برند مشهد

برند کردن مشهد به عنوان شهر یادگیرنده

حسینی پویا گفت: مصوبه‌ای را در خصوص ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی به شورای شهر ارائه کرده‌ایم که منحصر به فرد است و قابلیت این را دارد که در اولین جلسه شورای شهر تصویب شود.

پایگاه خبری دنیای برند، این عضو کمیسیون فرهنگی و حقوقی شورای شهر مشهد در جلسه بازدید از انتشارات جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مصوبه شورای شهر برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در حوزه نشر وجود دارد و مشکلاتی که ناشران، کتاب‌فروشان و حتی کتابخانه‌ها دارند، در مباحثی که در حیطه اختیارات شهرداری است، برای اینکه مشکلات را رفع کنیم، به سمتی رفتیم که مشوق‌هایی بگذاریم و کتاب‌فروشی و کتاب‌خوانی را آسان کنیم. به همین دلیل پیشنهاد مصوبه‌ای را به شورای شهر دادیم و در کارگروه حقوق شهروندی و کارگروه فرهنگ و هنر پیش‌نویس آن تهیه شد. در کمیسیون‌های حقوقی و برنامه و بودجه نیز این مصوبه تایید شد که گمان می‌کنم قابلیت این را دارد که مصوب شود و به نظرم کار منحصر به فردی در سطح شوراهای شهر کشور است و می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.

وی افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی استان متولی امر کتابخانه‌ها در سطح کشور است و اگر بتواند با شهرداری تعامل خوبی برقرار کند و تفاهم‌نامه‌های دوجانبه یا چندجانبه‌ای به وجود بیاید، از محل ردیفی که شهرداری می‌تواند به صورت نقدینگی در اختیار داشته باشد، نیم درصد سهم نهاد کتابخانه‌ها می‌شود و می‌توان کارهای خوبی را برای شهر انجام داد. مشکلی که نهاد کتابخانه‌های عمومی استان باید به آن توجه کند، این است که اگر از شهرداری شهر مشهد آن نیم درصد را دریافت کند، باید در محدوده شهر مشهد آن را هزینه کند اما متاسفانه این ردیف‌ها به تهران می‌رود و در آن‌جا تقسیم می‌شود که در این تقسیم مشخص نیست چقدر از بودجه به مشهد اختصاص داده می‌شود. در حالی که این مشهد است که هزینه‌ها را می‌پردازد.

حسینی پویا خاطرنشان کرد: تجربه همکاری خیلی خوبی را طی دو سال گذشته با نهاد کتابخانه‌های عمومی استان داشتیم؛ نهاد کتابخانه‌ها ۲۳ سال بود که کتابخانه مرکزی شهر مشهد را در میدان هفت تیر نیمه‌تمام رها کرده بود و مطالبات بسیاری از دوره‌های قبل شهرداری مشهد نیز داشت که تفاهم‌نامه خوبی در این زمینه بین این دو مجموعه منعقد شد مبنی بر اینکه آن نهاد تعهد کند مبلغ دریافتی از شهرداری را در مشهد و برای اتمام کتابخانه مرکزی استفاده کند و آنها نیز این موضوع را پذیرفتند، طی یک سال این کتابخانه راه‌اندازی شد و در بازدیدی که ۶ ماه قبل داشتیم، متوجه شدیم که آن کتابخانه مرکزی بیش از ۵۰۰۰ نفر عضو فعال دارد.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

این عضو شورای شهر مشهد تصریح کرد: این تجربه را در دیگر نقاط شهر مشهد نیز می‌توان پیاده کرد تا چند کتابخانه دایر کنیم که هر کدام بتواند یک محدوده جغرافیایی را پوشش بدهد. در این خصوص با مسئولان نهاد کتابخانه‌ها جلساتی داشته‌ایم و پیشنهاداتی برای راه‌اندازی کتابخانه‌ها ارائه کرده‌ایم و به دنبال انعقاد یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه هستیم که بین شهرداری، نهاد کتابخانه‌ها و یک مرجع دیگر به طور مثال حوزه علمیه، دانشگاه یا یک مرکز آموزشی و پژوهشی باشد تا کتابخانه‌ها را در مشهد گسترش دهیم.

وی ادامه داد: در مصوبه پیشنهادی به مباحث دیگر مرتبط با امر نشر و کتاب‌فروشی با کاربری‌های مختلف هم توجه شده است. برای اینکه کتاب را به سطح جامعه بیاوریم، باید آن را به یک کالای جذاب تبدیل کنیم که در دل مردم جای گیرد، صرفا با تعریف و تبلیغ، کتاب بر دل مردم جای نمی‌گیرد بلکه باید مردم واقعا احساس نیاز کنند. کافه‌کتاب‌هایی که خود مردم راه‌اندازی کردند، می‌تواند تجربه موفقی باشد که باید از آن ایده بگیریم و در مصوبه‌ای که خواهیم داشت به این سمت رفتیم تا مردم با کاربری‌های مختلف پیش‌قدم شوند؛ کافه‌کتاب که ترکیبی از کافی‌شاپ و کتاب‌فروشی است می‌تواند به انواع دیگر نیز برود، برای مثال اگر یک مرکز بازی و کتاب به وجود بیاید باید از آن استقبال کنیم.

حسینی پویا بیان کرد: در این مصوبه کاربری‌های مختلف را تعریف کرده‌ایم و به رسمیت شناخته‌ایم، البته باید مجوزهای خود را بگیرند. برای مثال اگر اکنون کافی‌شاپ‌ها و مراکز بازی کودکان قسمتی را به کتاب‌خوانی یا کتاب‌فروشی اختصاص دهند، معافیت‌هایی از لحاظ مجوزهای بهره‌برداری و پرداخت برخی عوارض‌ها را برایشان در نظر گرفته‌ایم.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد افزود: نکته دیگری که در طرح وجود دارد، آوردن کتاب به عرصه فضاهای عمومی است تا مردم در ایستگاه‌های مترو، اتوبوس، ترمینال‌ها، فرودگاه و سایر فضاهای عمومی با کتاب در ارتباط باشند. به موضوع خیرین شهریاب نیز توجه شده تا در قالب هدیه و وقف کتاب فعال شوند، مخصوصا در مناطق محروم و پیرامون شهر که با کمبود کتاب و کتاب‌فروشی روبه‌رو هستند.

وی اظهار کرد: در حال برند کردن مشهد به عنوان شهر یادگیرنده هستیم و از طرفی از مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام یاد می‌شود، به این دلیل باید در این شهر کتاب رونق خوبی داشته باشد و هر کاری که از مدیریت شهری برمی‌آید که بتواند کتاب را به یک محصول مورد نیاز همه تبدیل کند، انجام خواهیم داد. موضوع تبلیغ و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی مهم است و شهرداری می‌تواند بخشی از فضای تبلیغیِ در اختیار خود را به امر کتاب‌های فاخر اختصاص دهد که شهرداری باید آئین‌نامه آن را بنویسد.

حسینی پویا گفت: برای اینکه معرفی کتاب‌فروشی‌ها و کتابخانه‌ها سهل و آسان شده و مردم بتوانند از محل آن‌ها آگاه شوند، اقداماتی در شهرداری دیده شده، از جمله QR کدهایی که باید در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو نصب شود تا محل کتابفروشی‌های سطح شهر را مشخص کند و هر فرد به نزدیکترین کتاب‌فروشی و کتابخانه خود دسترسی پیدا کند. به این موارد در شهر مشهد توجه شده و موارد مشابه نداشته که امیدوارم یک حرکت رو به جلو باشد و چه بسا مورد استقبال دیگر شهرها نیز قرار گیرد و بتوانیم آن را در کشور توسعه دهیم.

این عضو شورای شهر مشهد عنوان کرد: موضوع معافیت از پرداخت عوارض نیز مطرح است که شهرداری از کتاب‌فروشی‌ها یا اماکن کاربری‌های مختلف دریافت می‌شده است؛ این اجازه داده شده که کتاب‌فروشی‌ها در اماکن غیر تجاری نیز بتوانند فعالیت داشته باشند، نباید به کتاب‌فروشی دید تجاری داشته باشیم و اگر در اماکن مسکونی و خدماتی کتاب‌فروشی به وجود بیاید شهرداری نباید از آن هیچ وجهی بابت نحوه بهره‌برداری دریافت کند. امیدواریم که با این اقدامات، کتاب در دسترس مردم و مخصوصا نسل جوان ما قرار بگیرد. به پاتوق‌های کتاب نیز توجهی شده تا مشهد به جایگاه واقعی خود برسد.

همچنین ببینید

هوش مصنوعی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

شرکت‌های پیشروی جهان در زمینه هوش مصنوعی متعهد می‌شوند که از ایمنی آنلاین کودکان محافظت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *