برند اپل

انتقال سریع تولیدات برند اپل به خارج از چین

پایگاه خبری دنیای برند، تولیدکنندگان چینی محصولات اپل احتمالا سریع‌تر از آنچه بسیاری از ناظران انتظار دارند، ظرفیت تولید را به خارج از چین منتقل کنند تا از روبرو شدن با پیامدهای تشدید تنش‌ها میان پکن و واشنگتن اجتناب کنند.

شرکت گوئرتِک که سازنده ایرپاد است، یکی از تولیدکنندگان فراوانی است که در حال بررسی انتقال تولید به خارج از چین است. کازویوشی یوشیناگا، نائب رئیس گوئرتِک در مصاحبه‌ای گفت: این شرکت ۲۸۰ میلیون دلار در یک کارخانه ویتنامی جدید سرمایه‌گذاری کرده و همزمان درصدد توسعه فعالیت در هند است. شرکت‌های فناوری آمریکایی سخت در تلاش هستند تا تولیدکنندگانی نظیر گوئرتِک، مناطق دیگر را برای تولید بررسی کنند.

منازعه رو به گسترش میان آمریکا و چین، از جنگ تجاری آغاز شد اما از آن زمان، به ممنوعیتهای گسترده تبادل تراشه و سرمایه توسعه پیدا کرده است و باعث بازنگری صنعت الکترونیک در زنجیره تامین چند دهه ای خود شده است. وابستگی جهان به چین پس از شیوع پاندمی کووید ۱۹ و محدودیتهای سخت‌گیرانه پکن که به تولید همه محصولات، از تلفن همراه گرفته تا خودرو ضربه زد، به روشنی نمایان شد.

تامین کنندگان قراردادی اپل به دلیل اصرار این شرکت آمریکایی درباره حفظ محرمانگی در زنجیره تامین جهانی، به ندرت درباره برنامه خود صحبت می‌کنند.

سازنده آیفون درباره طرحهای خود برای متنوع کردن زنجیره تامین خارج از چین و اصلاح مدلی که تیم کوک، مدیرعامل فعلی اپل در زمان استیو جابز فقید طراحی کرد، حرفی نمی‌زند. این غول آمریکایی مراقب است مانع گمانه‌زنی‌ها درباره کاهش سرمایه‌گذاری این شرکت در چین شود. پشت صحنه، ۹ تولیدکننده از ۱۰ تولیدکننده قراردادی مهم اپل ممکن است در تدارک مهاجرت بزرگ به کشورهایی نظیر هند باشند که مشوق‌هایی را تحت ابتکار “ساخت هند” نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور، ارائه کرده است.

بلومبرگ اینتلیجنس برآورد می‌کند که ممکن است هشت سال طول بکشد تا تنها ۱۰ درصد از ظرفیت اپل به خارج از چین منتقل شود.

در حال حاضر، ویتنام هم یک پایگاه تولید جذاب مانده است. اپل ممکن است بخواهد این کشور را به هاب تولید ایرپاد، آی‌پد و مک‌بوک تبدیل کند. عمده سفارش‌های تولید ایرپاد توسط شرکت‌های گوئرتِک و “لوکس‌شیر پرسیژن اینداستری” دریافت می‌شود که یک مجتمع تولیدی در شمال ویتنام دارد.

منبع: ایسنا

همچنین ببینید

ایران خودرو

واکنش ایران خودرو به گزارش تهیه شده با عنوان «دام ایران خودرو برای متقاضیان پژو پارس»

گروه صنعتی ایران خودرو در واکنش به انتشار گزارشی با عنوان «دام ایران خودرو برای متقاضیان پژو پارس» توضیحاتی را ارسال کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *