شهرک‌های صنعتی

جبران کمبود نیروی کار در شهرک‌های صنعتی با فراهم آوردن زمینه اسکان کارگران

پایگاه خبری دنیای برند، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که اسکان کارگران در مناطق همجوار شهرک‌های صنعتی به کاهش هزینه‌های بخش صنعت منجر می‌شود، گفت: در بین ۸۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی درحال بهره برداری در کشور، برخی از شهرک‌های بزرگ در تهران، آذربایجان شرقی، البرز، اصفهان، خراسان رضوی و … با کمبود کارگر مواجه هستند.

علی رسولیان روز دوشنبه با بیان این مطلب در نشست مشترک با معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که فراهم آوردن زمینه اسکان و آرامش کارگران، کمبود نیروی کار در شهرک‌های صنعتی را جبران خواهد کرد، افزود: باید شرایط، تسهیلات و مشوق‌های لازم تعریف و برنامه‌ریزی شود تا کارفرما و صنعتگر برای حفظ نیروی کار خود متقاضی ایجاد مسکن برای کارگران باشد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر قریب یک میلیون نفر در بیش از ۴۸ هزار واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اشتغال دارند که با توجه به این حجم و گستردگی، تأمین مسکن و آسایش آن‌ها از طریق کاهش هزینه رفت و آمد و ترافیک برای ما امری مهم تلقی می‌شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: در حال حاضر ۱۱ محور با ۵۵ شهرک صنعتی در کشور شناسایی شده است که با توجه به اشتغال حدود ۳۶۵ هزار نفر در این شهرک‌ها، ۲۲۰ هزار واحد مسکونی برای سکونت آن‌ها مورد نیاز است.

رسولیان یادآور شد: همچنین بالغ بر ۵۵ هزار نفر در محور صنعتی تهران ـ ایوانکی شناسایی شده‌اند که تا کنون تعداد ۳ هزار و ۸۰۰ نفر آن‌ها برای استقرار و سکونت در شهر جدید ایوانکی اعلام آمادگی نموده‌اند.

وی اظهار امیدواری کرد همکاری مشترک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت عمران شهرهای جدید، فرصت مناسبی را برای هر دو بخش در جذب نیروی انسانی برای واحدهای صنعتی و ارتقاء شهرهای جدید فراهم نماید.

آمادگی صدور پروانه ساخت شهرک‌های مسکونی برای واحدهای صنعتی متقاضی را داریم
معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست با تأکید بر این‌که ایجاد پیوند بین بخش اسکان و صنعت و اشتغال همواره ضروری بوده و باید از ابتدای سیاست احداث شهرهای جدید در کشور مد نظر قرار می‌گرفت، گفت: در شرایط فعلی کشور که قیمت مسکن در کلانشهرها به شدت افزایش داشته، این مهم برعهده ماست تا برنامه ریزی دقیق و منسجمی برای تأمین مسکن اقشار کم درآمد، به‌ویژه در محورهایی که دارای شهرک‌های صنعتی و به دنبال آن قشر گسترده‌ای از کارگران و شاغلان در آن حوزه هستند، داشته باشیم.

حبیب اله طاهرخانی افزود: در حال حاضر ۱۱ محور صنعتی در نقاط مختلفی از کشور وجود دارد که خوشبختانه در جوار برخی از آن‌ها، شهرهای جدیدی مانند سهند، بینالود، ایوانکی، پرند و … در گذشته مکان یابی و احداث شده‌اند؛ پس هم اکنون ظرفیت لازم برای ساخت مسکن مورد نیاز شاغلان شهرک‌های صنعتی برای آن‌ها وجود دارد.

وی اضافه کرد: شرکت عمران شهرهای جدید آمادگی دارد که در محورهایی که شهر جدید و یا ظرفیت ساخت مسکن در نزدیکی آن‌ها وجود ندارد را مبنای مطالعه‌های جدید برای احداث شهر و یا شهرک‌های جدید قرار داده و در دستور کار خود بگذارد.

به گفته رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، استقرار نیروی شاغل در شهرک‌های صنعتی در مناطق مذکور قطعاً فواید بسیاری در کاهش ترافیک، هزینه‌های تردد، مصرف سوخت، آلودگی هوا و افزایش ایمنی به همراه داشته و کارآیی صنعت و اقتصاد را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

طاهرخانی همچنین به نمونه‌های موجود در کشور برای الگو برداری نیز اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه شرکت عمران شهرهای جدید با اخذ دستورالعمل ترویج شهرک سازی در سال گذشته این امکان را دارد که با صدور پروانه مورد نیاز، مجوز ساخت شهرک‌های مسکونی را به خود شهرک‌های صنعتی واگذار کرده تا این واحدها به‌طور مستقل متناسب با الگوهای استاندارد موجود، شهرک‌های مسکونی را احداث و ضمن توسعه برند خود، مدیریت آن را نیز برعهده بگیرند.

وی یادآور شد: به‌طور مثال، شهر جدید ایوانکی با برخورداری از اراضی دولتی و بدون معارض، این شرایط را دارد تا با واگذاری اراضی به‌صورت نقد و اقساط، زمین مورد نیاز برای ساخت شهرک‌های مسکونی را واگذار و با واحدهای صنعتی هماهنگی لازم را دشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: از سوی دیگر، مدیران کارخانجات مستقر در شهرک‌های صنعتی می‌توانند از مساکن احداث شده در شهرهای جدید به‌عنوان خانه دوم خود بهره برده و در آن سکونت داشته باشند؛ چرا که تلاش ما بر این است که از کیفیت بالا در ساخت و حضور اقشار گوناگون اجتماعی برای سکونت در شهرها و شهرک‌های جدید استفاده کرده و از برچسب عناوین خاص تحت عنوان شهرهای کارگری و … به این مناطق جلوگیری کنیم.

طاهرخانی در پایان با تأکید بر این‌که ذینفعان اصلی سیاست ایجاد شهرهای جدید، شاغلان شهرک‌های صنعتی در خارج از محدوده کلانشهرها هستند، تصریح کرد: حوزه اسکان و اشتغال باید برای حفظ این سیاست با یکدیگر همکاری داشته باشند. بنابراین مبادله یک تفاهم نامه راهبردی بین دو مجموعه با دستور کار مشخص برای ایجاد این پیوند بسیار ضروری خواهد بود.

در این نشست، تعدادی از مدیران ارشد دو مجموعه به ارائه گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده پیرامون احداث مسکن در مناطق همجوار شهرک‌های صنعتی و معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری در شهرهای جدید پرداختند.

منبع: شاتا

همچنین ببینید

Img20240417101430478 310x165 - دومین دوره رویداد بین المللی «کرمان آیدکس» از 24 اردیبهشت برگزار می شود

دومین دوره رویداد بین المللی «کرمان آیدکس» از ۲۴ اردیبهشت برگزار می شود

رویداد بین‌المللی «کرمان آیدکس» می‌کوشد با فراهم‌سازی زمینه گفت‌وگو بین بخش خصوصی واقعی، اندیشمندان و …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x