از آن میتوانید از روش شستشوی فرش با سرکه و جوش شیرین استفاده کنید.

بروز لکه روی اثاثیه منزل امری اجتناب ناپذیر است. آب میوه، لکه های روغن، شربت و چای، همگی به نوعی راه خود را روی فرش پیدا می کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است پاک کننده تخصصی گران قیمت برای پاک کردن آن ها در دسترس نداشته باشید. نکته مثبت اینجاست که استفاده از پاک کننده های خانگی در نظافت، مانند شستشوی فرش با سرکه می توانند تاثیر شگرفی داشته باشد.

مزایای شستشوی فرش با سرکه و جوش شیرین

با گذشت زمان، فرش ها بوی بدی پیدا می کنند و جوش شیرین در بیرون کشیدن بوها از الیاف فرش بسیار موثر است. با این حال، جوش شیرین جادو نمیکند! بنابراین اگر فرش به بوهای تند همچون بوی ناشی از ریختن لبنیات روی فرش آغشته شده، تنها راه حل شستن کامل فرش با شوینده های مخصوص است.

برای از بین بردن بو، یک لایه ضخیم از جوش شیرین را روی ناحیه آسیب دیده بپاشید. از ۶۰ دقیقه تا ۲۴ ساعت آن را روی فرش بگذارید. سپس آن را جاروبرقی بکشید. هر چه جوش شیرین بیشتر روی فرش بماند، بوی بیشتری جذب می کند. حتی اگر جوش شیرین را تنها ۶۰ دقیقه روی فرش باقی بگذارید، برخی از بوها را از بین می برد.

برای افزایش اثر جوش شیرین می توانید آن را با سرکه مخلوط کنید. دو فنجان آب گرم را با یک قاشق غذاخوری سرکه و یک قاشق چایخوری جوش شیرین در یک بطری اسپری مخلوط کنید. آن را به خوبی تکان دهید و اجازه دهید مخلوط از حباب زدن متوقف شود. به آرامی روی لکه اسپری کنید. لکه و بوی بد پس از خشک شدن کامل ناحیه از بین می رود.

در چه صورت فرش را با سرکه بشوییم؟

سال هاست که مردم از سرکه برای پاک کردن انواع لکه ها از قسمت های مختلف خانه خود استفاده می کنند. این ماده در کنار جوش شیرین و نمک جزو محبوب ترین درمان های خانگی است. این می تواند فرش، مبلمان، سطوح شیشه ای و بسیاری موارد دیگر را تمیز کند. البته اثربخشی آن به لکه و جنس فرش بستگی دارد.

جالب است بدانید در قالیشویی ها، از سرکه و جوش شیرین هم برای برطرف کردن برخی از لکه ها استفاده میشود.

 قبل از استفاده از سرکه، مواد جامد را از روی فرش بردارید. همچنین قبل از ریختن سرکه روی آن، حتماً تمام مایعات را با یک حوله جذب کنید. سرکه را کم کم اسپری کنید و با دستمال تمیز پاک کنید. این کار را هر چند بار که دوست دارید تکرار کنید اما مطمئن شوید که پس از اتمام کار اجازه دهید فرش خشک شود.

چه لکه هایی از فرش با سرکه پاک میشود؟

سرکه خاصیت لکه زدایی بالایی دارد. اگر می خواهید نتایج ملموس تری از شستشوی فرش با سرکه به دست آورید، از دستگاه بخارشوی استفاده کنید. بخار شوی ها معمولا محفظه ای برای افزودن مواد شوینده دارد، می توانید به جای مواد شوینده از سرکه استفاده کنید و از نتیجه شگفت زده شوید.

اگر در حین انجام این کار کل اتاق بوی سرکه گرفت، تعجب نکنید. با خشک شدن فرش، بو به سرعت ناپدید می شود. بنابراین نگران نباشید. نیازی به آبکشی فرش نیست.

اگرچه شستن فرش با سرکه روشی موثر برای تمیز کردن فرش است، اما ممکن است به رنگ آن آسیب وارد کند. بخش کوچکی را روی یک ناحیه پنهان که چندان قابل مشاهده نیست آزمایش کنید. یک حوله را با سرکه خیس کنید و چند دقیقه روی سطح بمالید. حدود ۲۴ ساعت صبر کنید تا ببینید آیا تغییری در بافت یا رنگ ایجاد می شود یا خیر.

Removing carpet stains with 1 - لکه برداری از فرش با سرکه و جوش شیرین در خانهمراحل شستشوی فرش با سرکه بدون آسیب به فرش

برای شستشوی فرش با سرکه مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

۱- جارو زدن

قبل از شروع هر فرآیند تمیز کردن، باید اطمینان حاصل کنید که هیچ گرد و غبار یا زباله ای روی سطحی که در تمیز کردن آن هستید وجود ندارد. اگر مایعی را روی فرش گرد و خاکی بمالید، ممکن است آن را بیشتر لکه دار کنید. به همین دلیل است که ابتدا باید آن را جاروبرقی بکشید. جلو و پشت فرش خود را به طور کامل و در همه جهات جاروبرقی بکشید. این کار تمام گرد و غبار و کثیفی را از بین می برد و به شما امکان می دهد روی از بین بردن لکه تمرکز کنید.

۲- آماده سازی محلول

کار بعدی که در شستشوی فرش با سرکه باید انجام دهید این است که محلول مناسبی ایجاد کنید که فرش شما را تمیز کند. این موضوعی است که باید به آن توجه خاصی داشته باشید. زیرا مقدار زیاد سرکه ممکن است به فرش آسیب برساند و مقدار کم ممکن است اصلاً کاری انجام ندهد.

سه یا چهار فنجان سرکه سفید را با آب گرم و صابون ظرفشویی ملایم در یک سطل ترکیب کنید. مطمئن شوید که محلول را روی قسمت کوچکی از فرش آزمایش کنید. فقط برای بررسی اینکه آیا به رنگ یا سطح فرش شما آسیب می رساند یا خیر.

۳- شستشو

برای این کار می توانید از پارچه نرم یا برس استفاده کنید. یک اسفنج نیز می تواند مفید باشد. اما باید اسفنجی باشد که ریزش نداشته باشد. آن را در سطل محلولی که درست کرده اید فرو کنید و با حرکات خطی به آرامی لکه را بشویید. حتما در جهت خواب فرش حرکت کنید.

اگر بخواهید کل فرش خود را تمیز کنید ممکن است کمی طول بکشد. اگر چنین است، حاشیه های کنار فرش را نیز تمیز کنید. صبور باشید و هر چند بار که لازم است به آرامی از یک سر به سر دیگر بروید.

۴- آبکشی

آبکشی مرحله ای است که نباید فراموش کنید. اگر تمام محلول سرکه را نشویید، ممکن است لکه ای حتی بزرگتر از لکه ای که پاک می کردید ایجاد شود.

بهترین کار این است که فرش را بیرون بیاورید و با استفاده از شلنگ آن را با آب جاری بشویید. آبکشی کنید تا جایی که هیچ محلولی در فرش باقی نماند. اگر این گزینه امکان پذیر نیست، می توانید آن را در داخل خانه نیز بشویید. به سادگی از یک پارچه تمیز استفاده کنید. آن را در آب تمیز فرو ببرید و با حرکت مشابهی که محلول سرکه را روی فرش اعمال کردید، اینک دستمال خیس را بکشید.

۵- خشک کردن

خود آب فرش را لکه دار می کند و در همه جای آن آثار زرد رنگی باقی می گذارد. حتی ممکن است بو نیز ایجاد کند. برای خشک کردن فرش، اگر می توانید آن را بلند کنید و در جایی آویزان کنید تا خشک شود. بهترین کار این است که اگر هوا گرم و آفتابی است بگذارید بیرون خشک شود. نور خورشید هر نوع فرشی را به سرعت خشک می کند. هر از گاهی آن را بررسی کنید تا ببینید احساس خشکی می کنید یا خیر. آن را از یک طرف به طرف دیگر برگردانید تا مطمئن شوید که همه جا کاملا خشک شده است.

اگر نمی‌توانید آن را بیرون بگذارید، پنجره‌ها را باز کنید تا مقداری هوا در اتاقی که فرش در آن قرار دارد گردش کند. استفاده از چند فن یا پنکه برای کمک به خشک شدن سریع نیز ایده خوبی برای خشک کردن داخل خانه است.

این مطلب، خبر آگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

Creating a beautiful and practical environment for the balcony 310x165 - ایجاد محیطی زیبا و کاربردی برای بالکن

ایجاد محیطی زیبا و کاربردی برای بالکن

پایگاه خبری دنیای برند، بالکن همچون تکه‌ای از طبیعت در آغوش خانه، واحه‌ای از آرامش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *