ریزش

استرس خود را مدیریت کنید و ریزش شدید مو را متوقف نمایید

پایگاه خبری دنیای برند، جراحان معروف پلاستیک زیبایی ادعا می کنند که ریزش مو ارثی ست و ارتباطی با تغذیه و استرس ندارد اما این امرتا چه حد صحت دارد؟ متخصص تغذیه و روانپزشک های خوب تهران چه نظری دارند؟

استرس احساس یک فرد به یک موقعیت است. زمانی که شما دچار استرس می شوید، غدد فوق کلیوی مقدار زیادی مواد شیمیایی از جمله کورتیزون، آدرنالین، نور آدرنالین تولید می کند که باعث بروز علائم اولیه شامل: افزایش ضربان قلب، تندتر نفس کشیدن، سر درد های میگرنی، تعریق زیاد می گردد. این موارد فقط علائم چند دقیقه اول استرس هستند و بعد از ان فردعلاوه بر این علائم می تواند دچار عارضه و بیماری های دیگر نیز بشود.

وقتی خودتان موهایتان را می‌کنید

استرس‌های‌ روانی‌ در شروع‌ تریکوتیلومانیا نقش‌ دارند. در این حالت فرد به دنبال احساس تنش و فشارهای عصبی که به او وارد می‌شود، خودبه‌خود به کندن موها روی می‌آورد. پس از اقدام به این عمل هم احساس راحتی یا آرامش پیدا می‌‌کند. البته از دیگر اختلالات روان‌پزشکی، اختلالات وسواسی و افسردگی نیز می‌تواند باعث این نوع ریزش موی مزمن شود. در بسیاری از موارد خانم‌های جوان یا حتی کودکانی که در سنین مدرسه در ارتباط با همسالان، معلمان یا خانواده مشکل دارند یا والدین آنها با هم سازگاری ندارند، دچار تریکوتیلومانیا می‌شوند و موی سر، ابرو و مژه خود را می‌کنند.

بعد از معاینه و گرفتن شرح حال مشخص می‌شود زمینه‌هایی از استرس و اضطراب باعث این بیماری شده که نیازمند درمان است و به دنبال درمان استرس، ریزش مو نیز کنترل می‌شود.

Manage your stress and stop severe hair loss - استرس خود را مدیریت کنید و ریزش شدید مو را متوقف نماییدآیا موها دوباره رشد می‌کنند؟!

معمولا یکی از نگرانی‌های عمده بسیاری از مراجعه‌کنندگانی که در اثر استرس به یکباره دچار ریزش موی شدید شده‌اند و قسمت زیادی از موهایشان را از دست داده‌اند، این است که آیا موهایشان دوباره رشد می‌کند یا نه؟!

در ریزش موی حاد که کمتر از ۶ ماه از ریختن موها می‌گذرد، همیشه در صورت حذف عامل زمینه‌ای (استرس‌زا) که منجر به ریختن موها شده، به احتمال بسیار زیاد رشد دوباره موها قابل برگشت خواهد بود. اما در ریزش موی مزمن که بیشتر از ۶ ماه است که فرد از ریزش موها گله‌مند است، درمان ریزش مو دشوارتر بوده و ممکن است خیلی از کسانی که موهایشان ریخته، در نهایت به سمت کاشت مو بروند.

سوء تغذیه چطور؟

سوء تغذیه به معنی کمبود پروتئین، انرژی و ریز مغذی ها مثل آهن، ید و ویتامین ها در رژیم غذایی است. سوء تغذیه باعث خشکی پوست، ریزش مو و شکنندگی ناخن ها می شود. با برگشت به یک تغذیه صحیح می توان کلیه این عوارض سوء را جبران کرد اما اگر سوء تغذیه مدت طولانی طول بکشد گاهی ریزش موی آن غیر قابل برگشت می شود. سوء تغذیه طولانی مدت می تواند باعث رویش موهای کرکی به عنوان یک مکانیسم دفاعی در سرتاسر پوست شود.

آنچه ما میخوریم واقعا در رشد خوب موهای ما موثر است. موها وضعیت سلامت عمومی فرد را نشان می دهند. اگر دارای مشغله زیاد باشیم و غذای سالمی نتوانیم بخوریم و اگر استرس داشته باشیم موها به ما نشان خواهند داد.

Manage your stress and stop severe hair loss 0 - استرس خود را مدیریت کنید و ریزش شدید مو را متوقف نماییدهرگاه در آینه نگاه کنیم و متوجه کاهش حجم مو یا عقب رفتن خط رویش موها شویم به دنبال درمان خواهیم رفت. آنچه مسلم است علل متعددی در ریزش مو دخیل است که از آنها می توان به: ارث، افزایش سن، عوامل هورمونی سیستم ایمنی بدن، خونرسانی نامناسب به پیاز موها، بیماریهای داخلی مانند بیماری تیروئید و دیابت، کاهش ناگهانی وزن و اختلالات تغذیه ای اشاره کرد. در بین این علل وضعیت تغذیه ای توسط ما قابل کنترل است. رژیم غذایی مدرن امروزی دارای نقائص متعددی است که می تواند مولد ریزش مو شود. برای مثال فرآوری و تصفیه دانه های غلات باعث حذف سبوس انها و در نتیجه کاهش ویتامین Bدر آنها می شود. پختن بیش از حد یا سرخ کردن سبزیجات باعث تخریب ویتامین ها به خصوص ویتامین B در آنها می شود. مصرف میوه جات و سبزیجات خام که حاوی انواع ویتامین ها هستند و نیز غنی از فیبر هستند کاهش یافته است.

 

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

Translation of the top 4 YouTube podcasts for the first time 310x165 - ترجمه ۴ پادکست برتر یوتوب برای اولین بار در مدرسه صفر تا صد

ترجمه ۴ پادکست برتر یوتوب برای اولین بار در مدرسه صفر تا صد

پایگاه خبری دنیای برند، در شلوغی‌های عصر دیجیتال، جایی که مرزهای با کلیک روی یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *