واردات

خراسان رضوی بیش از صادرات نیاز به واردات کائولن دارد

پایگاه خبری دنیای برند، رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: این استان بیش از آنکه صادرات کائولن انجام دهد، برای تامین مواد اولیه کارخانجات خود نیاز به واردات نوع خاصی از این ماده دارد.

محمدعلی امیرفخریان روز پنجشنبه در پاسخ به ادعایی مبنی بر صادرات کائولن با وجود نیاز داخلی به آن، افزود: صادرات کائولن در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۰ ماهه امسال از خراسان رضوی صفر بوده و هیچ صادراتی انجام نگرفته است.

وی بیان کرد: واردات کائولن در ۱۰ ماهه نخست امسال به خراسان رضوی نیم میلیون دلار بوده که مورد استفاده تولیدات مربوط به چینی مظروف و بهداشتی است.

امیرفخریان اضافه کرد: در کل کشور نیز طی ۱۰ ماهه امسال ۲ میلیون دلار کائولن صادر شده اما در همین مدت بیش از ۹ میلیون دلار کائولن وارد کشور شده است زیرا با وجود معادن غنی کائولن در استانهایی مانند خراسان رضوی و آذربایجان، تولید کالاهایی مانند چینی یا کاشی و سرامیک نیاز به کائولن با ترکیب خاصی از عناصر دارد که در ایران به اندازه نیاز موجود نیست.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با این حال واردات کائولن به کشور ۴.۵ برابر صادرات آن در ۱۰ ماهه امسال بوده است لذا بیش از آنچه که نیاز به صادرات کائولن در کشور وجود داشته باشد، به واردات آن نیاز است.

وی بیان کرد: خاکهای معدنی اصولا عناصر متفاوتی دارند که در کیفیت محصولات مختلف تاثیرگذار است.

یک تولیدکننده چینی در مشهد اخیرا در گفتگو با خبرنگاران گفته بود: کائولن به عنوان ماده معدنی مورد نیاز تولید چینی، کاشی و سرامیک در ایران به میزان لازم برای تولیدکنندگان وجود دارد اما فروش آن توسط دولت به کشور امارات باعث ایجاد رقیبی در تولید چینی برای تولیدکنندگان ایرانی شده است.

مهدی ایمانی افزوده بود: غنی ترین معادن کائولن برای تامین مواد اولیه چینی، کاشی و سرامیک در کشور وجود دارد که بزرگترین مصرف کنندگان آن در خراسان رضوی مستقر هستند.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

وی بیان کرد: با وجود نیاز مبرم تولیدکنندگان داخلی به کائولن، برخی با اصرار این ماده معدنی را به کشور امارات می فروشند و این مساله باعث ایجاد یک برند ظروف چینی و رقیبی برای تولیدکنندگان ایرانی در منطقه خاورمیانه شده است.

ایمانی به دولت پیشنهاد کرد که به جای فروش کائولن به کشور امارات، این ماده معدنی را در اختیار انجمن چینی و کاشی و سرامیک قرار دهد و در ازای آن هزینه استخراج و فرآوری ماده معدنی کائولن توسط اعضای انجمن پرداخته و مابه التفاوت آن از سود صادرات کاسته شود.

منبع: ایرنا

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *