Introduction to Dolma Baghche Palace - آشنایی با کاخ دولما باغچه، یکی از قدیمی‌ترین کاخ‌های ترکیه

آشنایی با کاخ دولما باغچه، یکی از قدیمی‌ترین کاخ‌های ترکیه

دنیای برند، یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین آثار تاریخی در کشور ترکیه، کاخ دولما باغچه است. قدمت این اثر تاریخی که در شهر استانبول قرار دارد، به دوران عثمانی بازمی‌گردد و از همان زمان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بناهای ترکیه شناخته می‌شود. این کاخ تاریخی در بخش اروپایی استانبول و منطقه شیشلی، یکی از بهترین مناطق این شهر قرار دارد. در نزدیکی این کاخ، هتل های زیادی برای اقامت وجود دارند که از بهترین آن‌ها می‌توان به هتل تایتانیک کامفورت شیشلی استانبول اشاره کرد. با اقامت در این هتل، علاوه‌بر بازدید از کاخ دولما باغچه می‌توانید از دیگر جاذبه‌های گردشگری مهم استانبول هم دیدن کنید. در ادامه، اطلاعات بیشتری درمورد این کاخ زیبا کسب خواهید کرد.

تاریخچه کاخ دولما باغچه

کاخ باشکوه و مجلل دولما باغچه، یادگاری از دوران حکومت عثمانی در ترکیه و بنایی به‌جامانده از زمان سلطان عبدالمجید است. ساخت این کاخ چیزی حدود ۱۰ سال زمان برده و از همان ابتدا با هدف تبدیل به یکی از مهم‌ترین بناهای حکومتی ترکیه ساخته شده است. این کاخ در امتداد ساحل بسفر قرار دارد و ازنظر معماری و شکوه یکی از شگفت‌انگیزترین بناهای تاریخی در دنیا محسوب می‌شود. بسیاری از بخش‌ها و لوازم موجود در این کاخ، همان مواردی هستند که در زمان ساخت، مخصوص این کاخ فراهم شده‌اند.

دولما باغچه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه نیز محسوب می‌شود و بسیاری از گردشگرانی که به این شهر سفر کرده و از استانبول دیدن می‌کنند، بخشی از برنامه سفر خود را به بازدید از این کاخ اختصاص می‌دهند. این کاخ یکی از بناهای موجود در ترکیه است که به‌راحتی می‌توان تاثیر فرهنگ غرب بر امپراتوری عثمانی را در آن مشاهده کرد. این کاخ کاملا با معماری اروپایی طراحی شده و نسبت به دیگر کاخ‌های این شهر مانند کاخ توپکاپی و … معماری و فضاسازی مدرن‌تری دارد.

معماری کاخ دولما باغچه

در معماری کاخ دولما باغچه از سبک باروک الهام گرفته شده است. در طراحی نقشه این کاخ همچنین می‌توان نشانه‌هایی از سبک روکوکو و نئوکلاسیک را نیز مشاهده کرد. این کاخ دارای ۲۸۵ اتاق است و در بخش داخلی آن ۶ حمام، ۶۸ توالت و ۴۶ هال طراحی شده است. از زیباترین بخش‌های معماری این کاخ می‌توان به ستون‌های آن اشاره کرد که با کنده‌کاری‌ها و طراحی‌های باشکوه در نقاط مختلف کاخ قرار دارند.

این کاخ نیز مانند دیگر مراکز حکومتی با هدف دیده‌بانی و محافظت از پادشاه ساخته شد؛ درنتیجه، در معماری بیرونی آن می‌توان بخش‌های مخصوص این کار را مشاهده کرد؛ ازطرفی، این کاخ محل استراحت پادشاه و همسران او نیز بود؛ درنتیجه، بخش‌های داخلی به‌صورت خصوصی‌تر طراحی شده‌اند تا فضایی دنج و آرام برای پادشاه و خانواده‌اش، وجود داشته باشد. به این منظور، از ابتدای ورودی تا اولین سالن کاخ، فاصله نسبتا زیادی در نظر گرفته شده است.

Introduction to Dolma Baghche Palace 1 - آشنایی با کاخ دولما باغچه، یکی از قدیمی‌ترین کاخ‌های ترکیهبخش‌های مختلف کاخ دولما باغچه

اولین و مهم‌ترین بخش در کاخ دولما باغچه، ورودی آن است. محوطه داخلی کاخ که ورودی نیز در آن قرار دارد، چیزی حدود ۱۱۰ هزار مترمربع مساحت دارد. البته این فضا مربوط به بخش داخلی محوطه است و از بیرون و به‌سمت خیابان، ورودی کاخ چندان وسیع نیست و چنان‌چه در هتل هایی مانند هتل تایتانیک کامفورت شیشلی استانبول اقامت داشته باشید، تنها چند دقیقه با کاخ فاصله خواهید داشت. بنای اصلی کاخ شامل سه طبقه است که یک طبقه از آن به خدمتکاران، یک طبقه به کارمندان کاخ و یک طبقه به حرم‌سرا و اقامتگاه سلطان اختصاص داد.

سلامیک یا همایون

از دیگر بخش‌های کاخ دولما باغچه و اولین جایی که با ورود به کاخ از آن بازدید خواهید کرد، سلامیک یا همایون است. این بخش در زمان پادشاه برای رتق‌وفتق امور استفاده می‌شد و محل رفت‌وآمد رجل سیاسی و افراد مهم بود؛ به‌همین‌دلیل، جزییات و لوازم لوکس و شیکی مانند تابلوفرش‌های گران‌قیمت، فرش‌های نفیس، مبلمان با چوب ارگانیک و …، در آن قرار دارند.

اتاق سرخ

از دیگر بخش‌های جالب این کاخ، می‌توان به اتاق سرخ اشاره کرد که به‌دلیل دکوراسیون سرخ‌فام خود به این نام شهرت دارد. حتی چلچراغ آویزان در این اتاق هم قرمز است و تنها برای جلوگیری از خستگی چشم و افزایش شکوه، رگه‌هایی از رنگ طلایی در بخش‌های مختلف اتاق وجود دارد.

سالن سفرا

در این سالن، می‌توانید شیک‌ترین و لوکس‌ترین تجهیزات دوران عثمانی را مشاهده کنید. این سالن محل اقامت سفرا و مهمانان خارجی ترکیه بود و همه مهمانانی که از جایگاه اجتماعی یا سیاسی بالایی برخوردار بودند، در این سالن اقامت می‌کردند.

سالن مدحال

این سالن مخصوص انتظار افرادی بود که قصد ملاقات با پادشاه را داشتند. این افراد باید در این سالن منتظر می‌مانند تا پادشاه اجازه ورود را برای آن‌ها صادر کند.

حرم‌سرا

از دیگر بخش‌های ویژه کاخ دولما باغچه می‌توان به حرم‌سرای آن اشاره کرد که راهرویی طویل با چندین اتاق، سرسرا و حمام بود. اتاق‌ها محل اقامت همسران پادشاه بودند. ورود آقایان به این منطقه ممنوع بود، اما امروزه گردشگران می‌توانند به‌راحتی از این بخش و دیگر بخش‌ها دیدن کنند.

Introduction to Dolma Baghche Palace 2 - آشنایی با کاخ دولما باغچه، یکی از قدیمی‌ترین کاخ‌های ترکیهتماشای شکوه عثمانی در کاخ دولما باغچه

کاخ دولما باغچه، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی ترکیه در استانبول، یادگاری از شکوه و عظمت امپراتوری عثمانی است. این کاخ که امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم شهر استانبول محسوب می‌شود، سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر از سرتاسر دنیا است. اگر شما هم قصد بازدید از این کاخ تاریخی را دارید، توصیه می‌کنیم یکی از هتل های اطراف این کاخ مانند هتل تایتانیک کامفورت شیشلی استانبول را برای اقامت انتخاب کنید. جهت رزرو این هتل و دیگر هتل های استانبول، کافی است به بخش رزرواسیون هتل در سایت فلای تودی مراجعه کنید. بعد از رزرو هتل استانبول، می‌توانید بلافاصله برای خرید بلیط هواپیما استانبول نیز اقدام کنید و این کار نیز ازطریق فلای تودی قابل انجام است.

این مطلب، خبرآگهی است و دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *