فرش همدان

از بین رفتن ۳۰ برند جهانی فرش همدان

پایگاه خبری دنیای برند، دبیر انجمن فرش استان همدان با بیان اینکه هویت فرهنگی و شناسنامه ما در دنیا فرش است، گفت: ۳۰ برند فرش همدان وجود دارد اما هیچ فرشی از همدان در نمایشگاه‌های فرش دیده نمی شود.

قدرت نظری در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه تمام نقاط دنیا ایرانی را با فرش می‌شناسند و سابقه چند صدساله دارد، اظهار کرد: زمانی که نفت صادر نمی‌شد، همدان یکی از باراندازهای بزرگ کشور در بحث صادرات فروش فرش بود.

وی با تأکید بر اینکه در همدان ۳۰ برند جهانی فرش وجود دارد، تصریح کرد: فرش عشوند، ننج، نهاوند، تویسرکان، مهربان و سایر فرش ها از جمله فرش‌های برند همدان است که متأسفانه بسیاری از این فرش‌ها دیگر بافته نمی‌شود.

نظری با بیان اینکه بزگترین دغدغه نظام اشتغال و به ویژه اشتغال خانگی است، یادآور شد: متأسفانه در زمینه تولید فرش هم از طرف دولت و هم از طرف بخش خصوصی کوتاهی شده است به طوریکه در استان همدان یک میلیون و ۳۰۰ هزار رأس دام وجود دارد که بیش از ۱۰۰ تن پشم تولید می‌کند که شاید خیلی از این پشم‌ها دو ریخته و سوزانده شده و یا توسط افغان‌ها خریداری می‌شود و به نام فرش ایران می‌بافند.

احیاء و به روزرسانی نقشه‌های فرش همدان

این مقام مسئول تأکید کرد: کمیته امداد و بهزیستی به خانواده‌های محروم کمک می‌کنند اما اگر قرار است به این افراد کمک شود بهتر است حقوقی که به افراد تحت پوشش می‌دهند به عنوان جایزه بدهند تا آنها تشویق به بافت فرش شوند.

وی با بیان اینکه انجمن فرش به دنبال به‌روز رسانی نقشه‌های فرش همدان است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان وقتی نمایشگاهی برپا می‌شود هیچ تولیدی از استان برای نمایش نداریم و فرش سایر استان ها در نمایشگاه عرضه می‌شود.

دبیر انجمن فرش استان همدان با اشاره به اینکه در بازار داخل هم فرش همدان با مشکل مواجه است، تصریح کرد: در زمینه صادرات شاید مشکلاتی وجود داشته باشد اما در بازار داخل نیز برندی از فرش همدان وجود ندارد تا مردم خریداری کنند.

وی با تأکید بر اینکه انجمن فرش با هدف احیای فرش همدان راه‌اندازی و تشکیل شده است، گفت: به‌دنبال این هستیم که با همکاری دامپزشکی برای کشتارگاه‌های استان برنامه‌ریزی داشته باشیم به‌طوریکه دام های استان قبل از کشتار پشم‌زنی شوند و به بانوان داده شود تا در منازل خود با استفاده از دستگاه‌های تبدیل پشم به خامه این پشم‌ها را برای قالیبافی فرآوری کنند.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

کاهش ۳۰ هزار نفری قالیبافان در همدان

وی با بیان اینکه به دنبال جذب سرمایه‌گذار در زمینه فرش هستیم، گفت: به دنبال جذب سرمایه‌گذار در بخش های مختلف فرش از جمله ریسندگی، رنگرزی و … هستیم تا فرش همدان احیاء شود. احداث کارخانه رنگرزی، ریسندگی و پشم‌شویی باعث می‌شود زنجیره تولید فرش در استان تکمیل شود.

دبیر انجمن فرش استان همدان با اشاره به اینکه حدود ۴۰ هزار قالیباف در استان همدان وجود دارد، یادآور شد: در گذشته ۷۰ هزار قالیباف در همدان فعالیت داشته است اما در حال حاضر نزدیک به ۴۰ هزار قالیباف وجود دارد.

وی با بیان اینکه ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی بیکاری است، اظهار کرد: اعتقاد دارم هر کس در جامعه بتواند یک نفر را مشغول به کار کند یک خانواده را نجات داده است برهمین اساس با انجمن همیاران سینا تفاهم نامه‌ای منعقد کرده‌ایم تا ۶۰۰۰ نجات یافته از اعتیاد را وارد عرصه قالیبافی کنیم.

صادرکنندگان برروی فرش همدان سرمایه‌گذاری کنند

نظری با تأکید بر اینکه فرش یک صنعت هنری است، بیان کرد: سازمان صمت باید کمک کند و در این زمینه به طور جدی وارد شده و با انجمن فرش همکاری داشته باشند. ضمن اینکه انجمن فرش به بانوان آموزش قالیبافی را ارائه می‌دهد و وسایل مورد نیاز داده می‌شود تا در منزل کار کنند.

وی با اشاره به اینکه احیای فرش دستباف نیاز به کار فرهنگی دارد، تصریح کرد: طی جلساتی که با NGOهای همدان داشتیم مقرر شده در نوروز دارهای قالی و بافندگان فرش در پیاده‌راه بوعلی مستقر شوند تا مردم با این هنر بیشتر آشنا شوند.

دبیر انجمن فرش استان همدان با بیان اینکه صادرکنندگان قوی در زمینه فرش وجود دارد اما سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، گفت: از صادرکنندگان تقاضا داریم که برروی فرش همدان و بافندگان، کارخانه‌های رنگرزی و … سرمایه‌گذاری کنند.

همچنین ببینید

واتساپ

عرضه صفحه جدید «موردعلاقه» به واتساپ

تیم واتساپ صفحه جدیدی به نام صفحه "مورد علاقه" برای مخاطبان خود عرضه خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *