آثار ملی

ثبت ۱۳ کاروانسرای استان مرکزی در فهرست آثار ملی

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: از ۲۰ کاروانسرای تاریخی در این استان نام ۱۳ مورد از آن ها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

پایگاه خبری دنیای برند، مصطفی مرزبان با بیان اینکه ۱۳ کاروانسرای تاریخی این استان دارای داشته‌های غنی معماری و کاربری خاص در برهه‌های تاریخی پیشین هستند، افزود: مالکیت این بناهای تاریخی خصوصی، اوقافی، میراث فرهنگی و عام‌المنفعه است.

وی ادامه داد: ️سیاست وزارت میراث فرهنگی بر حفظ کاروانسراها و جلوگیری از تخریب آن‌ها است و در این راستا از جذب سرمایه‌گذار برای مرمت‌های اولیه و تغییر کاربری این اماکن تاریخی استقبال می‌شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: استان مرکزی به‌واسطه قرار گرفتن بین شمال و جنوب و غرب و شرق کشور به عنوان منطقه حائل و بینابینی، نقش مهمی در ارتباطات منطقه‌ای داشته است.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

مرزبان افزود: بر این اساس کاروانسراهایی در راه‌ها ساخته‌شد که قدیمی‌ترین کاروانسرا در استان مرکزی به راه بزرگ خراسان یا راه ابریشم معروف است.

به گفته وی، ۲۰ کاروانسرای تاریخی که در استان شناسایی شده قدیمی‌ترین آنها کاروانسرای حمزه‌آباد و کاروانسرای حاجی‌آباد در شهرستان زرندیه در مسیر راه بزرگ خراسان هستند. ️

مرزبان یادآور شد: تاکنون ۱۳ کاروانسرای استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند و در سال‌های اخیر دو کاروانسرای دودهک در شهرستان دلیجان و کاروانسرای ورده در شهرستان زرندیه توسط بخش خصوصی مرمت و بازسازی شده و آماده بهره‌برداری با کاربری گردشگری قرار گرفته‌اند.

منبع: مهر

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *