بورس

راهنمای ثبت نام غیرحضوری در بورس

پایگاه خبری دنیای برند، برای ثبت‌نام در بورس اوراق بهادار باید سه مرحله ثبت‌نام اولیه، احراز هویت و همچنین افتتاح حساب در یک کارگزاری بورس را پشت سر گذاشت. درگذشته نه‌چندان دور هر سه مرحله فوق به‌صورت حضوری باید انجام می‌گرفت. اما ابتدا شرکت سپرده‌گذاری بورس اوراق بهادار اقدام به راه‌اندازی سامانه جامعه اطلاعات مشتریان (سجام) نمود و به این ترتیب عموم متقاضیان دریافت کد بورسی باید از طریق این سامانه اقدام کنند. به‌تازگی مرحله احراز هویت و افتتاح حساب در کارگزاری‌ها نیز به‌صورت غیرحضوری قابل انجام است. در همین راستا در ادامه راهنمای ثبت نام غیرحضوری در بورس را بررسی می‌کنیم.

راهنمای ثبت نام غیرحضوری در بورس

در نظر داشته باشید که امکان انجام فرآیند احراز هویت و افتتاح حساب در کارگزاری به صورت حضوری نیز امکان‌پذیر است. اما در این مطلب هدف بررسی راهنما ثبت نام غیرحضوری در بورس است. که در سه مرحله به تشریح آن می‌پردازیم.

ثبت‌نام اولیه در سجام

برای ثبت‌نام اولیه به‌منظور دریافت کد بورسی باید به سایت sejam.ir مراجعه کنید. در این سایت با انتخاب گزینه ثبت‌نام در سجام وارد صفحه دریافت کد تأیید خواهید شد. با وارد کردن شماره تلفن همراه تحت مالکیت خود در کادر مربوطه، پیامکی حاوی کد تأیید برای شما ارسال می‌شود. با وارد کردن کد تأیید به صحه ثبت‌نام منتقل می‌شوید.

برای ثبت‌نام اولیه در سامانه سجام به‌عنوان شخص حقیقی باید مجموعه چند فرم حاوی اطلاعات هویتی، ارتباطی، شغلی، مالی و حساب بانکی خود را به طور دقیق و کامل ثبت کنید. همچنین لازم به ذکر است که در ابتدای فرآیند ثبت‌نام مبلغی معادل ۱۰۰۰۰ تومان به‌عنوان کارمزد ثبت‌نام در سجام از شما اخذ می‌گردد.

با طی‌کردن کامل مراحل فوق و بررسی صحت اطلاعات مندرج توسط شما، یک پیامک حاوی کد پیگیری ۱۰ رقمی برای شما ارسال می‌گردد. این کد پیگیری را باید تا زمان دریافت کد بورسی نگهداری کنید.

احراز هویت غیرحضوری سجام

در ادامه راهنمای ثبت نام غیرحضوری در بورس، نوبت به مرحله احراز هویت سجام می‌رسد. برای این منظور باید به سایتsejam.ir/fa/ElectronicAuthentication مراجعه کنید. توجه داشته باشید که برای احراز هویت غیرحضوری ضروری است که از تلفن همراه هوشمند استفاده کنید. در سایت مذکور چندین درگاه برای احراز هویت غیرحضوری مطرح شده است که بهترین گزینه احراز هویت یوآیدی است.

همچنین ابتدا مبلغی به‌عنوان کارمزد احراز هویت غیرحضوری در ابتدای کار پرداخت شود. اصلی‌ترین مرحله احراز هویت غیرحضوری ضبط یک ویدیو چند ثانیه‌ای سلفی زنده است که به‌موجب آن چهره شما با اطلاعات موجود در سامانه ثبت‌احوال کشور مطابقت داده می‌شود. در صورتی که این مرحله به‌درستی طی شود، کار احراز هویت غیرحضوری شما انجام شده و در اسرع وقت کد بورسی شما صادر خواهد شد. کد بورسی به شماره تلفن همراه شما پیامک می‌گردد.

افتتاح حساب در کارگزاری آنلاین

در ادامه راهنمای ثبت نام غیرحضوری در بورس، به افتتاح حساب در کارگزاری می‌رسیم. برای معامله در بورس باید از طریق یکی از کارگزاری‌های آنلاین معتبر در سطح کشور اقدام کنید. کارگزاری‌های متعددی در کشور وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها کارگزاری مورد نظر خود را انتخاب کنید. در گذشته برای افتتاح حساب در کارگزاری‌ها باید به‌صورت حضوری به شعب آن‌ها در شهر محل زندگی خود مراجعه می‌کردید. اما با شیوع ویروس کرونا کارگزاری‌ها امکان افتتاح حساب آنلاین در بورس را فراهم کردند. به این ترتیب افراد می‌توانند مراحل پر کردن فرم‌های ثبت‌نام در کارگزاری را با مراجعه به سایت آن‌ها انجام دهند.

از جمله کارگزاری‌هایی که در حال حاضر خدمت ثبت‌نام غیرحضوری را ارائه می‌دهد، می‌توان به کارگزاری آگاه و فارابی اشاره نمود. کار امضای قراردادهای افتتاح حساب در این دو کارگزاری به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

کلام پایانی

راهنمای ثبت نام غیرحضوری در بورس را مورد بررسی قرار دادیم. با طی‌کردن سه مرحله فوق می‌توانید وارد بازار بورس شوید و به‌صورت آنلاین اقدام به معامله در این بازار نمایید. توجه داشته باشید که برای ورود به بورس حتماً آموزش‌های لازم را ببینید تا بتوانید حضور موفق توأم با کسب سود را در این بازار تجربه کنید.

 

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

فولاد

صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری زنجیره فولاد ۱۴۰۲

پایگاه خبری دنیای برند، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار کامل حجم و ارزش صادرات سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *