برند و برندسازی

باید به برند و برندسازی در توسعه صادرات توجه شود

پایگاه خبری دنیای برند، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی گفت: اگر بخواهیم سهم‌مان را در بازار افزایش دهیم، باید به برند و برندسازی در توسعه صادرات توجه شود که تحقق این امر مستلزم فرهنگ‌سازی و اختصاص تسهیلات توسط دولت به شرکت‌های خصوصی است.

محمدعلی امیرفخریان با بیان این‌که در ۵ ماهه سال ۱۴۰۰، صادرات از پایانه مرزی سرخس ۳۰۴ هزار تن بوده است، اظهار کرد: این میزان صادرات به ارزش ۵۵.۴ میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی ۱۷۲ درصد و از لحاظ ارزشی، ۴۱۳ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: در پایانه مرزی لطف‌آباد که سال گذشته تعطیل بوده است نیز شاهد رشد بسیار خوبی در صادرات بوده‌ایم به‌نحوی که در ۵ ماه ابتدایی سال، ۱۰۸ هزار تن به ارزش ۲۵ هزار دلار، صادرات از این منطقه مرزی انجام شده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی با بیان این‌که در چهار ماه ابتدای امسال، تجارت با کشور افغانستان از مرز دوغارون به لحاظ وزنی کاهش و از لحاظ ارزشی افزایش داشته است، افزود: در سایر مبادی مرزی در خراسان رضوی مانند سرخس، باجگیران و لطف‌آباد که با کشور ترکمنستان هم‌مرز هستند، وضعیت متفاوت است و صادرات از لحاظ وزنی و ارزشی رشد قابل ملاحظه‌ای را نسبت به سال قبل داشته است.

وی با اشاره به این‌که بخش مهمی از صادرات کشور از پایانه‌های مرزی دوغارون، سرخس، باجگیران و لطف‌آباد در خراسان رضوی انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر پایانه مرزی دوغارون فعال است اما با سقوط دولت افغانستان و تحولات سیاسی پیش آمده در این کشور و بی‌ثباتی در این منطقه، روند صادرات از این مرز تا حدودی دچار اختلال شده و بازرگانان فعالیت خود را محدود کرده‌اند اما در حال حرکت به سمت شرایط عادی هستیم.

امیرفخریان اضافه کرد: در گذشته مرزهای مشترک با کشور ترکمنستان به خاطر محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که دولت این کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده بود، تقریبأ به حالت تعطیل درآمده بودند؛ با وجود اینکه بار کامیون‌های ایرانی در مرز ترکمنستان باید به کامیون‌های ترکمنستان تحویل داده شود و این امر باعث کندی در روند صادرات در این مرزها شده، اما آمارها نشان دهنده افزایش خروجی‌ها از مرزهای یاد شده است.

وی با بیان این‌که پایانه مرزی باجگیران در حال حاضر در شرایط تعطیل قرار دارد و صادرات بسیار کمی در این منطقه انجام می‌شود، متذکر شد: از آنجا که باجگیران به شهر عشق‌آباد، پایتخت کشور ترکمنستان نزدیک است، این کشور تلاش می‌کند تا ترددهای کامیونی این مرز را به مرز لطف‌آباد انتقال داده و از مرز باجگیران تنها برای رفت و آمد انسانی و موارد دیپلماتیک استفاده کند.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی افزود: برای رفع این مشکل و تقویت مسیرهای ترانزیت، به دنبال مسیرهای جدید برای رسیدن به بازارهای آسیای میانه هستیم که یکی از این مسیرها، مسیر «کتای» در کشور افغانستان است که شامل کشورهای افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان و به تبع آن آسیای میانه می‌شود و کشورهای آسیای میانه نیز می‌توانند از این طریق به خلیج‌فارس متصل شوند.

وی، اصلی‌ترین رقیب ایران در صادرات منطقه و آسیای میانه را کشور ترکیه دانست و گفت: این کشور به دلیل داشتن منابع آبی بیشتر از ما، در صادرات برخی اقلام از مزیت برخوردار بوده و متقابلأ ما نیز در صنایع پتروشیمی و نفت، معدن و صنایع معدنی، صنایع انرژی‌بر و برخی محصولات کشاورزی که نیاز چندانی به آب ندارند، دارای مزیت هستیم.

امیرفخریان با تأکید بر اهمیت ارائه خدمات حین فروش و پس از فروش، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم سهم‌مان را در بازار افزایش دهیم، باید به برند و برندسازی در توسعه صادرات توجه شود که تحقق این امر مستلزم فرهنگ‌سازی و اختصاص تسهیلات توسط دولت به شرکت‌های خصوصی است.

وی، حضور پررنگ‌تر در کشورهای هدف صادرات را منوط به آشنایی بیشتر با فرهنگ مصرف آنان، تقویت روابط دیپلماتیک و افزایش تعداد رایزن‌های بازرگانی در این کشورها دانست و گفت: در صورت تسریع در تکمیل و راه‌اندازی راه‌آهن کریدور شرق، صادرات کشور رونق گرفته و توسعه پیدا می‌کند.

همچنین ببینید

رونمایی برند هوآوی

رونمایی برند هوآوی از سری جدید گوشی‌های هوشمند

همانطور که گزارش شده است، هوآوی برند P را برای گوشی های پرچمدار خود کنار گذاشته است و ساعاتی پیش پرچمداران سری Pura 70 هوآوی به طور رسمی معرفی شدند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *