آگاهی برند

آگاهی برند Brand awareness

پایگاه خبری دنیای برند، آگاهی از برند (Brand awareness) یعنی یک برند توسط مشتری ابتدا تشخیص داده شود و سپس مشتری بتواند در ذهن خود ارتباط درستی از حوزه کاری و فعالیت ان برند با نیاز های خود پیدا کند.

نمونه‌هایی از آگاهی برند

در زیر برخی از مثال‌ها درباره اینکه چگونه آگاهی برند به ارتباط مردم با یک برند و پیشنهادات محصولات و خدماتش کمک کرده، ارائه شده است.

اولین چیزی که با فکر کردن به “نوشیدنی خنک” به ذهن‌تان می‌آید، چیست؟

برندهای نوشابه و نوشیدنی بسیاری در بازار وجود دارد، اما به طور پیش فرض هنگامی که بحث از نوشیدنی به میان می‌آید، مردم ذهن‌شان به سمت دو برند کوکاکولا و پپسی می‌رود. دلیل این امر سطح بالای آگاهی برند این دو برند نسبت به سایر برند‌های نوشیدنی در بازار است. همین آگاهی از برند باعث در اختیار داشتن سهم بازار بالا توسط این دو شرکت شده است.

وقتی صحبت از “برگر” می‌شود، چه برندی به ذهن‌تان می‌رسد؟

جواب مک دونالد و برگر کینگ است، زیرا این دو برند دائماً توسط تبلیغات، تخفیف ها، پیشنهاد‌ها و غیره با مشتریان در ارتباط اند، تا آگاهی برند مستحکمی در میان مردم کسب کنند.

به طور مثال وقتی یک مشتری در فروشگاه می گوید:؟”یک بسته تاید می خواهم”؛ شما می دانید که منظور او از تاید همان پودر رخت شویی است.برند های گوناگونی از پودر رخت شویی وجود دارند که شرکت “تاید” به دلیل اولین بودن در بازار بیشتر شناخته شده است و هم اکنون با وجود از دست دادن بازار هنوز هم بسیاری از مردم پودر رخت شویی را با نام تاید می شناسند،در حقیقت مردم به چیزی که اعتماد کنند،جذب هم می شوند.

به نظر شما در نمونه‌های ایرانی چه برندهایی توانسته‌اند در زمینه آگاهی برند، به خوبی کار کنند و به عنوان برند برتر در ذهن مصرف کنندگان شناسایی شوند؟

به صورت مثال مشتری وقتی می گویید من ریکا شما می دانید یعنی مایع ظرفشویی. چرا چون ریکا جزو اولین ها بوده و در حال حاضر هم کاربرد داره.

آگاهی از برند احتمال این است که یک مشتری چقدر درباره یک برند، محصول یا خدمات آگاهی دارد. آگاهی از برند میزان به یاد داشتن یا به خاطر آوردن یک مشتری درباره یک شرکت خاص و محصولاتش است. آگاهی برند یکی از ابعاد اساسی ارزش ویژه برند بوده و شامل توانایی مشتری در به یاد آوری محصول، لوگو، شعار شرکت، نام شرکت، رنگ برند و غیره است.

برای اینکه مفهوم Brand awareness بهتر جا بیافتد یک تعریف مختصری از شناخت برند (Brand recognition) ارایه می شود و سپس نسبت به ان آگاهی از برند (Brand awareness) را تعریف مجدد می کنیم.

شناخت برند یا تشخیص برند (Brand recognition): یعنی مشتری بتواند از طریق دیدن یا حس نماد ها و نشانه های بصری مثل لوگو یا رنگ،برند شما را تشخیص دهد،برای مثال شما با دیدن یک حلقه بنفش حتی بدون دیدن اسم برند،به طور خودکار نام شرکت رایتل برایتان تداعی می شود.

یا اینکه شما وقتی یک سیب گاز خورده می بیند ناگهان یاد برند اپل می افتید.

 

اهمییت ایجاد آگاهی از برند (Brand awareness)آگاهی برند اغلب به عنوان یکی از پیش نیاز‌ها تلقی می‌شود که تصمیم به خرید مشتری را بر می‌انگیزد، زیرا این آگاهی نشان دهنده فاکتور اصلی برای حفظ یک برند در صندوقچه حافظه مشتریان است. آگاهی برند منجر به ارزیابی مشتریان از ریسک درکی و قصد آن‌ها برای اتخاذ تصمیم خرید است که توسط آشناییت با برند و خصوصیات متنوع آن هدایت می‌شود. آگاهی برند می‌تواند حداقل به دو شکل تقسیم بندی کرد – بدون کمک، که با عنوان یادآوری برند هم شناخته می‌شود و با کمک که با عنوان تشخیص برند شناخته می‌شود. آگاهی برند برای یک شرکت حائز اهمیت است زیرا به کسب ارزش ویژه برند کمک کرده و یکی از گام‌های اساسی ساخت برند است. این حقیقت که آگاهی برند نقش بسیار مهمی دارد، رقابت نفس گیری به دنبال دارد که در بازار به دلیل تفاوت‌های کم بین اجناس وجود دارد. سطح بالای آگاهی از برند موجب فروش بهتر و سهم بازار بیشتری می‌شود.

این مفهوم می تواند در زمینه های زیر به شما کمک کند:

  • ارتقا کسب و کار
  • معرفی موفقیت امیز محصوات یا خدمات
  • ایجاد آبرواعتباربرای کسب وکارتان
  • ایجاد تمایز در خدمات شما با رقبا
  • پیدا کردن مشتریان وفادار

آگاهی از برند از مهم ترین جنبه های کمپین های تبلیغاتی است.معرفی درست و صحیح محصولات و خدمات خود به مشتریان باالقوه در قدم و نگاه اول بسیار حایز اهمییت است

یعنی پس از این معرفی چیزی که در ذهن او راجع به شرکت شما تداعی می شود همان اطلاعاتی است که شما در دیدار یا ملاقات اول به او ارایه کرده اید پس سعی کنید بسیار هوشمندانه،هنرمندانه و حرفه ای این معرفی را انجام دهید.

المان‌ها و انواع آگاهی برند

آگاهی برند توانایی یک مشتری برای شناسایی یک برند خاص است. این آگاهی اساساً همه چیزی است که یک مشتری درباره محصولات یا خدمات یک شرکت به یاد می‌آورد. آگاهی از برند می‌تواند نحوه به یاد آوردن المان‌های مختلف درباره یک برند مانند لوگو، نوع محصول، شعار، تبلیغات، نام برند و غیره باشد.

brand awarnece 300x233 - آگاهی برند Brand awareness
           آگاهی برند (Brand awareness)

آگاهی از برند اساساً به انواع زیر تقسیم بندی می‌شود:

  1. یادآوری برند  (Brnad Recall) : مشتریان قادرند تا خودشان بدون هیچ نوع کمکی برند را شناسایی کنند. این نوع با عنوان یادآوری بدون کمک شناخته می‌شود.
  2. تشخیص برند (Brand Recognition): در این نوع از آگاهی برند، همراه با یادآوری است که به مشتریان کمک می‌کند تا یک برند خاص را به یاد آورند. این بُعد از آگاهی از برند در محصولات تندمصرف در صنعت FMCG بسیار حایز اهمیت است. زیرا مصرف‌کننده با قفسه پُر از برندهای مختلف فروشگاه یا سوپرمارکت مواجه است
  3. برترین برند در ذهن مشتری: هر برندی که یک مشتری بدون هیچ کمکی به یاد می‌آورد و اولین چیزی است که به ذهن مشتری می‌رسد.

استراتژی آگاهی از برند (Brand Awareness Strategy)

اگر در زمینه تجاری‌تان مملو از رقابت است، باید راهی بیابید تا در میان رقیبان خود متمایز شوید. اما چگونه؟ شاید بهترین راه برای انجام این کار، افزایش آگاهی برند در بازار منطقه‌ای یا محلی باشد. آگاهی برند به این منجر خواهد شد که زمانی که مشتری نام کالایی را بشنود، اولین چیزی که به ذهنش خطور کند نام برند شما باشد. شهرت و آوازه ایجاد شده برای برندتان از طریق آگاهی از برند (Brand Awareness) راهی نتیجه‌بخش برای اطمینان از این است که مشتریان شما را به یاد خواهند داشت و زمانی خواهد رسید که از برند شما خرید نمایند.

همچنین ببینید

برندسازی

دو‌راهی برندسازی یا تولید

پایگاه خبری دنیای برند، صنعت لوازم خانگی بعد از خودروسازی دومین صنعت پرگردش در کشور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *